بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ کرج - چالوس؛ از انسداد تا بازگشایی

◄ کرج - چالوس؛ از انسداد تا بازگشایی

تین نیوز | اگرچه خبر بازگشایی محور کرج-چالوس از سوی پلیس پس از گذشت نزدیک به چهار روز تلاش بی وقفه دستگاه های ذی ربط به ویژه اکیپ های سختکوش راهداری اعلام شد اما بیان جزئیات آن از زبان مسئولان و دست اندرکاران آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، طول محور کرج- چالوس 160 کیلومتر است که نیمی از آن در حوزه استحفاظی استان البرز و نیمی دیگر در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار دارد و طی سه روز گذشته به دلیل اختلالات جوی، مسدود و تحت عملیات ترمیم و بهسازی قرار گرفت و سر انجام در بعد از ظهر روز 26 فرودین به صورت محدود بازگشایی شد.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی از بازگشایی محور کرج-چالوس تا پایان 25 فرودین خبر داده بود اما صبح فردای آن روز پلیس راهور طی گزارش های خود، انسداد همان جاده را عنوان کرد. این در حالی است که مرکز مدیریت راه های کشور علت آن را جاری شدن سیلاب و ریزش کوه و آب‌بردگی جاده و از طرفی دیگر علت انسداد آزادراه چالوس-مرزن آباد نیز ریزش کوه اعلام شد.

اما اقدامات انجام شده پیش از 26 فروردین حاکی از آن است که راهداران به طور شبانه روزی در حال تلاش برای بازگشایی مسیر بوده اند.

اقدامات راهداری برای بازگشایی کرج-چالوس
عبد الهاشم حسن نیا معاون رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بخش راهداری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازگشایی محور کرج-چالوس گفت: قریب به 10 نقطه از جاده به دلیل بارش باران و جاری شدن سیل تخریب شد به طوری که عرض جاده در یکی از نقاط به طور کامل از بین رفته بود.

وی افزود: اکیپ راهداری مستقر در محل با تلاش شبانه روزی  72 ساعته در پی بازگشایی جاده برای عبور مردم بوده اند و امیدوار بودیم تا بعد از ظهر روز 25 فرودین این جاده آماده پذیرش خودرو تا ساعاتی دیگر باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه "این اتفاقات به دلیل نزدیکی جاده به بستر رودخانه پیشتر نیز رخ داده و  رفع شده است" تاکید کرد: شدت بارندگی و بارش باران در این فصل سال و آب شدن برف کوه ها موجب شده تا مقدار DB آب رودخانه نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه باشد.

اما در حالی که خبر خوش بازگشایی محور کرج- چالوس در شرف تحقق بود، پس از گزارش پلیس راهور، مرکز مدیریت راه های کشور در تاریخ 26 فروردین علت انسداد محور کرج-چالوس را جاری شدن سیلاب ، رانش جاده، ریزش کوه  و تا اطلاع بعدی مسدود اعلام کرد.

سازمان هواشناسی نیز صحت این موضوع طی 72 ساعت گذشته را تایید و میزان DB آب رودخانه طی سال های اخیر را قابل توجه دانست.

شرایط جوی کرج- چالوس از زبان هواشناسی
احد وظیفه مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره به وضعیت آب و هوایی در محور کرج-چالوس از شنبه تا چهارشنبه، بیان داشت: بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی دمای هوا از روز شنبه رو به گرمی و افزایش رفته و به همین خاطر جریان جنوبی هوای گرم را به عرصه های شمالی حمل کرده، به طوری که در پاره ای از ایام دمای 28.6 و حتی 30 درجه نیز حد فاصل تهران کرج و مناطق شمالی گزارش شده بود.

وی افزود: این افزایش دما موجب ذوب برف های روی گردنه ها و کوه‌های مشرف به رودخانه و موجب افزایش میزان DB  آن شده بود. اما میزان بارش در محور کرج- چالوس به تنهایی نمی تواند عاملی برای بسته شدن جاده باشد.

مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه" آماری از میزان بارش تجمعی در طول جاده کرج- چالوس در دسترس نیست" تصریح کرد: در حال حاضر فقط آمار بارش تجمعی در ایستگاه های سیاه بیشه و شهر کرج  در دسترس است.

شایان ذکر است، اکیپ راهداری موظف، پس از تلاش های شبانه روزی و بی وقفه سر انجام در تاریخ بعد از ظهر روز 26 فروردین موفق به بازگشایی محور کرج-چالوس شدند و پلیس راهور نیز به صورت 24 ساعته از عبور مردم در محورهای مورد نظر جلوگیری و آن ها را برای عبور از مسیرهای جای گزین هدایت کرد.

خبر خوش بازگشایی از سوی پلیس
در همین راستا رئیس پلیس راه البرز گفت: جاده کرج - چالوس بعد از ظهر روز چهارشنبه بازگشایی شد اما تنها خودروهای سواری مجاز به تردد در این مسیر هستند.

وی اضافه کرد: در بازدید انجام شده از مسیر مسدود شده به این نتیجه رسیدیم که بازگشایی راه مشکلی ایجاد نمی کند اما رانندگان توجه داشته باشند در نقاطی که جاده دچار آسیب شده، عرض جاده کم است و  رانندگان چنانچه قصد سفر به استان های شمالی کشور را دارند، می توانند از مسیرهای هراز، فیروزکوه و رشت استفاده کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.