افزایش عبور محمولات ترانزیتی از طریق قزاقستان
در سال ۲۰۲۲ ترافیک کالای مبادله شده بین قزاقستان و چین از ۲۳ میلیون تن فراتر رفت که ۱۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.
در سال ۲۰۲۲ ترافیک کالای مبادله شده بین قزاقستان و چین از ۲۳ میلیون تن فراتر رفت که ۱۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، ترانزیت محمولات کانتینری نیز در این مسیر در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل با ۶ درصد افزایش همراه بوده و به بیش از یک میلیون و صد هزار تی ای یو رسید.
گردش عملیاتی شبکه حمل و نقل ریلی قزاقستان در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۲۵۲ میلیارد تن کیلومتر بالغ شد که ۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.
تناژ ترانزیت کالا از طریق قزاقستان هم در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۲۶.۸ میلیون تن رسید.
قزاقستان عضوی مهم از کریدور میانی است که محمولات ترانزینی چین و کشورهای شرق دور را از طریق قلمرو خود به بنادر آکتائو و کوریک می رساند تا متعاقبا با عبور از دریای خزر و استفاده از زیرساختها و امکانات بندر باکو و شبکه ریلی جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه به سمت اروپا ادامه مسیر دهند .
رئیس جمهور قزاقستان دستور داده تا راه آهن آن کشور (KTZ) به یک شرکت حمل و نقل و لجستیکی تبدیل شود.
از این رو آنها در تلاش هستند تا موارد مورد نیاز برای ورود به بازارهای لجستیک خارجی را تقویت کنند و به همین منظور اجرای پروژه هایی برای رفع محدودیت های موجود در بخش های زیرساختی در دستور کار قرار گرفته است.
راه آهن قزاقستان همچنین با ALSTOM Transport SA فرانسه برای تامین ۲۴۵ لوکوموتیو الکتریکی قرارداد امضا کرده است.
اکنون زیرساخت موجود ریلی قزاقستان با حداکثر ظرفیت خود در حال بهره برداری است و این موضوع بر رشد بیشتر حمل و نقل در این مسیر تأثیر می گذارد بنابراین به طور متوسط سالانه ۴۵۰-۵۰۰ کیلومتر از مسیر نیاز به تعمیر اساسی یا دوره ای دارد. همچنین کار بر روی بهسازی ناوگان و توسعه زیرساخت ها انجام می شود.
مارات کارابایف، وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان، در نشست هیئت مدیره وزارت توسعه صنعت و زیرساخت به این نکته اشاره کرد که دسامبر سال گذشته طرح توسعه ظرفیت حمل و نقل و لجستیک قزاقستان تا سال ۲۰۳۰ به تصویب رسیده است .
منبع: railmarket.com