مشکلات پیش روی اجرای طرح جامع حمل و نقل کشور
مدیر کل دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سهم بخش جاده ای از حمل بار کشور حدود 90 درصد است گفت:رویکرد اصلی ما، بهینه سازی حمل بار و افزایش سهم ناوگان ریلی در این حوزه است.
مدیر کل دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سهم بخش جاده ای از حمل بار کشور حدود 90 درصد است گفت:رویکرد اصلی ما، بهینه سازی حمل بار و افزایش سهم ناوگان ریلی در این حوزه است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طرح جامعحمل و نقل کشور، نخستین بار توسط وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۶۷ تعریف و انجام شد ؛پس از آن در سال ۱۳۸۲مجددا وزارت راه و ترابری پروژه هایی با عنوان مطالعات جامع حمل و نقل کشور تعریف و انجام آن را به گروهی متشکل از یک مشاور داخلی (مترا) و یک مشاور فرانسوی (اجیس)، واگذار کرد.انجام مطالعات دوم به دلیل شرایط خاص کشور، از جمله تحریم های اقتصادی و مشکلات مالی، به درازا کشید و در نهایت نیز بخشی از نتایج آن به شکل مدون و مستند ارایه نشد.
با وجود این، در سال ۱۳۹۳ ، یک بار دیگر این مطالعات مورد توجه قرار گرفت و به دستور وزیر راه و شهرسازی وقت، ستادی با عنوان ستاد طرح جامع با عضویت نمایندگان زیربخشهای حمل و نقل، کارشناسان و جمعی از خبرگان حمل و نقل تشکیل شد.
بر این اساس هدف تشکیل این ستاد بررسی طرح جامع حمل و نقل قبلی از مرحله آغاز تا پایان شامل روشها، داده ها و مفروضات، نتایج و خروجیها و مقایسه یافته ها و پیشنهادهای مطالعه با وضعیت کنونی و موجود حمل و نقل کشور بود. این ستاد طی جلساتی به بررسی طرح جامع حمل و نقل ارایه شده توسط مترا –اجیس پرداخت و ضمن تایید بخشهای عمده ای از روشها و یافته ها، نهایتا نارساییها و مغایرتها و نواقص مطالعات یاد شده را تعیین کرد .