برقی سازی حمل ونقل؛ آغاز سبک زندگی جدید در تهران
اجرای قرارداد برقی سازی ناوگان حمل و نقل، گامی مهم در ایجاد یک سبک زندگی جدید است و سایر شهر هایی که با معضل آلودگی هوا مواجه هستند را به برقی سازی حمل و نقل عمومی ترغیب خواهد کرد.
![برقی سازی حمل ونقل؛ آغاز سبک زندگی جدید در تهران](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/lWCvVT7cQgd6/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLH0GkXHpYkBp/%D8%AD%D9%85%D9%84+%D9%88+%D9%86%D9%82%D9%84+%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C.jpg)
اجرای قرارداد برقی سازی ناوگان حمل و نقل، گامی مهم در ایجاد یک سبک زندگی جدید است و سایر شهر هایی که با معضل آلودگی هوا مواجه هستند را به برقی سازی حمل و نقل عمومی ترغیب خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، در کلانشهر تهران که حدود 10 میلیون جمعیت ساکن دارد و بیش از 4 میلیون نفر به صورت روزانه از شهر های اطراف مهمان آن هستند، حمل و نقل عمومی نقش کلیدی و حائز اهمیتی در سفر های درون شهری ایفا می کند اما متأسفانه وضعیت موجود حاکی از فرسودگی و کمبود ناوگان در شبکه حمل و نقل عمومی است.
متروی تهران با وجود حدود 1500 دستگاه واگن که بخشی از آن ها فرسوده شده دست کم به 1500 دستگاه واگن دیگر نیاز دارد و اتوبوسرانی تهران که در حال حاضر دارای حدود 3000 اتوبوس فعال است باید حداقل 7000 اتوبوس داشته باشد، این در حالی است که حدود نیمی از 78000 تاکسی موجود نیز فرسوده هستند.
اما مدیریت شهری تهران با آغاز فعالیت خود، عزمش را برای کاهش کمبود ها و برطرف کردن پسرفت هایی که در دوره قبل رخ داده بود، جزم کرد و با عقد قرارداد های متعدد، تولیدکنندگان داخلی و خارجی را پای کار آورد.
بر این اساس، علاوه بر قرارداد تأمین 2000 اتوبوس دیزلی 500 اتوبوس برقی با تولیدکنندگان داخلی، قرارداد خرید 27500 دستگاه تاکسی برقی، 2500 اتوبوس برقی و 791 دستگاه واگن مترو را با شرکت های چینی منعقد کرد تا با تحقق آن گام بلندی در راستای کاهش مشکلات این حوزه بردارد.
البته روند تحقق این قرارداد ها آنطور که انتظار می رفت محقق نشد و کندی ورود اتوبوس ها و تاکسی ها به شبکه حمل نقل عمومی گلایه برخی مسئولان و شهروندان را برانگیخت اما به هرترتیب حدود 700 دستگاه از اتوبوس های قرارداد با تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه خدمت رسانی به شهروندان شد و اکنون با پشت سر گذاشتن بسیاری از موانع، زمان رونمایی بخشی از ناوگان اتوبوس و تاکسی های برقی از محل قرارداد چین در روز های اخیر فرا رسیده است.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران دراین باره به خبرنگار تسنیم، گفت: روند تدریجی واردات اتوبوس و تاکسی های آغاز شده و قرار است در روز های پیش رو 1752 دستگاه تاکسی و 189 دستگاه اتوبوس برقی که وارد تهران شده، رونمایی شود.
وی با اشاره به اینکه احتمالاً رونمایی از این ناوگان با حضور مقامات عالی کشور برگزار خواهد شد، افزود: بعد از انجام مراحل اداری و پلاک گذاری اتوبوس ها و تاکسی ها، واگذاری و خدمات رسانی آن ها در سطح شهر آغاز خواهد شد.
هرمزی تصریح کرد: اجرای قرارداد برقی سازی ناوگان حمل و نقل، گام مهم کشورمان در ایجاد یک سبک زندگی جدید است که باعث ورق خوردن برگ جدیدی از تاریخ حوزه حمل و نقل در کشور می شود و سایر شهر هایی که با معضل آلودگی هوا مواجه هستند را به برقی سازی حمل و نقل عمومی ترغیب خواهد کرد.
وی افزود: انتظارمان این است که دولت به ویژه وزارت نیرو نیز پای کار بیاید و تکمیل جایگاه های شارژ را برای مردم تسهیل کند.
عبدالمطهرمحمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه دوره ششم مدیریت شهری از روز نخست با درک نیاز مفرط پایتخت به تقویت ناوگان، اولویت خود را توسعه حمل ونقل عمومی قرار داد، اظهار کرد: در همین راستا تا امروز بالغ بر 1300 دستگاه اتوبوس جدید به صورت کامل توسط شهرداری تهران (مستقل از پول نفت و بودجه دولت) خریداری و وارد خیابان های شهر شده است. این اتوبوس ها با استیکرهای «تهران دوست داشتنی» برای صحت سنجی پیش چشمان شهروندان است.
وی با اشاره به ورود حدود 179 دستگاه اتوبوس جدید وارداتی از کشور چین گفت: با ورود این دستگاه های جدید رکورد خریداری اتوبوس توسط شهرداری تهران که پیش تر مربوط به دوران 12 ساله عملکرد آقای قالیباف بود، در چهارمین سال فعالیت شورای ششم شکسته خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که نیاز شهر به اتوبوس های جدید با توجه به فرسودگی ناوگان، آلودگی هوا و ترافیک کلافه کننده بسیار بیشتر از این ها است، تصریح کرد: تقویت زیرساخت های حمل ونقل همچنان مهم ترین اولویت مدیریت شهری است و در همین راستا بالغ بر 50 درصد لایحه بودجه پیشنهادی سال 1404 نیز به همین موضوع اختصاص یافته است.
به گزارش تسنیم، بدون شک مشکلات حمل و نقل عمومی تهران، با ورود ناوگان جدید برطرف نخواهد شد اما ورود تاکسی و اتوبوس های جدید نویدبخش روند رو به بهبود شبکه فرسوده و نالان حمل و نقل عمومی در پایتخت است که البته لازمه تحقق هرچه سریعتر اهداف پیش بینی شده در این حوزه به حمایت مداوم و مؤثر دولمتردان نیاز دارد.