بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ رباتی که برای امدادرسانی تصادفات داخل تونل‌ها طراحی شده است

امدادرسانی به تصادفات جاده‌ای در تونل‌ها به‌دلیل انسداد تونل و ترافیک شدید ورودی‌های تونل‌ها بسیار دشوار است و معمولاً نیروهای امدادی به‌سختی و با تأخیر زیاد بر سر صحنه حاضر می‌شوند.

رباتی که برای امدادرسانی تصادفات داخل تونل‌ها طراحی شده است
تین نیوز

امدادرسانی به تصادفات جاده‌ای در تونل‌ها به‌دلیل انسداد تونل و ترافیک شدید ورودی‌های تونل‌ها بسیار دشوار است و معمولاً نیروهای امدادی به‌سختی و با تأخیر زیاد بر سر صحنه حاضر می‌شوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، به همین دلیل، محققان کشور موفق به طراحی روباتی شدند که در زمان رخ دادن سانحه در تونل‌های بین‌شهری امدادرسانی را سرعت می‌بخشد.

محمد کاظمی‌راد مخترع «روبات امداد‌رسان تونل» اظهارکرد: این روبات مجهز به سیستم کنترل از راه دور است و از مسافت‌های طولانی نیز می‌توان آن را کنترل کرد.

او گفت: تنها کاربرد این روبات مربوط به تصادفات و سوانح جاده‌ای است، خصوصاً در تونل‌های بین‌شهری که امکان امدادرسانی هوایی نیز وجود ندارد.

کاظمی‌راد ادامه داد: بنابراین زمانی که سانحه‌ای در تونل‌های بین‌شهری رخ می‌دهد و دسترسی به حادثه دشوار می‌شود با استفاده از این روبات می‌توان به‌سرعت برای امداد‌رسانی به محل حادثه رسید و با استفاده از امکانات ترافیک ایجادشده را رفع کرد تا درصورت نیاز آمبولانس به‌سرعت به محل برسد.

این مخترع با اشاره به امکانات این روبات گفت: این روبات با امکاناتی همچون پودر خشک و وجود co۲ آتش را خاموش می‌کند. همچنین در بالای آن جرثقیلی تعبیه‌شده است تا ماشین حادثه را جابه‌جا کند. همچنین به‌کارگیری دوربین‌های حساس به حرارت و با وضوح‌بالا از دیگر امکانات این روبات است. این اختراع با پشتیبانی صندوق حمایت از فناوران و پژوهشگران معاونت علمی ثبت‌شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.