بازدید سایت : ۴۴۳۴۶

خراسان جنوبی آماده همکاری اقتصادی و تجاری با افغانستان است

خراسان جنوبی آماده همکاری همه جانبه در حوزه های اقتصادی و تجاری با افغانستان است.

خراسان جنوبی آماده همکاری اقتصادی و تجاری با افغانستان است
تین نیوز

استاندار خراسان جنوبی، راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان دانست و گفت: خراسان جنوبی آماده همکاری همه جانبه در حوزه های اقتصادی و تجاری با افغانستان است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار با والی استان فراه افغانستان که با هماهنگی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در همکاری با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات در مرز ماهیرود برگزار شد، افزود: ایران و افغانستان دارای اشتراکات فرهنگی و سابقه طولانی روابط اقتصادی و تجاری بوده و در این زمینه ظرفیت های زیادی بین دو کشور وجود دارد.

قناعت ادامه داد: اینها فرصت های مناسبی را برای توسعه همکاری های تجاری بین ۲کشور به وجود آورده که امید است شاهد توسعه آن باشیم.

وی راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان عنوان کرد و گفت: این مهم به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان برای همکاری با فراه افغانستان در حوزه های بازسازی، زیرساختی و تجاری، همکاری با بخش خصوصی و آموزش نیروی انسانی متخصص، امنیت در مرزهای مشترک، مشارکت در طرح های آموزشی و بهداشتی و علمی و فرهنگی و در مجموع برای مراودات بیشتر با استان فراه افغانستان آمادگی دارد.

جواد قناعت در دیدار با والی استان فراه افغانستان 1

وی قرار گرفتن خراسان جنوبی در کریدور بین المللی شمال به جنوب، وجود فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و پایانه مرزی ماهیرود را از جمله ظرفیت های استان در راستای توسعه تجارت با افغانستان دانست و اظهار کرد: مرز ماهیرود طلایی ترین موقعیت برای ارتباط حمل و نقلی افغانستان به کشورهای آسیای میانه است، چراکه عبور کالا از مسیر ماهیرود به چابهار و از آنها به کشورهای آسیای میانه حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر را برای تجار افغانستانی نزدیکتر می کند.

قناعت به ابرپروژه ساخت راه آهن خراسان جنوبی به سمت چابهار و سرخس اشاره کرد و گفت: ساخت این مسیر ریلی هم اکنون در ۱۵ قطعه توسط پیمانکاران مختلف در حال اجراست و راه اندازی آن کمک بزرگی به توسعه و تسهیل تجارت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد کل صادرات ایران به افغانستان از نظر وزنی و ۳۵ درصد ریالی از مرز ماهیرود صورت می گیرد، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه افزایش ساعت کاری پایانه ماهیرود آمادگی لازم را دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امکان انجام سرمایه گذاری های مشترک در سایت منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه گذار افغان در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: سطح مراودات تجاری بین ایران و افغانستان می تواند با نشست های مستمر افزایش پیدا کند.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

فعال ترین مرز استان در سال های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.