اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو و اتوبوس شهر مشهد
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد، ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساختی حوزه اتوبوسرانی و مترو درنظر گرفته شده است
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد، ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساختی حوزه اتوبوسرانی و مترو درنظر گرفته شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا ، ایمان فرهمندی به اشاره به بهای خدمات حمل ونقل عمومی افزود: عوامل مختلفی همچون هزینه های پرسنلی، نگهداری ناوگان و تامین زیرساخت ها روی بهای تمام شده خدمات ناوگان حمل ونقل عمومی تاثیرگذار است.
وی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه تمام شده برای اتوبوس و مترو، ۱۲ هزار تومان بوده که این هزینه صرفا شامل هزینه عملیات است و شامل نگهداری و تامین ناوگان و زیرساخت ها نمی شود.
فرهمندی افزود: اگر بخواهیم این هزینه ها را هم اضافه کنیم، بهای تمام شده چندین برابر خواهد شد اما با مصوبه شورای اسلامی شهر، شهروندان فقط ۱۲۰۰ تومان پرداخت می کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل کلانشهرها از جمله مشهد، معضل آلودگی هوا است و براساس مطالعات صورت گرفته و سیاهه انتشار، یک سوم آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از خودروهای شخصی است، تصریح کرد: سیاست عمومی دولت و مدیریت شهری، تلاش بر کاهش آلودگی هواست که تاثیر بسزایی روی کیفیت زندگی مردم و همچنین سلامت نسل فعلی و آینده دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: یکی از راه های مقابله با آلودگی هوا، تشویق مردم به استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی است؛ سیاست شورای شهر و مدیریت شهری نیز بر این اصل بنا شده و بر همین اساس، در هفته های اخیر قیمت بلیت اتوبوس و قطارشهری را کاهش دادیم.
فرهمندی با بیان اینکه کاهش بهای خدمات دوچرخه های اشتراکی، دیگر اقدام موثر شورای شهر در جهت تشویق مردم به استفاده از مُدهای حمل ونقلی پاک بوده، افزود: از سوی دیگر، برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، براساس مجوزات قانونی، هزینه پارک های حاشیه ای را افزایش دادیم.
وی تصریح کرد: الگوی سفر شهروندان را باید به سمت استفاده بیشتر از وسایل حمل ونقل همگانی تغییر داد؛ البته در بحث پارک های حاشیه ای، تمهیدات و تخفیفاتی ذیل مصوبه شورای شهر درنظر گرفته شده است.
فرهمندی گفت: به عنوان مثال، پلاک خودرو اگر در زمان توقف بدهی نداشته باشد، مشمول ۳۵ درصد تخفیف می شود؛ همچنین اگر با استفاده از نرم افزار «شهر من» خوداظهاری داشته باشند، تا ۱۰ ساعت در ماه می توانند از ۹۰ درصد تخفیف بها استفاده کنند و پس از آن نیز ۷۰ درصد تعرفه مصوب را پرداخت می کنند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود: اگر شهروندان به صورت نرم افزاری نسبت به شارژ پلاک خود اقدام کنند، ۲۰ درصد شارژ اضافه دریافت می کنند؛ علاوه بر این، توقف های زیر نیم ساعت نیز مشمول تخفیف ۹۰ درصدی می شوند.
فرهمندی اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که توقف های اضطراری و کوتاه مدت مردم به سهولت صورت گیرد و توقف های طولانی مشمول پرداخت هزینه باشد تا مردم به استفاده از وسایل حمل ونقل همگانی تشویق شوند.
وی گفت: موتورسیکلت های برقی نیز به عنوان یکی از مُدهای حمل ونقل پاک، با شرایط بسیار آسان و به شکل اقساط ۲۴ ماهه، بدون افزایش قیمت، برای عموم شهروندان قابل ثبت نام است.
فرهمندی با بیان اینکه درحال حاضر زیر ۱۰ درصد از معابر شهر مشهد، مشمول مدیریت پارک حاشیه ای است که از جمله اهداف آن، درکنار کاهش آلودگی هوا، ایجاد فرصت پارک خودرو برای عموم شهروندان در معابر شهری است، افزود: سال گذشته بیش از ۳۰ معبر از فهرست مدیریت پارک های حاشیه ای حذف شده و برنامه ریزی لازم نیز صورت گرفته تا معابر جدیدی را مشمول این طرح کنیم؛ مدیریت پارک های حاشیه ای در ۳ گروه «الف»، «ب» و «ج» تعریف شده که هزینه های آنها نیز متفاوت است.
وی گفت: ساعت مدیریت پارک های حاشیه ای در تناسب با ساعت تقاضای پارک است و اگر نیاز به مدیریت نباشد، هزینه ای هم دریافت نمی شود؛ باید توجه داشت هزینه مدیریت پارک های حاشیه ای بیشتر از مبلغی است که از مردم اخذ می شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت های خود به پروژه قطارشهری مشهد اشاره و اظهار کرد: در مشهد مقدس دو خط فعال مترو داریم که البته در خط یک، علاوه بر ۶۰ واگن کنونی، نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم چراکه این خط برای ۱۲۰ دستگاه طراحی شده است.
فرهمندی با بیان اینکه درحال عقد قرارداد برای تامین ۶۰ واگن مورد نیاز خط ۱ هستیم تا این ظرفیت را به ۲ برابر افزایش دهیم، گفت: امسال بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین واگن های خط ۱ درنظر گرفته ایم که بخشی از آن تا سال آینده اضافه می شود و این رویه در ادامه نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در خط ۲ قطارشهری نیز ایستگاه شهدای سلامت باید تکمیل شود و نواقصی نیز دارد که باید تکمیل گردد و شاهد بهره برداری کامل باشیم؛ اعتباری معادل نیاز این خط، برای تکمیل درنظر گرفته ایم و امیدواریم تا سال آینده شاهد تکمیل و بهره برداری خط ۲ باشیم.
فرهمندی اظهار کرد: عملیات حفاری خط ۳ در جبهه شرقی تا شهرک ابوذر نیز به اتمام رسیده و دستگاه حفار در حال انتقال به انتهای بولوار امامت است که عملیات خود را از ۲ ماه آینده به سمت "امیریه" آغاز می کند.
وی با بیان اینکه فاز یک خط ۳، حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع)، مورد تاکید شورای اسلامی شهر است، گفت: برنامه داریم که تا اواخر امسال این خط را وارد فاز آزمایش کنیم که در تابستان، شاهد بهره برداری عمومی باشیم و مردم را با استفاده از مترو به حرم مطهر رضوی برسانیم.
فرهمندی ادامه داد: عملیات حفاری خط ۴ نیز درحال اجرا بوده و دستگاه در محدوده امام حسین (ع) است؛ پیشرفت عملیات عمرانی این خط براساس برنامه زمان بندی است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد از مردم از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می کردند و یک درصد از مردم نیز از قطار شهری ، گفت: خوشبختانه با بهبود شرایط، این آمار به دوران قبل کرونا برگشته و در مجموع، ۲۰ درصد از شهروندان مشهدی می توان گفت که از ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری بهره می برند.
فرهمندی اظهار کرد: در راستای تشویق عموم مردم به استفاده از خدمات حمل ونقل عمومی، در چند حوزه اقدامات را دنبال می کنیم که یکی از آنها، تامین زیرساخت هاست؛ باید ظرفیت لازم برای جابجایی و سفرهای درونشهری مردم را فراهم آوریم.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود: امسال از نظر اعتباری، بودجه خوبی به این امر اختصاص یافته؛ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین ناوگان قطارشهری و ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم برای تامین اتوبوس و زیرساخت های مورد نیاز این حوزه اختصاص دارد.