بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

◄ چرا سرعت عملیات بندری در بنادر کند است؟

یکی از مشکلاتی که بنادر کشور با آن رو به رو هستند فرسودگی تجهیزات بندری است که این نقصان سرعت عملیات بندری را به شدت کاهش می دهد.

چرا سرعت عملیات بندری در بنادر کند است؟
تین نیوز

از نظر کارشناسان حمل ونقل دریایی گرچه قوانین گمرکی در کندی روند تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نقش دارند اما فرسودگی تجهیزات بندری در کندی این روند بی تاثیر نیست. یکی از مشکلات بنادر کشور در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا  فرسودگی تجهیزات بندری است که این نقصان سرعت عملیات بندری را به شدت کاهش می دهد.

به گزارش تین نیوز، یکی از مشکلات بنادر کشور در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا فرسودگی تجهیزات بندری است که این نقصان سرعت عملیات بندری را به شدت کاهش می دهد.

نبود تجهیزات پیشانی بنادر به ویژه بنادر جنوب کشور

مسعود پل مه، دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی نیز در این باره خاطر نشان کرد: درباره فرسودگی تجهیزات بندری و کاهش سرعت عملیات بندری به دلیل نبود تجهیزات پیشانی بنادر به ویژه بنادر جنوب کشور اظهار داشت: در حوزه بندر به صورت عمومی با مشکل تجهیزات مواجه هستیم و عمده تجهیزات قدیمی هستند یا دچار استهلاک بالایی شده اند.

وی ادامه داد: از آنجایی که نمی توانیم به سرعت قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری این تجهیزات را تامین کنیم با این مشکلات فعلی مواجه هستیم و تجهیزات بندری از جمله جرثقیل ها متوقف می شوند.

تفاوت سرعت تخلیه و بارگیری در ایران نسبت به استاندارد جهانی

پل مه درباره سرعت تخلیه و بارگیری در ایران نسبت به استاندارد جهانی آن اظهار داشت: استاندارد زمان تخلیه در بنادر کشورمان بسته به وضعیت زمانی از 12 تا 18 تخلیه کانتینر در یک ساعت بوده، در حالیکه حداقل آن در دنیا تخلیه 26 کانتینر در ساعت است. طبیعتا اگر در بندری جرثقیل گنتری کرین کار کند، سرعت تخلیه افزایش پیدا می کند اما در این شرایط مجبور هستند با 2 جرثقیل کار کنند.

موانع نوسازی تجهیزات فرسوده بنادر

یحیی ضیایی مهرجردی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر فرسودگی تجهیزات بنادر، تامین ارز برای خرید تجهیزات بندری از خارج و نیز انتقال آنان به داخل را دو مشکل عمده نوسازی در این حوزه برشمرد. 

وی در این باره  با تاکید بر اینکه غالب تجهیزات از خارج تامین می شود گفت: تجهیزات بارگیری فرسوده است و در شرایط کنونی بخشی نیاز به تعویض و بخشی دیگر نیاز به تعمیرات و به روزرسانی دارد اما چون این تجهیزات استراتژیک بندری خارجی است در تهیه و تامین  قطعات از دو مسیر دچار مشکل هستیم: یکی در مسیر تامین ارز جهت خرید این تجهیزات و دیگری نقل و انتقال آنان به داخل کشور است.

ضیایی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی بر طبق قراردادهایی که شرکت های بندری با سازمان بنادر دارند موظف به انجام تعهدات خود هستند اما به دلیل تورم اقتصادی قادر به خرید تجهیزات نبوده چرا که نمی توانند هزینه های خود را پوشش دهند بنابراین غالب این شرکت ها برای مدیریت هزینه های خود از تجهیزات به صورت تعمیر و نگهداری استفاده می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.