بخشی از هزینه معاینه فنی تاکسی های فرسوده را شهرداری ها تقبل کنند
در حال حاضر در سال ۹۸ با شرایط کنونی و تحریم ها و تورم، قیمت خودرو چندین برابر افزایش داشته و این موضوع موجب شده است که نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد که امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شوند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با اشاره به اینکه تاکسی های فرسوده باید هر ۳ ماه یک بار معاینه فنی دریافت کنند، گفت: شهرداری ها نسبت به پرداخت هزینه معاینه فنی تاکسیهای فرسوده کمک کرده و بخشی از هزینه آن را تقبل کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی ضامنی افزود : بر اساس مصوبه هیات دولت تاکسی ها بعد از یکسال کارکرد موظف هستند هر ۶ ماه یک بار معاینه فنی دریافت کنند و وقتی که به سن فرسودگی میرسند هر ۳ ماه یک بار موظف خواهند بود تا معاینه فنی دریافت کنند.
وی ادامه داد: موضوع دریافت سه ماهه معاینه فنی تاکسی ها در صورتی که طرح نوسازی فعال باشد چالشی محسوب نمی شود، اما در حال حاضر که طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی ها متوقف شده است و با توجه به شرایط اقتصادی دشوار، این موضوع فشار مضاعف بر راننده های تاکسی خواهد بود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: از شهرداریها درخواست کردهایم که تا وقتی بستر نوسازی ناوگان تاکسیها فراهم نشده است، نسبت به معاینه فنی تاکسیهای فرسوده کمک کنند و بخشی از هزینه آن را تقبل کنند و این در حالی است که برخی از شهرداریها بخشی یا در حد ۵۰درصد هزینه معاینه فنی و برخی هم به طوررایگان هزینههای معاینه فنی خودروهای تاکسی فرسوده را متقبل میشوند و این اقدام کمکی به رانندگان است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور ادامه داد: طرح نوسازی تاکسی ها فرسوده چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال ۹۵ دوباره این طرح با قرار نوسازی ۹۰هزار دستگاه تاکسی از ناوگان تاکسیرانی شروع و قرار شد که با حجم ۱۸۶ هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی ۱۰ سال بر اساس قوانین موجود مصوبه هیات وزیران رسیده بودند، این نوسازی انجام شود.
ضامنی تصریح کرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود، با هم تناسب نداشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر در سال ۹۸ با شرایط کنونی و تحریم ها و تورم، قیمت خودرو چندین برابر افزایش داشته و این موضوع موجب شده است که نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد که امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شوند.
وی افزود: تحویل ۱۰هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی ها بسیار اندک است، و فقط شامل ۷درصد از انباشت تاکسی های فرسوده خواهد شد و این در حالی است تا پایان امسال ۱۹۲ هزار تاکسی به سن فرسودگی می رسند، اما در حال حاضر هم ۱۵۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم که شامل ۴۷درصد از ناوگان تاکسیرانی می شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰شمار تاکسی های فرسوده به ۲۴۰هزار دستگاه برسد که که شامل ۷۵درصد از ناوگان تاکسیرانی خواهد شد.