بازدید سایت : ۹۰۰۶۷

◄ حاشیه های درخواست استفاده از کامیون های ترکیه ای و ماجرای محدودیت ورود کامیون خالی ایرانی به ترکیه

بارگیری از ایران برای سایر کشورها غیر از ترکیه ( کشور ثالث ) توسط کامیون های ترکیه ای ممنوع است و متقابلاً در ترکیه نیز برای کامیون های ایرانی این ممنوعیت وجود دارد و در واقع این یک رفتار متقابل است که سالهاست توسط هر دو کشور اجرا می شود.

حاشیه های درخواست استفاده از کامیون های ترکیه ای و ماجرای محدودیت ورود کامیون خالی ایرانی به ترکیه
تین نیوز |

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار در مورد فعالیت کامیون های ترکیه ای در ایران گفت: حمل بار از ایران برای ترکیه توسط کامیون های ترکیه ای فقط توسط کامیون هایی که حامل محمولات وارداتی برای ایران هستند، مجاز است.

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی این مطلب را در پاسخ به درخواست شرکت های صنایع تبدیلی مواد غذایی استان آذربایجان غربی مبنی بر استفاده از کامیون های یخچال دار ترکیه ای برای حمل کالاهای خود، بیان کرد.

بیشتر بخوانید: 

درخواست استفاده از کامیون های یخچالدار ترکیه ای/ چرا شرکت صادر کننده اطلاعات اشتباه به دولت داد؟

درخواست تجار برای استفاده از ناوگان ترکیه ای به دلیل کمبود ناوگان یخچالدار/ انجمن صنفی: کمبود نداریم

وی افزود: بارگیری از ایران برای سایر کشورها غیر از ترکیه ( کشور ثالث ) توسط کامیون های ترکیه ای ممنوع است و متقابلاً در ترکیه نیز برای کامیون های ایرانی این ممنوعیت وجود دارد و در واقع این یک رفتار متقابل است که سالهاست توسط هر دو کشور اجرا می شود.

وی تاکید کرد: همچنین بارگیری کامیون های ترکیه ای که از ایران به صورت ترانزیت عبور کرده و برای کشور های دیگر بار برده و در بازگشت خالی وارد ایران شده اند ممنوعیت قانونی و 3000 یورو جریمه دارد که البته این رفتار را ابتدا کشور ترکیه با رانندگان و ناوگان ایرانی شروع و ایران هم در رفتار متقابل اقدام به چنین کاری کرده است.

به گفته خانعلی متولی دولتی در این زمینه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در راستای حفظ منافع ملی، حمایت از رانندگان و ناوگان داخلی و جلوگیری از نابودی حمل و نقل داخلی ایران این ممنوعیت را اعمال کرده است.

این فعال صنفی گفت: بارگیری در کامیون های خالی ترکیه ای که از مسیر ایران به صورت ترانزیت عبور می کنند براساس رفتار متقابل، خلاف مصالح ملی کشور تشخیص داده شده است و از این کار جلوگیری شده است و به همین دلیل برای حفظ منافع چند نفر نباید گفت کامیون های ایرانی نمی‌توانند با کامیون های خالی ترک رقابت کنند.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار خاطرنشان کرد:ماشین های ترکیه ای اجازه حمل بار در گمرک خروجی کشورمان را دارند و بهتر است به جای طرح این موضوع که حمل مستقیم از محل کارخانه با کامیون های خالی ترکیه برای صاحب کالا صرفه و صلاح دارد به راهکارهای قانونی اندیشیده شود.

وی افزود: کشور همسایه برای تصاحب قطعه‌ای از سرزمین ما پول هنگفتی پیشنهاد می کند آیا باید با او وارد معامله شد و یک تکه از آن را فروخت؟!کامیون های خالی ترکیه ای هم ممکن است دامپینگ کرده و مفت بار ایرانی ها را ببرند یا ممکن است یک پولی ( شیتیل ) هم به واسطه آن پیشنهاد بدهند اما وزارت راه ایران در مقابل وزارت راه ترکیه الزام به رعایت رفتار متقابل دارد. 

خانعلی تاکید کرد: کامیون های ترکیه ای قانونا و براساس قواعد حمل و نقل بین المللی و رفتار متقابل حق ورود خالی و بارگیری در ایران را ندارند، چه این کار (جلوگیری از بارگیری کامیون خالی ترکیه ) مورد پسند چند نفر از تجار و بازرگانان قرار بگیرد چه نگیرد.

این فعال صنفی ادامه داد: راه صحیح راه دیگری است، تجار می توانند بر روی حمل بار تا گمرک خروجی کشورمان با کامیون های یخچال دار هموطن برنامه ریزی کنند و در گمرک خروجی از کامیون های خالی ترکیه ای که فکر می کنند برای رضای خدا لطف کرده و بار ایرانیان را مفت حمل می نمایند حساب باز کرده و بار را در گمرک خروجی در کامیون های ترکیه ای ترانشیپمنت کنند.

خانعلی افزود: همچنین می توانند از طریق اتاق مشترک ایران و ترکیه از تجار ترکیه ای بخواهند تا در کشورشان از وزارت راه خودشان ( کشور ترکیه ) بخواهند که این محدودیت ورود کامیون خالی ایرانی به ترکیه برای حمل بار به ایران را بردارند،آن وقت قانونا هیچ محدودیتی برای این تجار و بازرگانان وجود نخواهد داشت،حتی اگر یک ماشین خالی ایرانی به ترکیه رفت و بارگیری کرد تجار و بازرگانان ایرانی هم ده تا ماشین ترک خالی را در ایران بار بزنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.