بازدید سایت : ۳۱۴۹۴
نهضت جهادی ریلی و وزارت صنعت، معدن و تجارت

◄ آقای وزیر از تولیدکننده داخلی حمایت کنید!

حمل و نقل ریلی انتخاب آینده جهان است و ما ناگزیر از توسعه این صنعت به منظور توسعه اقتصادی کشور هستیم.

آقای وزیر از تولیدکننده داخلی حمایت کنید!
تین نیوز
حمل و نقل ریلی انتخاب آینده جهان است و ما ناگزیر از توسعه این صنعت به منظور توسعه اقتصادی کشور هستیم. درجهان امروز، حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرایند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

برخی متخصصان حمل و نقل بر این باور هستند که بین کارایی در بخش حمل و نقل و کارایی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند.
 
به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل را فراهم آورده است.

کشور ایران با توجه به داشتن موقعیت استراتژیک و عالی جغرافیایی که دارد، همواره به عنوان یک شاهراه اقتصادی در دنیا معروف بوده است. از طرفی تلاش کشورهای اطراف برای به دست آوردن موقعیت استراتژیک در جهت ایجاد شریان های اقتصادی به نوعی موقعیت ایران را تهدید می کند.

 بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران نیز برای جلوگیری از فرصت سوزی، در راستای سند چشم انداز سال ۱۴۰۴، اقدامات گسترده ای در حوزه بازسازی و نوسازی، افزایش خطوط و اتصال شبکه ریلی کشور به همسایگان خود کرده است.
 
راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حمایت قاطع رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، در سه سال گذشته با یک حرکت جهادی، شاید به اندازه تمام سنوات گذشته پروژه های زیربنایی را آغاز و اجرائی کرده و از سوی دیگر دیپلماسی فعال راه آهن بعد از به روی کار آمدن دولت یازدهم نیز باعث جذب سرمایه گذاران زیاد خارجی در پروژه های ریلی شده است.
 
در این میان، اجرائی کردن پروژه برقی کردن خط تهران-مشهد با فاینانس چینی، برقی کردن خط اینچه برون با فاینانس کشور روسیه، عملیاتی کردن خط سریع السیر قم-تهران-اصفهان، دو یا چند خطه کردن خطوط ریلی موجود، نوسازی و بهسازی خطوط فرسوده کشور که بعضاً قدمت بعضی از خطوط به ۶۰ سال برمی گردد، اقدامات جدی در راستای راه اندازی خطوط حومه ای، تلاش برای افزایش سهم ترانزیت ریلی با اتصال خطوط ریلی کشور با همسایگان، کاهش تعرفه های حمل بار، توجه بیشتر به جنبه مسافری راه آهن، رفع گلوگاه های موجود، نصب سیستم های سیگنالینگ پیشرفته و بلاک بندی و... همه نشان از اقدامات جهادی از سوی راه آهن در راستای مدرن شدن شبکه ریلی ایران و جبران عقب ماندگی از رقابت با رقبای جدید در منطقه است.

براساس ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، از سال ۸۴ راه آهن باید به بخش خصوصی واگذار می شد و تنها شبکه ریلی کشور قابل واگذاری نبوده و فعالیت بخش خصوصی در این بخش امکان پذیر نیست، بنابراین، درباره نوسازی واگن فرسوده ریلی کشور، راه آهن نمی تواند وارد ماجرا شود و تنها به ایجاد مشوق هایی برای بخش خصوصی تلاش می کند.
 
از منظر اقتصادی خرید واگن های باری و به ویژه مسافری با توجه به بازگشت دیرهنگام اصل سرمایه برای بخش خصوصی به هیچ عنوان جذابیتی ندارد و تلاش راه آهن درباره ایجاد جذابیت های سرمایه گذاری با ارائه تسهیلات در زمینه کاهش تعرفه دسترسی خطوط ریلی، مذاکره با شرکت نفت در جهت پرداخت مابه التفاوت صرفه جویی در مصرف سوخت و... اگرچه تا حدودی کارگشا بوده است اما همچنان این حوزه در رکود سرمایه گذاری قرار دارد.
آقای وزیر از تولیدکننده داخلی حمایت کنید!  
 
درباره اهمیت نوسازی واگن فرسوده ریلی به منظور کاهش خطرات احتمالی، افزایش ظرفیت بار و مسافر و استفاده بهینه از امکانات موجود نیازی به سخن نیست، اما همان گونه که ذکر شد، بخش خصوصی ریلی در ایران متأسفانه از توان زیادی برخوردار نیست و البته سابقه و قدمت آن نیز کمتر از ۲۰ سال است. قیمت گذاری دولتی در بخش حمل و نقل ریلی، سوخت ارزان و حمل و نقل جاده ای با عوارض پایین در کشور و بسیاری موارد از این دست منجر شده که فعالیت در صنعت حمل و نقل ریلی برای بخش خصوصی مقرون به صرفه و تجاری نباشد که باید این موارد ازسوی دولت مرتفع شود.

واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات واگن از خارج در نوع خود جالب بود. جناب آقای نعمت زاده عنوان کرد اگر واگن های خارجی بخواهند وارد کشور شوند روی ریل خواهد خوابید تا جلوی واردات واگن گرفته شود. اگرچه این سخنان در راستای حمایت از تولیدکنندگان واگن ساز داخلی عنوان می شود اما واگن سازان نیاز به حمایت عملی دارند تا حمایت کلامی.
 
سیاست یک بام و دو هوای وزارت صنعت
اردیبهشت ۹۵ بود که وزارت صنعت در جهت حمایت از صنعت خودرو و تضمین تولید و فروش محصولات خودروسازان، طرحی را ارائه کرد که به واسطه آن به خریداران خودروی ایرانی از سوی بانک مرکزی وام های بلندمدت پرداخت می شد.

براساس اجرای این طرح در روز اول اعطای وام ۱۲ هزار خودروی کارخانه های خودروسازی داخلی به فروش رفت که به اذعان اکثر کارشناسان مهم ترین عامل تصادفات و کشته های جاده ای و همچنین آلودگی های هوا به دلیل تعدد زیاد خودروهای بی کیفیت داخلی است.
 
حال سؤال اینجاست که علیرغم تأکید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی و واگن سازان کشور، چرا این وزارتخانه اقدام عملی در راستای اعطای تسهیلات به خریداران واگن های ایرانی نمی کند. به گفته یک کارشناس ریلی، قیمت هر واگن مسافری تولید داخل معادل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و از آنجایی که واگن سازان ایرانی به دلیل مشکلات مالی تنها در صورت دریافت نیمی از مبلغ مورد نظر قادر به تولید واگن هستند، آیا لزوم حمایت عملی و قاطع وزارت صنعت با اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به خریداران واگن احساس نمی شود؟

در پایان باید ذکر کرد، علیرغم تلاش های راه آهن و شرکت ساخت در زمینه توسعه، ساخت، بهسازی و نوسازی و افزایش خطوط ریلی، اگر ناوگان کافی و مناسبی در حوزه ریلی وجود نداشته باشد، حرکت جهادی و همچنین تحول صنعت ریلی کشور عقیم خواهد ماند و برای تکمیل این حرکت ملی، حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت لازم و ضروری است.

لینک خبر
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.