بازدید سایت : ۵۹۱۰۶

ریل و جاده تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور هستند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اعلام اینکه ریل و جاده در هیچ کجای جهان با یکدیگر رقیب نیستند بلکه تکمیل‌کننده هم در شبکه حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شوند، گفت: تنظیم مدیریت حمل‌ونقل کشور لزوماً به قیمت سوخت باز نمی‌گردد بلکه باید مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گیرد و بیشتر از حمل‌ونقل ترکیبی، پارک‌های لجستیک، بنادر خشک استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ریلی اصلاح گردد.

ریل و جاده تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور هستند
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اعلام اینکه ریل و جاده در هیچ کجای جهان با یکدیگر رقیب نیستند بلکه تکمیل‌کننده هم در شبکه حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شوند، گفت: تنظیم مدیریت حمل‌ونقل کشور لزوماً به قیمت سوخت باز نمی‌گردد بلکه باید مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گیرد و بیشتر از حمل‌ونقل ترکیبی، پارک‌های لجستیک، بنادر خشک استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ریلی اصلاح گردد.

سعید محمدزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تأثیر واقعی شدن قیمت سوخت بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از بار‌های ریل پسند و انتقال بخش قابل‌توجهی از بارهای در حال حمل از جاده به روی ریل اظهار داشت: تنظیم مدیریت حمل‌ونقل کشور لزوماً به قیمت سوخت باز نمی‌گردد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت اتصال شبکه ریلی به مراکز بار گفت: در ۴ سال گذشته میزان حمل بار با شبکه ریلی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ریل و جاده در هیچ کجای جهان با یکدیگر رقیب نیستند، تصریح کرد: این دو مد حمل‌ونقل تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شوند. لذا باید مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گیرد و بیشتر از حمل‌ونقل ترکیبی، پارک‌های لجستیک، بنادر خشک  استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ریلی اصلاح شود.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد:بدیهی است که قیمت سوخت نقش بسیار جدی دارد. زیرا زمانی که قیمت سوخت واقعی نباشد که شامل کشور ما نیز نمی‌شود، راه‌آهن نمی‌تواند مزیت‌های خود در این زمینه را نشان دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه بار بیان داشت: یکی از اقدامات جدی افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی است که در اولین قدم با کوتاه شدن فاصله ایستگاه‌های جدید بالغ‌بر ۲۰ ایستگاه در مسیرهای ریلی ایجاد شده است. به‌علاوه مسیر‌های پربار ریلی مانند بافق-اصفهان در حال انجام عملیات دوخطه سازی است که این خط  هم‌اکنون دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی است و امیدواریم امسال به بهره برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه از عملیات تراک بندی در محور بافق- بندرعباس خبر داد و گفت: در اوایل سال آینده شاهد تکمیل این پروژه نیز خواهیم بود که افزایش ظرفیت در مسیر را به همراه خواهد داشت.

افزایش ۶۰۰۰ واگن جدید به ناوگان ریلی

محمدزاده با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش ناوگان اظهار داشت: با استفاده از وجوه اداره شده بخش خصوصی توانست به تولید ناوگان روی آورد. همچنین به کمک منابع مالی کشور تدبیر شد که ضمن استفاده از وام کشور روسیه قرارداد مشارکت بین تولیدکنندگان داخلی و روسی برای تأمین ۶۰۰۰ واگن‌ باری منعقد شود که پس از اضافه شدن ۲۰۰۰ واگن در سه سال گذشته در آینده شاهد افزایش ۶۰۰۰ واگن جدید به ناوگان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از همین مدل تأمین مالی واگن‌های باری موردنیاز تأمین می‌شود و حدود ۲۸ هزار واگن باری برای پاسخگویی به ۱۹۸ هزار تن اعلام‌شده در برنامه ششم توسعه نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: برای تأمین نیرو‌های کشش نیز با همکاری شرکت‌های مپنا و زیمنس۱۵۰ لکوموتیو دیزل وارد بخش ناوگان باری کشور شد و در ادامه باید ۳۰۰ لکوموتیو دیزل به از بخش دولتی و همین مقدار از سوی بخش خصوصی وارد ناوگان شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش زیربنای ریلی ابراز داشت: خط راه‌آهن  کرمان- سیرجان به طول ۲۰۰ کیلومتر با رقم سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی به سرانجام خواهد رسید و بدین ترتیب  ظرفیت بار افزایش خواهد یافت. به‌علاوه مسیر بافق- خواف با جدیت به دنبال دوخطه کردن آن هستیم که با توجه به توسعه  سنگان یکی از مهم‌ترین مسیرها برای افزایش ظرفیت باری  کشور است که هم از طریق منابع دولتی، منابع تأمین مالی خارجی و سرمایه‌گذاری داخلی، مدلی طراحی شده است تا این خط هم به سرانجام برسد و گزارش انعقاد قرارداد آن  به سمع و نظر مردم برسانیم.

اتصال ۱۰۰ کیلومتر خطوط آنتنی به شبکه ریلی

محمدزاده خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که بار بر روی ریل افزایش یابد سیاست‌های مقام معظم رهبری در بند ۲۵ سیاست‌های ابلاغی است که به اتصال شبکه ریل به مناطق پر بار تأکید دارد و ما در این راستا توسعه  خطوط آنتنی به مراکز توسعه بار را پیگیری می‌کنیم  که اقدام با کمک  سرمایه‌گذاری مشترک صاحبان کالا، بخش‌های حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن انجام خواهد شد که بخشی از آن انجام‌شده است و تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر از این خطوط به شبکه ریلی  متصل می‌شود.

انعقاد اولین قرارداد ریلی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

وی ادامه داد: به دنبال استفاده از سرمایه‌های صاحبان بار برای استفاده در حوزه واگن‌های باری حمل‌ونقل ریلی هستیم و خوشبختانه با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که بخشی از سرمایه‌های آنان از محل صرفه‌جویی در سوخت بازمی‌گردد اولین قرارداد از این محل قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید منعقدشده است. و امیدواریم امسال و سال آینده شاهد تسریع انعقاد قرارداد‌هایی از این قبیل باشیم.

محمدزاده تأکید کرد: این مدل می‌تواند سرمایه‌گذار را  به‌طور کامل در وضعیت ایمنی  قرار دهد که سرمایه‌گذاری آن قطعاً بازگشت‌پذیر است.  یعنی هر مقدار سرمایه‌گذاری منجر به توسعه حمل‌ونقل شود. مقدار حمل‌ونقل افزایش یافته به ازای ۳۵cc صرفه‌جویی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از محل  (بند ق) به وی وجه مشخص‌شده را پرداخت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسئله استفاده از تضمین راه‌آهن برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تمام منابع مالی تأمین‌شده توسط بخش خصوصی با تضمین شرکت راه‌آهن و بر اساس ماده ۶۷ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و بر این اساس بسته مهمی طراحی شده است که گزارش آن در زمان امضا آن ارائه خواهد شد.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.