بازدید سایت : ۳۷۴۸۴

ضرر ۸۰۰ میلیارد تومانی راه‌آهن در بخش مسافر

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ضرر ۸۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش مسافر در سال ۹۵ به دلیل پرداخت یارانه‌های پنهان به این بخش خبر داد و گفت: در جلسه با سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد به ازای هر مسافر کیلومتر، مبلغی برای شرکت راه‌آهن در نظر گرفته شود.

ضرر ۸۰۰ میلیارد تومانی راه‌آهن در بخش مسافر
تین نیوز |

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمد زاده در مجمع عمومی بودجه شرکت راه آهن که با حضور اعضای مجمع برگزار شد، اظهارداشت: باوجود فشارهای مختلف و کسری بودجه، برنامه های راه آهن طی 4 سال گذشته را پیگیری و ادامه دادیم و در حال حاضر نسبت به سال 95 افزایش عملکرد در بار داخلی و ترانزیت داریم. 

وی به اهداف کمی نیز اشاره کرد و افزود: در سال 97 اهداف کمی در قالب برنامه ششم در نظر گرفته شده است که بر اساس آن باید در حمل بار زمینی کشور از مجموع بار داخلی و ترانزیت به 30 درصد و در حمل مسافر به 20 درصد برسیم.

مدیرعامل راه آهن با بیان این که برنامه سال 97 برای نیل به این اهداف تدوین شده است گفت: با توجه به آنچه که در سیاست های نظام مطرح است، هدف گذاری ها برای توسعه حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر در نظر گرفته شده است. 

وی در ادامه افزود : در این زمینه راه آهن تمام تلاش خود را بکار گرفته، بطوری که در سال 1395، نزدیک به 800 میلیارد تومان در حوزه مسافر ضرر کردیم که این زیان ناشی از یارانه هایی است که شرکت راه آهن به حمل و نقل مسافر به شکل پنهان می پردازد.

مدیر عامل راه آهن، تحمیل این یارانه ها به راه آهن را موجب کسری بودجه و درآمد این شرکت دانست و اظهار داشت: در جلساتی که با همکاران در سازمان برنامه و بودجه داشتیم، این کسری و ضرر و زیان تایید و پیشنهاد شد که به ازای هر مسافر کیلومتر، مبلغی برای شرکت راه آهن در نظر گرفته شود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر این امر صورت نگیرد به آن معنی خواهد بود که هزینه بلیت مسافری در شبکه برای بخشهای دور برد 2 برابر و بخشهای حومه ای 7 برابر خواهد شد که این مسئله چندان قابل قبول نیست.

محمد زاده در پایان نیز گفت: امیدواریم با پیگیری های مختلفی که انجام می شود و بودجه انتزاعی که از مجمع انتظار داریم، این مشکلات حل شود.

گفتنی است مجمع عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز در محل ساختمان مرکزی شرکت راه آهن و با حضور اعضای مجمع (نمایندگان وزارت راه و شهر سازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور) برگزار شد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی

    متاسفانه، و با این حساب ،چنین بنظر می رسد که ،در تنها سازمان حاکمیتی ریلی، هیچ "سنجه" ای برای پیش بینی میزان سود، زیان احتمالی ،قبل از وقوع شان در دست نداریم.
    بارها،براهمیت و ارزش دادگان سازمانی در مقالات مختلف دانشگاهی و در سایت محترم تین نیوز تاکید شده است، اینکه تا نتوانیم "چیزی" را اندازه گیری کنیم،هرگز قادر به "مدیریت بهینه'آن نیستیم هم سخن تازه ای نیست، این خبر، زنگ خطر بزرگی برای سازمان ریلی کشور است، که خوشبختانه صریح و شفاف توسط مقام محترم مدیریت عامل، اطلاع رسانی شده است، زنگ خطری که می گوید در بخش مربوطه، نه دادگان مورد نیاز را بعنوان اصلی ترین سنجه ی پیش بینی داده ها و ستاده ها در اختیار نداریم که متاسفانه دانش آنرا هم در اختیار نداریم
    مساله ی پرداخت امتیازها(یارانه پنهان سوخت)از حمل و نقل بصرفه و نجیب ریلی،به سایر بخش ها، چالش امروز راه آهن نیست، بلکه سابقه دارد، وقتی پدیده ای مسبوق بسابقه است، دیتا دارد، این داده مربوط به رخ دادن بارها و بارهای آن اتفاق است، این دیتا، براحتی ماه بعد و ماههای بعد و سال بعد را، پیش بینی می کند اگر تجمیع شده باشد، پاکسازی شده باشد و تحلیل شده باشد
    محتملا،پیش بینی این ضرر، ممکن و مقدور بوده است
    مثالی از داده های بخش فنی سازمان نشان می دهد که مثلا داده های مربوط به میزان توقف قطارها در سه محور +آمار تقلیل سرعت در آن سه محور+ نحوه توزیع و نوع خرابی های منجر به توقف، داده هایی هستند که تحلیلشان منجر به مشخص شدن میزان ریسک در یک محور می شوند، این داده ها مربوط به گذشته و حال این محورها هستند،اما الگوریتمهای داده کاوی با همین داده ها، نشان می دهند که محور سیر x_y ما،مثلا محور ریسک ماست
    فلذا، هر امکان سانحه ای درین محور،دور از ذهن نیست، فلذا گروه های مختلف تعمیر و نگهداری برای رفع مشکلات این محور (یعنی برای پیشگیری) محور ریسک را مانیتور خواهند کرد قبل از وقوع حادثه
    داده های مالی، بسیار واضح تر و صریح تر از دادگان فنی، پیش بینی می کنند، نرخ مشابهت شان و تکرارشان بسیار بالاترست
    بر خلاف علل ایجاد خرابی های منجر به توقف که ضریب مشابهت شان بسیار کمتر است و البته تمیز سازی شان از اشتباهات صد درصدو بعضا غیر سهوی سخت تر
    فلذا، این ضرر کلان مالی، محتملا،قابل پیش بینی بوده است
    مساله مهم دیگر،مزیت های رقابتی ریلی ست ،سرعت در کنار امنیت و رقابت در قیمت
    وقتی قیمت سوخت واقعی باشد
    مسافرین ریلی، مثل هند،پاکستان،بنگلادش، نشستن روی سقف قطار را، هم، بر صندلی راحت سایر وسائل نقلیه،ترجیح می دهند چون، مقرون بصرفه است، از سوی دیگر
    سرعت سیر مطلوب، در واگن های راحت ،شیک و فانتزی، اقشار و دهک های متمول را هم جذب می کند
    هندوستان، هم مسافر دائمی و وفادار(مشتری ایی که تخفیف وفاداری هم می گیرد) دارد که حتا روی سقف قطار می نشیند
    و هم ثروتمندی که در کوپه ای راحت و سریع السیر
    راه آهن موفق، تمام اقشار هدف را مد نظر دارد، دهک های دارا ،هزینه ی کوپه ی قطار پرسرعت را پرداخت می کنند، با رضایت کامل، و اقشار کم در آمد هم، نشستن روی سقف قطار را با رضایت. اگر یک نوع قطار داریم که همواره با تاخیر می رسد(اراده ای هم برای پیش بینی تاخیرش و اطلاع رسانی به مسافرش نیست)، برای همه سلیقه ها،برای همه در آمدها و همه مشتریان
    هم مسافرین دهک های پایین را از دست داده ایم و هم مسافرین دهک های بالا را،
    سرعت، ریسک سیر را بالا می برد
    اما نبودش، زیانده مان می کند
    سیستمهای سیگنالینگ جدید سرعت را در کنار امنیت تامین کرده اند تا حمل و نقل ریلی ،علاوه براینکه حمل و نقل جاده ای را جا بگذارد که رقیب جدی حمل و نقل هوایی باشد اما با توجه به داشته های اکنون مان،آیا نمی توانیم تاخیرات مان وتعداد توقف هایمان را کم کنیم؟ این ممکن است و مقدور
    اگر سیستمی که هدفش اتوماتیک کردن سیر و کم کردن هد_وی و تامین امنیت سیر همزمان،فقط برای کنترل سرعت بکار ببریم، ممکن است بجای افزایش سرعت سیر، طی 24ساعت حتا ده ساعت توقف ایجاد کند!!!و این مزیت بالقوه ما رابشدت تحت الشعاع قرار میدهد،خروجی مشاهده شده،متاسفانه احتمال وقوع این فرضیه را شدت می بخشد



    با توجه