اختصاص۷۵ هزار میلیارد به 40 پروژه ریلی
تخصیص ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتباری در بودجه 97 برای حوزه حملونقل ریلی تا پایان برنامه ششم توسعه در راستای توسعه حملونقل ریلی صورت گرفت.
تخصیص ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتباری در بودجه 97 برای حوزه حملونقل ریلی تا پایان برنامه ششم توسعه در راستای توسعه حملونقل ریلی صورت گرفت.
به گزارش ایسنا، طبق اطلاعات ارائهشده در جدول بودجه عمرانی لایحه سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۰ پروژه توسعه حملونقل ریلی در نظر گرفتهشده است که در این رابطه اتصال چند مرکز استان، توسعه و بهسازی خطوط فعلی و بهبود شرایط برخی از خطوط قدیمی در نظر گرفتهشده است.
طبق براوردهای صورت گرفته تا پیش از آغاز برنامه پنجم توسعه حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حملونقل ریلی اختصاص یافته است و در طول این برنامه نیز راهآهن بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است. صنعت ریلی در سال ۹۶، ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب دریافت کرده و در سال ۹۷، نیز حدوداً ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه خواهد داشت. همچنین برنامهریزیشده در طول زمان برنامه ششم توسعه تا پایان طرحهای مدنظر حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان تزریق جدید به این بخش صورت خواهد گرفت.
اتصال اردبیل به شبکه ریلی، اتصال ایلام و چابهار به این شبکه، اتصال مرز دوغارون به شبکه و بهبود و ساخت خطوط دوم، سوم و چهارم در بعضی از حوزهها بخش اصلی محور بودجه عمرانی توسعه حملونقل ریلی را تشکیل میدهد.
در این حوزه راهآهن بوشهر، راهآهن آستارا، راهآهن ارومیه و قطار حومهای فرودگاه امام خمینی (ره) قرار گرفتند. برای برقی کردن راهآهن تهران – مشهد بهسازی ناوگان ریلی، بهسازی ایستگاهها، نوسازی علائم و ارتباطات و رفع گلوگاههای ظرفیتی خطوط راهآهن نیز منابع اعتباری خاص در نظر گرفته شده است.
دولت همچنین پیشنهاد داده که برای افزایش ظرفیت حمل مسافر نیز منابع اعتباری خاصی برای شبکه ریلی در بودجه سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شود.
بخش قابلتوجهی از ردیفهای بودجه واردشده در این بخش به دو شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و راهآهن تخصیص داده میشود.
یعنی با 2000 میلیارد تومان اینهمه کار میشه کرد؟
قرار بر این بود0 1 درصد درامد نفت برای توسعه شبکه ریلی بدهند اگر بر فرض مثال صادرات ما 60 میلیارد دلار باشد.یعنی حدود 2500 میلیارد تومان سهم نفت هست این بغیر از درامد گاز هست اگر بعلاوه بودجه فعلی کنیم حداقل باید 6000 میلیارد تومان سهم راه آهن 97 بشود.
همین مقدارش هم باز ناچیز هست.
واقعا ما به کاهش شدید بودجه از 3500 به 2000 اعتراض داریم بجای 15 درصد کاهش حداقل 50 درصد کاهش شاهدیم خیلی جفا به راه اهن است بنظرم راه اهن با توجه به امار بالای کشته ها جاده ای و مشکل الودگی هوای ایران حداقل باید ثابت میماند نه اینکه متاسفانه شدید کاهش یابد
دولت حقوق کارمندان و مدیران مازاد کم کند نه بودجه های عمرانی را