◄ بانکها در پروژههای ریلی سرمایهگذاری نمیکنند
قطعا اگر بانکها در صنعت ریلی فعالیت اقتصادی کنند، بخش خصوصی و شرکتها هم برای ورود به صنعت ترغیب میشوند. اما متاسفانه بانکها برای ارائه تسهیلات و مشوقها رغبت کافی از خود نشان نمیدهند. شرکتها اصلا نباید مستقیما وارد بحث فاینانس شوند.
با تدوین بودجه 97 و کاهش 28 درصدی آن در تامین مالی پروژههای ریلی، انجام پروژهها از طریق فاینانس یا تامین مالی از طریق بانکهای داخلی نظر فعالان این صنعت را به خود جلب کرده است. اساساً توجیه دولت برای چنین اقدامی نیز بهدلیل استفاده از مدلهای دیگر تامین مالی بوده است.
به گزارش تیننیوز، عبادالله فروزش عضو انجمن صنفی ریلی دراینباره به خبرنگار ما گفت: استفاده از فاینانس خارجی یکی از انواع خوب تامین مالی پروژههای ریلی است اما برای تامین مالی فاینانس، معمولا در کشور ما شرکتها خودشان وارد عمل میشوند.
فروزش ادامه داد: اما راه درستش این است که یک بانک واسطه این کار شود. ترجیح شرکتها هم این است که یک بانک وارد عمل شده و بهجای اینکه شرکتها خودشان وارد کار فاینانس شوند این کار را انجام دهند.
این کارشناس ریلی ادامه داد: اما اینکه خودِ بانکها در شرایط فعلیِ اقتصادی کشور در پروژههای ریلی سرمایهگذاری کنند مطلوبترین حالت ممکن است. در حال حاضر اما بانکها منابع مالی ندارند و یا اینکه با بخش خصوصی کار نمیکنند.
عبادالله فروزش افزود: تقاضایی هم دراین زمینه از طرف بانکها مبنیبر انجام فعالیت مشترک با بخش خصوصی وجود ندارد. شاید برای این کار باید شرایط اقتصادی کشور تسهیل شود. بانکها باید شرایط را برای انجام پروژههای مشترک با بخش خصوصی فراهم کنند و موانع را نیز رفع کنند.
فروزش بیان کرد: بانکها نباید اینهمه سختگیری داشته باشند چراکه بازار از آنِ آنها است.
او افزود: بانکها باید مشوقهای انگیزشی برای ورود بخش خصوصی به پروژههای ریلی ارائه دهند. این کار مزایایی دارد، اولاً سرمایهگذار از داخل کشور خواهد بود. ثانیاً کار با سرمایهگذار داخلی ریسک پایینتری هم دارد. یک دلیل دیگر هم این است که سرمایهگذاری، حوزه تخصصی بانکها است.
این عضو انجمن صنفی ریلی در مورد اینکه چرا بانکها تا الان به این حوزه وارد نشدهاند و شرایط رقابتی یکسانی را فراهم نکردهاند، همچنین گفت: در اینمورد باید خودِ بانکها پاسخگو باشند. قطعاً اگر بانکها در صنعت ریلی فعالیت اقتصادی کنند، بخش خصوصی و شرکتها هم برای ورود به صنعت ترغیب میشوند. اما متاسفانه بانکها برای ارائه تسهیلات و مشوقها رغبت کافی از خود نشان نمیدهند. شرکتها اصلاً نباید مستقیما وارد بحث فاینانس شوند.