◄ راهکار رهایی از ترافیک تهران و کرج با DRT
DRT بر پایه زیرساختهای قبلی سیستم حملونقل شهری بهوسیله اتوبوسهای خط شهری است که میتوان گفت حاصل تلفیق این اتوبوسها و سیستمهای ریلی است.
در طرح ساماندهی حملونقل منطقه شهری تهران-کرج، سعی بر تهیه برنامهای با رویکرد توسعه مبتنی بر حملونقل بهعنوان یک راهکار کوتاهمدت برای حل مشکل ترافیکی تهران و کرج شده است.
در این منطقه حدود 3.5 میلیون سفر روزانه در حال انجام است و جمعیتِ برآوردشده حدود 3.2 میلیون نفر است که نزدیک به ۶۰ درصد در مناطقی ساکن خواهند شد که بیش از ۳۰ درصد آنها برای کار خارج از محل سکونت خود هستند.
بنابراین در توسعه حملونقل همگانی منطقه شهری تهران و کرج، اولویت تمرکز و راهکار کوتاهمدت، مناسب و قابل بررسی بر روی مسیرهای DRT داده شده است که پیشبینی ما ایجاد خطوط این خطوط سریع و هممسیر (بدون مسیر مجزا) برای عبور تمامی اتوبوسهای فعال در این کریدور خواهد بود.
DRT بر پایه زیرساختهای قبلی سیستم حملونقل شهری یعنی اتوبوسهای خط شهری است که میتوان گفت حاصل تلفیق سیستمهای اتوبوس شهری و حملونقل ریلی است. نقطه قوت این طرح این است که در این سیستم، امکان حرکت اتوبوس-قطارها به سمت مسیرهای پرمسافرتر از طریق اپلیکیشنهای نصب شده بر روی موبایلهای مسافران فراهم خواهد شد.
- موارد زیر از امتیازات این سیستم است:
- مناسب برای کاربران آونگی و منظم است.
- سرویس متفاوت اما جذاب ارائه خواهد داد.
- ترمسفر بین وسایط نقلیه مختلف حذف خواهد شد.
- بر بستر وب، پلتفرمی برای اتصال همه سرویسدهندگان حملونقل در این مسیر قابل راهاندازی است.
- از اتوبوسها یا واگنهای اتوبوسی کارکرده هم در این طرح میتوان استفاده کرد.
- این سیستم مبتنی بر تقاضای کاربر خواهد بود.
DRT در چه کشورهایی فعال شده است؟
پیادهسازی این سیستم حملونقلی بدون تحمل هزینه زیاد ممکن خواهد بود؛ چراکه این سیستم در سالهای گذشته در کشورهای سنگاپور، چین، کره جنوبی، ترکیه، فرانسه و ایالت تگزاس امتحان خود را پس داده است.
سنگاپور از سال 2007 با 14 مسیر نسبت به راهاندازی سیستمهای DRT اقدام کرده و در حال حاضر 195 مسیر فعال دارد. چین راهاندازی این سیستم را از شهر گوانگجو آغاز کرده و هماکنون 30 شهر به این سیستم متصلاند. کره جنوبی با ایجاد سه خط DRT از سال 2017 فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده است. همچنین پاریس، استانبول و تگزاس نیز بهتازگی این سیستم حملونقل درونشهری را ایجاد کردهاند.
مقاصد و ساعتهایی که در تهران برای شروع این طرح پیشنهاد میشود:
مراکز خرید و تفریح شامل بازار تهران در ساعت 10 صبح، مرکز خرید کوروش در ساعت 5 عصر و توچال در ساعت 7 عصر.
مراکز تحصیلی مانند دانشگاه شهید بهشتی، خواجهنصیر، دانشگاه علوم و تحقیقات در همه ساعات.
مراکز تجمع شرکتها مانند محدوده ولنجک، خیابان شهید بهشتی و بازار تهران.
فرایند استفاده کاربر از پلتفورم DRT
- جستوجوی آدرس مبدا و مقصد روی نقشه.
- دریافت پیشنهاد یک مسیر از ایستگاههای نزدیک و یا اعلام عدم وجود سرویس.
- انتخاب یا ثبت درخواست و یا رد پیشنهاد مسیرهای پرترافیک.
- انتخاب دوره استفاده، پرداخت کرایه، دریافت بلیت و حضور بهموقع در ایستگاه.