◄ نقش ویژه ایران در ترانزیت جهانی چگونه محقق میشود؟
ما در طول سال های اخیر بوِیژه با کشورهای حوزه سی آی اس روابط تجاری ریلی داشته ایم و رشد و توسعه ریلی در این سال ها اتفاق افتاده اما این رشد و روند کافی نیست و کند هم هست.
تکمیل راهآهن رشت-کاسپین-انزلی و راهآهن رشت-آستارا موجب گسترش مبادلات با کشور روسیه میشود.
به گزارش تین نیوز، مهدی کوچکیان، سرکنسول ایران در آستراخان روسیه با بیان اینکه تکمیل پروژههای راهآهن موجب گسترش مبادلات با کشور روسیه میشود، خاطرنشان کرد: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان بههمت استان گیلان در آستراخان راهاندازی شده و برای تقویت ارتباط تجار گیلانی و دیگر استانها بسیار موثر است.
یک کارشناس حمل ونقل ریلی در اینباره به خبرنگار ما گفت: اقدامات فوق، خوب است اما ترکیه با سرعت بیشتری در حال ربودن گوی سبقت از ایران در زمینه ترانزیت است.
مهرداد فرشیدی اضافه کرد: در جنوب کشور نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس با سرعت در حال افزایش سرعت سیر در بخش مسافری و دور زدن ایران از طریق ظرفیت های خود هستند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما در طول سال های اخیر بوِیژه با کشورهای حوزه سی آی اس روابط تجاری ریلی داشته ایم و رشد و توسعه ریلی در این سال ها اتفاق افتاده اما این رشد و روند کافی نیست و کند هم هست.
گفتنی است که امسال هدفگذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاراز طریق گیلان ممکن خواهد شد. تکمیل راهآهن رشت-کاسپین-انزلی و رشت-آستارا نیز در گسترش تعاملات تجاری با دیگر کشورها موثر خواهد بود. ضمن اینکه تکمیل پروژههای راهآهن و احداث اسکله “رو – رو” در منطقه آزاد انزلی در کاهش هزینه، زمان و گسترش تعاملات تجاری با دیگر کشورها تاثیر شگرفی خواهد داشت.
در بنادر جنوبی کشور نیز هند با ۱.۴میلیارد جمعیت و یکی از پنج اقتصاد بزرگ جهان و فدراسیون روسیه با همه توانمندیها و ظرفیتها اقتصادی و سیاسی توافق کردهاند مراودات خود را از یک بندر چابهار انجام دهند. این بندر به دلیل موقعیت استراتژیک خاص و به شرط تسریع پروژه های توسعه ای میتواند مهمترین کریدور تجاری جنوب به شمال جهان باشد.