بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ غفلت از حمل‌ونقل ریلی در ایران

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی مشهد با اشاره به اینکه یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن و باصرفه کالا به مقصد، توسعه خطوط ریلی است، گفت: حمل‌ونقل ریلی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان درصد درآمدهای استانی و ملی با عدد مطلوب آن فاصله دارد.

غفلت از حمل‌ونقل ریلی در ایران
تین نیوز

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی مشهد با اشاره به اینکه یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن و باصرفه کالا به مقصد، توسعه خطوط ریلی است، گفت: حمل‌ونقل ریلی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان درصد درآمدهای استانی و ملی با عدد مطلوب آن فاصله دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی بهاروند در خصوص نقش حمل‌ونقل ریلی در توسعه‌ اقتصاد کشور و خراسان رضوی اظهار کرد: حمل‌ونقل مادر تمام بخش‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی است و کشوری که از حمل‌ونقل مناسبی برای ارتباط بین تمام اجزای اقتصادی خود برخوردار نباشد نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

وی افزود: به عنوان مثال اگر مواد اولیه از بندرعباس برای تولیدکننده‌ای در مشهد از طریق حمل‌ونقلی مناسب، به موقع به دست او نرسد نمی‌تواند تولید مناسبی داشته باشد. حمل‌ونقل رگ‌ها و  مویرگ‌های هر جامعه‌ برای تامین نیازهای مربوط به آن جامعه است.

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت های حمل ونقل بین المللی مشهد با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد: حمل‌ونقل شکل‌های مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها دریایی، هوایی و زمینی است. حمل‌ونقل ریلی به دلیل ایمنی بالا و سرعت مناسب در حمل محمولات به صورت انبوه و در ابعاد بزرگ به‌صرفه‌تر است. همچنین سوخت کمتری مصرف کرده و مانند حمل‌ونقل از طریق کامیون، استهلاک و آلودگی‌های زیست محیطی را درپی ندارد.

بهاروند درباره توسعه بسترهای حمل‌ونقل در ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه احداث مسیرهای ریلی انجام شد اما بعدها به دلیل شروع تحریم‌ها و مشکلات دیگر، سرمایه‌گذاری مطلوبی برای برطرف کردن نیازها و توسعه آن در شرق کشور صورت نگرفت. هم اکنون کشور ایران از بسترهای ریلی مناسبی برخوردار است اما این بسترها در زمینه ریل، ساخت و واردات لوکوموتیو و واگن به‌روزسانی، بازسازی و نوسازی نشده است.

فاصله زیاد توسعه حمل‌ونقل در ایران با سایر کشورها

وی ادامه داد: متاسفانه حمل‌ونقل در ایران طی یک دهه اخیر فاصله بسیاری از دنیا گرفته و عقب مانده است. سال‌های متمادی است که در پیک محمولات صادراتی و ترانزیتی همواره با مشکل کمبود واگن روبه‌رو هستیم و این معضل همچنان حل نشده است.

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران درباره موانع و مشکلات در صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین موانع موجود در توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌توان به دولتی بودن راه آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد زیرا بخش خصوصی داخلی و خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی را ندارد.

بهاروند افزود: همچنین وجود بروکراسی، بی‌انگیزگی و عدم تمایل مدیران دولتی از جمله عوامل عقب افتادگی و کندی سرعت به‌روز رسانی حمل‌ونقل ریلی در ایران است. از طرفی این موضوع باعث شده تا میان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از نظر تعدد ناوگان، قیمت مناسب و سرعت بالاتر رساندن محمولات چه در سطح ملی و چه در سطح استانی رقابتی وجود نداشته باشد.

یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن کالا توسعه خطوط ریلی است/ بیشترین جابه‌جایی کالا در ایران از طریق جاده است

وی تاکید کرد: یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن و باصرفه کالا به مقصد، توسعه خطوط ریلی است. همچنین در بحث صادرات، واردات و ترانزیت کالا از جمله عوامل مهم برای صاحبان کالا و طرف‌های خارجی، سرعت رسیدن محمولات به بازار هدف است. اما در ایران بیشترین جابه‌جایی کالا از طریق جاده و به وسیله کامیون صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت های حمل‌ونقل بین المللی مشهد عنوان کرد: حمل‌ونقل هم در سطح کشور و هم در سطح استان در توسعه  اقتصادی نقش بسزایی دارد. خراسان رضوی  دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای بوده و با چند کشور مرز مشترک دارد. بنابراین دارا بودن بسترهای حمل‌ونقل ریلی مناسبی در این استان می‌تواند نقش مهمی را در توسعه اقتصادی در بخش ملی و استانی داشته باشد.

بهاروند تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین صادرات و ترانزیت کالا از طریق ریل مربوط به بنادر جنوبی کشور به ویژه بندرعباس و با کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است.

وی خاطر نشان کرد: حمل‌ونقل ریلی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان درصد درآمدهای استانی و ملی با عدد مطلوب آن فاصله دارد. همچنین در گذشته موضوع ساخت واگن در کشور مطرح شد اما به دلیل قیمت‌های بالا، کندی کار و کیفیت پایین واگن‌ها استقبال چندانی از آن‌ها نشد.

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مانند سایرکشورهای دنیا هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بلند مدتی برای خرید واگن‎‌های به‌روز و ایجاد مسیرهای ریلی نداشته باشیم شاهد پیشرفتی در صنعت حمل‌ونقل ریلی نخواهیم بود. البته لازمه همه این عوامل لغو و برداشتن تحریم‌های ایران است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.