نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه
شرکت های مالک لکوموتیو در نامه ای به وزیر راه با اشاره به نارضایتی شرکت های فولادساز به افزایش نرخ تعرفه ریلی، اعلام کردند: سود یک شرکت فولادسازی ۸۹ همت بوده است.
شرکت های مالک لکوموتیو در نامه ای به وزیر راه با اشاره به نارضایتی شرکت های فولادساز به افزایش نرخ تعرفه ریلی، اعلام کردند: سود یک شرکت فولادسازی ۸۹ همت بوده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، متن نامه مالکان لکوموتیو به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است؛
به استحضار می رساند اینجانبان مدیران عامل شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو با هدف کسب منافع اقتصادی و در راستای نیاز کشور اسلامی و عزیزمان و مطابق با منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری و البته در جهت رشد و شکوفایی صنعت ریلی بالغ بر چند ده هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کرده ایم و به یاری خداوند متعال و با رشد مداوم توانسته ایم نقش مؤثری در حمل بار ریلی ایفا کنیم. به گونه ای که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد حمل بار ریلی کشور توسط لکوموتیوهای بخش خصوصی در این صنعت محقق می شود.
نکته حائز اهمیت در بنگاه های اقتصادی این چنینی این است که تنها منبع درآمد عملیاتی از محل حمل بار و البته تعرفه ای است که توسط سازمان های دولتی بالادستی و به صورت سالاانه تعیین می شود.
خبر مرتبط را بخوانید:
مدیرعامل راه آهن در جریان مشکلات مالکان لکوموتیو بخش خصوصی
این موضوع همواره محل اختلاف بخش خصوصی و این سازمان ها بوده است. حال پس از چندین سال جلسات مداوم با حضور مسئولان و مدیران راه آهن و ارائه آمارها و اسناد مالی و صورت های سود و زیان شرکت های مالک در نهایت امر مدیرعامل محترم فعلی راه آهن جمهور اسلامی ایران با در نظر داشتن جمیع جهات هزینه ای و درآمدی شرکت راه آهن نسبت به ترمیم نسبی نرخ تعرفه این بخش از صنعت ریلی اقدام کرده که هم جای تقدیر از ایشان را دارد و هم کور سوی امیدی برای جذب بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه است.
با این حال در کمال تعجب برخی از شرکت های معظم فولادی و معدنی طی نامه هایی نسبت به این افزایش نرخ تعرفه ریلی اظهار نارضایتی داشته اند. این در حالی است که در دوره ای که این بخش از صنعت ریلی و راه آهن متحمل زیان های انباشته ناشی از هزینه های سنگین ارزی نگهداری و تعمیرات لکوموتیوها و عدم تغییر نرخ مطابق با رشد تورم بوده اند بررسی صورتهای مالی این سه شرکت نشان از وضعیت بسیار مطلوب سوددهی سالانه و سهم ناچیز حمل در بهای تمام شده این شرکتها به ویژه در بخش صنعت ریلی دارد.
بخش عمده آن ناشی از تعدیل قیمت فروش کالا به صورت مداوم و متناسب با افزایش هزینه ها ناشی از تورم است. به طور نمونه مطابق صورت های مالی حسابرسی شده در سال ۱۴۰۱ در حالی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران زیان خالص داشته و شرکت های حمل و نقل ریلی نیز با سود ناچیز مواجه بوده اند، مجموع سود خالص یکی از شرکت های فولادی مطابق صورت های مالی ارائه شده بیش از ۸۹ همت بوده که تنها کمتر از ۰.۲ درصد (۱۸۰ میلیارد تومان) از این سود را صرف حق دسترسی شبکه ریلی راه آهن کرده است.
با عنایت به توضیحات فوق جا دارد شرکت های مذکور حتی با قبول هزینه مشابه جاده یا اندکی بیشتر در این برهه اقتصادی که هزینه های ارزی بر شانه های مالکان لکوموتیو سنگینی می کند، نسبت به حمایت حمل و نقل ریلی و پرداخت هزینه های معمول آن اقدام کنند تا علاوه بر توجیه اقتصادی شرکت های سرمایه گذار در این حوزه باعث بهبود وضعیت و سرعت سیر بازرگانی و حتی کاهش هزینه های حمل ریلی در آینده نزدیک مشابه کشورهای توسعه یافته باشیم.
همچنین امیدواریم با حمایت های حضرتعالی تعرفه ریلی لکوموتیو متناسب با افزایش هزینه ها ناشی شده از تورم حاکم بر کشور حداقل در دوره های سه ماهه به واقعیت موجود نزدیک تر شود، به نحوی که شاهد بهبود وضعیت صنعت ریلی و افزایش سودآوری و ایجاد فضای مناسب جهت جذب سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی در این حوزه باشیم.
این کودتای شرکتهای لکوموتیوی علیه شرکتهای واگن دار است.
چندبار هم مرتکب این اقدام شده اند.
در واقع دارند با مدیر بی کفایت راه آهن دست به یکی می کنند تا سهم بیشتری از درآمدها را نصیب خود کنند.
پیشنهاد می کنم شرکتهای مالک واگن نیز نامه ای به وزیر بزنند و اثرات این تلاش های تفرقه افکن را خنثی کنند.