راه اندازی قطار سریع السیر شبانه بین لیسبون و مادرید + عکس
دو شهر اروپایی لیسبون و مادرید به زودی میزبان یک خط راه آهن سریع السیر شبانه خواهند بود که از نیاز آن ها به حمل و نقل هوایی به شدت می کاهد.
دو شهر اروپایی لیسبون و مادرید به زودی میزبان یک خط راه آهن سریع السیر شبانه خواهند بود که از نیاز آن ها به حمل و نقل هوایی به شدت می کاهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، دو شهر اروپایی لیسبون و مادرید، به زودی برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته با یک قطار شبانه مستقیم به یکدیگر متصل خواهند شد که سفر بین این دو نقطه مهم گردشگری را بدون نیاز به هواپیما آسان تر می کند. این دو پایتخت در گذشته با یک سرویس قطار به یکدیگر وصل می شدند که در سال ۲۰۲۰ منحل شد.
خبر بازیابی قطار شبانه برای تسهیل حمل و نقل عمومی بین کشورهای شبه جزیره ایبری، پس از آن منتشر شد که نخست وزیران دو کشور اسپانیا و پرتغال برنامه هایی را برای بهبود ارتباطات ریلی برون مرزی تأیید کردند.
مسیر جدید قرار است تا سال ۲۰۳۴ به طور کامل عملیاتی شود. در حال حاضر یک خط قطار سریع السیر جدید توسط پرتغال در حال توسعه است و سایر بخش های مسیر، از جمله امتداد مادرید تا اکسترمادورا، اوایل سال ۲۰۳۰ عملیاتی خواهد شد.
دولت ها تأکید کردند پیش از اینکه مسیر جدید به روی عموم باز شود، باید به ارتقای زیرساخت های ریلی از جمله ولتاژهای الکتریکی و سیستم های سیگنالینگ رسیدگی شود. سرمایه گذاران همچنین باید ۱۵ میلیون یورو از سهام خود را روی تطبیق و متناسب سازی قطارها با زیرساخت های راه آهن در پرتغال سرمایه گذاری کنند.
مسیر دیگری نیز برای راه اندازی تا سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است که آمستردام را به بارسلونا متصل خواهد کرد. قطار شبانه آمستردام-بارسلونا کیفیت ارتباطات ریلی شمال به جنوب اروپا را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. در عین حال یک مسیر قطار جدید در اروپا راه اندازی شده است که سه کشور را در طول مسیر خود به هم متصل می کند. این خط قطار که ایتالیا را از طریق اسلوونی به کرواسی متصل می کند، بیش از ۳۰ سال پیش بسته شد اما به تازگی با هشت ایستگاه در حال راه اندازی مجدد است.
بهبود تردد در پرتغال
پرتغال همچنین در حال توسعه یک خط قطار سریع السیر جدید است که بخش هایی از آن اواخر سال جاری افتتاح و سفرهای آن در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. این مسیر زمان سفر بین لیسبون و باداخوز در غرب اسپانیا را ۹۰ دقیقه کاهش می دهد، بنابراین سفر بین آن ها کمتر از دو ساعت طول خواهد کشید. هزینه پروژه جدید راه آهن سریع السیر بین ۳.۹ تا ۴.۱ میلیارد یورو برآورد شده است.
پرتغال علاوه بر ارتقای زیرساخت های ریلی و در کنار بازیابی قطار شبانه ای که لیسبون را به مادرید متصل می کند، قرار است یک فرودگاه عظیم چند میلیون پوندی را نیز در لیسبون افتتاح کند که در محل یک فرودگاه نظامی در ۲۵ مایلی شرق لیسبون ساخته خواهد شد و باید تا سال ۲۰۳۴ آماده شود. بنابراین سال ۲۰۳۴ سال بزرگی برای این کشور خواهد بود، زیرا هم فرودگاه جدید و هم خدمات ریلی مستقیم آن در این سال افتتاح می شود.