بازدید سایت : ۸۷۴۴۷

◄ ریل اعتراضات کارگران راه آهن پایان می پذیرد؟/مطالبات از مدیرعامل جدید راه آهن

پرداخت به موقع معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت بیمه و مسکن و متناسب‌ سازی حقوق از اهم مطالباتی است که کارگران پیمانکاری راه آهن از مدیرعامل جدید راه آهن درخواست دارند.

ریل اعتراضات کارگران راه آهن پایان می پذیرد؟/مطالبات از مدیرعامل جدید راه آهن
تین نیوز |

پرداخت به موقع معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت بیمه و مسکن و متناسب‌ سازی حقوق از اهم مطالباتی است که کارگران پیمانکاری راه آهن از مدیرعامل جدید راه آهن درخواست دارند.

به گزارش تین نیوز، یکی از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی در ایران، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی است که بر اساس آخرین گزارشها رتبه سوم بیشترین تعداد پرسنل را در بین 10 شرکت دولتی  با بیش از 22 هزار نفر کارگر در بخش های مختلف داراست. کارکنان شاغل در این شرکت علاوه بر فعالیت در بخش ستادی و مرکزی در 21 منطقه کشور فعالیت می کنند.

سهم بخش خصوصی از حمل و نقل مسافر در کشور و  امور مربوط به نظارت، راهبری، عملیات و برنامه ریزی حمل ونقل حالا دیگر به حدود  100 درصد رسیده، به نحوی که تا سال 1400 از مجموع ۱۴ شرکت وابسته به راه آهن، ۱۱ شرکت به بخش خصوصی واگذار شده اند.

گزارش ها نشان می دهد گرچه مشکلات و مطالبات کارگران در شرکت های پیمانکاری فعال در خطوط ریلی کشور بویژه پس از واگذاری بسیاری از بخش ها به شرکت های خصوصی، مشترک است اما در سالهای اخیر و در میان جمعیت مشغول به کار در زیرمجموعه راه آهن ایران، صدایی که بیش از همه به گوش رسیده است؛ فریاد اعتراضات کارگران «نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه آهن» و یکی از پرجمعیت ترین زیرمجموعه های راه آهن با بیش از 6 هزار کارگر یعنی شرکت «تراورس» بوده است.

خصوصی سازی و عملکرد نامناسب شرکت های پیمانکاری در پرداخت حقوق و مزایای کارگران و همچنین فقدان سازماندهی توسط نهادهای مستقل کارگری در طول نزدیک به یک دهه اخیر منجر به گسترش اعتراضات و تجمعات کارگران در مناطق 21گانه تحت نظارت شرکت راه آهن شده است. این اعتراضات در طول سالهای گذشته از تجمع جمعی از کارگران در مقابل مجلس ایران در میانه دهه 90 تا انتشار بیانیه های هشدارآمیز در خصوص تبعات دلسردی کارگران از تلاش برای حفظ امنیت فیزیکی خطوط به علت عدم رسیدگی به مطالباتشان ادامه داشته است.

بیشتر بخوانید:

صدای اعتراض کارگران راه آهن در آمده است!/حقوق کفاف معاش را نمی‌دهد

از قرار معلوم، کارگران شاغل در واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن که به صورت پیمانکاری مشغول کارند، طی چند سال گذشته حقوق و بیمه خود را به موقع دریافت نکرده اند و این موضوع مشکلات زیادی را برای آن ها در زمینه معیشت، درمان و مسکن ایجاد کرده است.

براساس اظهارات کارگران ابنیه فنی راه آهن؛ مسئولیت بیش از ۷ تا ۱۰هزار کارگر واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن برعهده چندشرکت پیمانکاری است که هیچ نظارتی بر کار آنها وجود ندارد.

در شرایط کنونی  کارگران پیمانکاری واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن از مدیریت جدید راه آهن درخواست کردند پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سایر مطالبات صنفی آن ها باشد تا در وضع معیشتی آنها تغییراتی حاصل شود.

کارگران واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن از «جبارعلی ذاکری» مدیرعامل جدید راه آهن درخواست کردند پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه وسایر مطالبات صنفی آنان باشد تا در وضع معیشتی آنها تغییراتی حاصل شود.خواست کارگران از دولت چهاردهم و بویژه مدیرعامل جدید راه آهن در گام نخست رسیدگی به حقوق کارگران و وضعیت معیشتی کارگران راه آهن است.

خواست کارگران از دولت چهاردهم و بویژه مدیرعامل جدید راه آهن در گام نخست رسیدگی به حقوق کارگران و وضعیت معیشتی کارگران راه آهن است.

این کارگر با بیان اینکه بهانه شرکت های پیمانکار برای پرداخت به موقع حقوق و سایر مطالبات صنفی کمبود منابع مالی در راه آهن است، بر لزوم پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارگران پیمانکاری راه آهن تاکید کرد و گفت: راه آهن در حد توان پرداخت حقوق و بیمه کارگران پیمانکاری را به موقع انجام دهد تا کارگران بتوانند از این طریق مشکلات معیشتی، درمان و مسکن خود را حل و فصل کنند.

او با بیان اینکه پرداخت حق و حقوق کارگران، دیده نشدن زحمات آنها و مشکلات پیش رویشان همیشه جای بحث و بررسی داشته و حال با افزایش قیمت ها، کرایه خانه، هزینه های درمان و مشکلات متعدد برای تأمین هزینه های معیشت دارند، گفت: کارگران راه آهن قشر زحمت کشی هستند که از سوی مدیران بالادستی هیچگاه دیده نشده اند و همیشه در مضیقه بوده اند.

کارگران راه آهن

وی افزود: بسیاری از شرکت ها پرداختی ها را دیر انجام می دهند؛ با وجود این همه تورم و گرانی، روز به روز ارزش پول مان کمتر می شود و با تعویق های چند ماهه، عملا حقوق مان دردی از ما دوا نمی کند.

طبق اظهارات وی؛ بارها برای حل مشکلات کارگران بویژه مسکن کارگران ابنیه درخواست داده ایم اما فکری به حال مسکن کارگران نمی شود و بالای ۶۰ درصد از حقوق کارگران برای کرایه خانه پرداخت می شود، این در حالی است که با پرداخت دیرهنگام حقوق ها، برای پرداخت اجاره بها هم دچار مشکل هستیم.

او گفت: بخش دیگری از مطالبات کارگران نیز متناسب سازی حقوق کارگران شاغل در ابنیه فنی به تناسب حقوق سایر کارگرانی شرکتهای ریلی بوده است.

او با بیان اینکه اکثر کارگران ابنیه فنی بدنبال طرح تبدیل وضعیت شغلی خود هستند، گفت: حذف محدودیت اضافه کاری ها، فعال شدن مزایای تشویقی، پرداخت کارانه و حق بهره وری، طرح تجمیع و عدم تحویل لباس کاروکفش به عنوان دیگر خواسته های کارگران از مدیرعامل راه آهن است.

 کارگران ابنیه فنی راه آهن امیدوارند مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به مطالبات آن ها توجه کرده و پاسخی درخور ارائه دهد.

در مجموع مطالباتی که کارگران برای تحقق آنها اقدام به برگزاری اعتصاب و تجمع صنفی می کنند، عبارتست از؛

معوقات مزدی و بیمه ای و عدم پرداخت سنوات:

یکی از عمده ترین دلایل اعتراضات کارگران شاغل در شرکت های پیمانکاری خط و ابنیه راه آهن، معوقات مزدی و بیمه ای چندین ماهه است. گزارش های متعددی از کارگران در شبکه های اجتماعی و رسانه های رسمی مبنی بر عدم دریافت دستمزد برای بیش از 3 تا 4 ماه منتشر شده که منجر به شکل گیری تجمعات و اعتصاباتی در راستای پیگیری مطالبات شده است. معوقات بیمه ای و عدم اختصاص ب بیمه تکمیلی نیز برخورداری کارگران از مزایای بیمه در دوران بازنشستگی و بیکاری و همچنین خدمات درمانی را مختل کرده است.

عدم پرداخت مزایا و بن های مناسبتی:

در نتیجه بحران اقتصادی که در سالهای گذشته بر بدنه زندگی و معیشت کارگران سایر بخش ها سایه افکنده، برخورداری از مزایای رفاهی تحت عنوان بن های مناسبتی یک مزیت شغلی و انگیزشی محسوب می شود. این مطالبات مربوط به مزایای عید قربان، عید فطر، ماه رمضان و مناسبت های دیگر است که در بسیاری از شرکت های پیمانکاری لحاظ نمی شود.

عدم برخورداری از لباس کار مناسب و نبود امکانات ایمنی:

بنابر اظهارات کارگران شاغل در پیمانکاری های خطوط و ابنیه راه آهن،  این شرکت های یا به کارگران لباس، کفش و دستکش ایمنی ارائه نمی کنند یا اگر هم لباس و کفش ایمنی تهیه می کنند آن چنان بی کیفیت است که شرایط ایمن برای جان کارگر فراهم نمی کند. این در حالیست که به استناد ماده ۶۱ آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ها؛ کارفرما موظف است در هر سال دو دست لباس کار مجاناً در اختیار هر کارگر بگذارد. لباس کار باید مناسب با نوع کار باشد و طوری تهیه شود که کارگر بتواند به راحتی وظائف خود را انجام دهد و موجب بروز سوانح نگردد.

تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای کار در شرکت های مختلف: کارگردن خواستار تجمیع قراردادها زیر نظر یک شرکت یا یک سازمان هستند. به باور آنها پراکندگی قراردادها و برخورد سلیقه ای پیمانکاری ها با حقوق صنفی کارگران، منجر به گسستگی میان نیروی کار و اخلال در مطالبه گری صنفی شده است.

فقدان امنیت شغلی:

قراردادهای موقت کار عمدتا یک تا سه ماهه هستند و این شرایط را برای سازماندهی نیروی کار و مطالبه گری در صورت نقض حقوق صنفی سخت تر می کند. در نتیجه همین قراردادها، پیمانکاران پس از پایان هر دوره امکان تسویه حساب با کارگر را دارند و به این ترتیب کارگران حتی با وجود سابقه بیش از 10 سال نمی توانند هیچ چشم اندازی روشنی برای ادامه فعالیت خود داشته باشند. فقدان امنیت شغلی همچنین منجر به تهدید فعالیت کارگرانی شده که به عنوان نماینده از حقوق سایر کارگران دفاع می کنند.

فقدان تشکل های کارگری:

گرچه در شرکت های زیرمجموعه راه آهن همچون خط و ابنیه فنی، شوراهای اسلامی کار به عنوان یکی از تشکل های سه گانه کارگری مجاز طبق قانون وظیفه دفاع از حقوق کارگران را در برخی مناطق بر عهده دارند، اما به دلیل سازوکار نظارت پذیری که بر فعالیت آنها حاکم است عمدتا در قامت تشکل های شبه حاکمیتی ظاهر شده و به جای تامین حقوق صنفی کارگران، گاه در جهت مخالف آن و همچنین کنترل اعتراضات کارگری فعالیت می کنند.

عدم استقلال تشکیلاتی این تشکل ها منجر به بی اعتمادی بخش بزرگی از کارگران شاغل در خطوط و ابنیه فنی راه آهن شده و امکان پیگیری مطالبات از کانال این تشکل های دولت ساخته را دشوار کرده است. در عین حال ایجاد محدودیت برای شکل گیری تشکل های مستقل کارگری در کشور در قالب اتحادیه یا سندیکا، کارگران را مجبور کرده تا از ظرفیت فضای مجازی برای بیان مطالبات و به عنوان ابزاری برای سازماندهی و اطلاع رسانی اعتراضات خود استفاده کنند.

مشکلات این گروه از کارگران در حالی ادامه دارد که وظیفه نوسازی، بازسازی، بهینه سازی و نگهداری و تعمیرات، زیرسازی و روسازی راه و خطوط ریلی راه آهن و همچنین نگهداری و تعمیر این خطوط بر عهده آنهاست. اهمیت توجه به حقوق صنفی کارگران این خطوط زمانی مشخص می شود که دریابیم نبض ایمنی شبکه ریلی کشور چه در حوزه مسافری و چه در حوزه حمل بار در اختیار کارگران خطوط و ابنیه راه آهن است و تداوم فعالیت تراورس تحت مدیریت شرکت های پیمانکاری منجر به نقض گسترده حقوق کارگران و در نتیجه دلسردی و احتمالا ناایمن شدن خطوط ریلی کشور خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعلی

    دو نکته فجیع در مطلب منتشرشده وجود دارد:

    اول اینکه نویسنده نمیداند یا نمیخواهد بداند که کارگران راه آهن! (همان شرکت خط و ابنیه فنی راه اهن موسوم به تراورس) متعلق به راه آهن نیستند بلکه مال بنیاد مسکن می باشند. سابق بر این بارها بابت این کارکنان اشک از چشم مخاطب غیر راه اهنی گرفته اید.

    ثانیا در زمان مطالبات بحق کارکنان واگن پارس در طرف درست ماجرا یعنی کارگران نایستاده بودید بلکه جانب فئودالها را نگاه داشته بودید. همان مپنایی که خرج تین نیوزتان را می دهد.

    این حجم از یک بام و دو هوا آزارتان نمی دهد؟
    مخاطب ریلی و غیرریلی روزبروز هوشمندتر میشه و ازتون مطالبه میکنه. از این بابت مطمئن باشید.