بازدید سایت : ۵۰۴۸۲
در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ قیمت بلیت قطار آزاد شود/ خشکیدن ریشه سرمایه گذاری با قیمت گذاری دستوری

سعید قصابیان با تاکید بر اینکه زمان آن است که قیمت بلیت مسافری آزاد شود، گفت: قیمت گذاری دستوری باعث می شود که سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی مسافری خشکیده شود.

قیمت بلیت قطار آزاد شود/ خشکیدن ریشه سرمایه گذاری با قیمت گذاری دستوری
تین نیوز |

سعید قصابیان با تاکید بر اینکه زمان آن است که قیمت بلیت مسافری آزاد شود، گفت: قیمت گذاری دستوری باعث می شود که سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی مسافری خشکیده شود.

به گزارش تین نیوز، بنابر اعلام شرکت راه آهن سهم ریل در جابجایی مسافر در حدود ۱۰ درصد است و دو عامل مهم قیمت گذاری دستوری و عدم جذابیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی سبب شده تا اقدامات کمتری در بخش توسعه واگن های مسافری رخ دهد. بنابر آخرین آمار ارائه شده از راه آهن تعداد سالن های مسافری از ۲۲۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۹ به ۹۳۰ دستگاه در سال ۱۴۰۳ رسیده و متوسط سن واگن های مسافری نیز به ۳۰ سال رسیده است . این رقم نشان از وضعیت نامطلوب حمل ونقل ریلی در بخش مسافری دارد که نیازمند توجه به دو عامل مهم قیمت گذاری آزاد و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

سعید قصابیان، کارشناس حمل ونقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با تاکید بر اینکه زمان آن است که قیمت بلیت مسافری آزاد شود، گفت: قیمت گذاری دستوری باعث می شود که سرمایه گذاری در حمل ونقل مسافری ریلی خشکیده شود. گرچه شاید این قیمت گذاری دستوری در حمایت از مسافر به نفع وی تلقی شود اما در پایان آنکه از این مسیر متضرر خواهد شد مسافر است چرا که خدمات مناسبی را دریافت نخواهد کرد.

 وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری باعث می شود شرکت حمل ونقل ریلی مسافربری زیان ده متضرر شوند؛ ادامه داد: زیان دهی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری در پی قیمت گذاری دستوری نه تنها کاهش کیفیت خدمات به مسافران ریلی را در پی خواهد داشت و هیچ صندلی به ناوگان ریلی اضافه نخواهد کرد بلکه باعث کاهش فعالیت شرکت های مسافربری در بخش ریلی شده است.

بیشتر بخوانید:

ناکارآمدی های نظام تعیین قیمت بلیت قطار از دیدگاه مدیرعامل قطارهای فدک

 این کارشناس حمل ونقل ریلی در ادامه متذکر شد: در حال حاضر از 10 شرکت مسافربری 2 شرکت از گردونه رقابت خارج شده  و 8 شرکت مسافربری ریلی در کشور به فعالیت مشغول هستند.

قصابیان افزود: آزادسازی بلیت قطار به معنای افزایش بی رویه قیمت بلیت قطار نخواهد بود. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، شورای رقابت و دولت باید بدانند که اگر قیمت بلیت آزاد شود به این معنا نیست که شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری خواهند توانست به هر قیمتی بلیت فروشی کنند.

سعید قصابیان
سعید قصابیان، کارشناس حمل ونقل ریلی

این کارشناس حمل ونقل ریلی با تاکید بر آزادسازی بلیت قطار به منظور ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در بخش ریلی مسافری برای بخش خصوصی تصریح کرد: شرکت های مسافربری ریلی در صورت آزادسازی بلیت قطار قیمت ها را نمی توانند غیرکارشناسانه و خودسرانه بالا ببرند؛ چرا که در برابر ریل رقیبی به نام جاده وجود دارد. به طور مثال بلیت قطار در مسیر تهران- اصفهان نمی تواند از یک حدی فراتر رود چرا که در غیر اینصورت مسافر به جای استفاده از مسیر ریلی به جاده متوسل خواهد شد.بنابراین آزادسازی به معنای افزایش سرسام آور قیمت بلیت قطار نخواهد بود.

وی در پایان با اشاره به رویکرد مدیریتی جدید راه آهن تاکید کرد: زمان آن رسیده که قیمت گذاری بلیت قطار آزاد شود و من قول می دهم که در پی این آزادسازی اتفاق ناخوشایندی  رخ نخواهد داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.