امکان حمل ۷.۷ میلیون تن بار از طریق راه آهن چابهار- زاهدان
معاون شرکت ساخت و توسعه گفت:با بهره برداری از پروژه راه آهن چابهار -زاهدان امکان حمل بار تا ۷.۷ میلیون تن بار در سال و جابه جایی ۲ میلیون نفر مسافر فراهم می شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه گفت:با بهره برداری از پروژه راه آهن چابهار -زاهدان امکان حمل بار تا ۷.۷ میلیون تن بار در سال و جابه جایی ۲ میلیون نفر مسافر فراهم می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در برنامه روزی نو با بیان اینکه در راستای توسعه ریلی در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار که تنها بندر اقیانوسی است اقدام به راه اندازی خط راه آهن چابهار - زاهدان کرده ایم گفت: این خط ریلی در راستای توسعه سواحل مکران راه اندازی شده و عملیات اجرایی راه آهن چابهار- زاهدان که بخشی از کریدور شرقی کشور بوده به طول ۶۳۴ کیلومتر از سال ۹۲ آغاز شده و تا به امروز ساخت آن بدون وقفه ادامه دارد.
وی ادامه داد: راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یک ابر پروژه به شمار می رود که در طول ۲۰ سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و توانسته است نقش موثری را درحوزه ریلی کشور به جای بگذارد.
او اظهارکرد: در سال های گذشته بخشی از این راه آهن در مسیر زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده و حدفاصل چابهار- خاش هم به طول ۴۷۸ کیلومتر در دست احداث است، این پروژه با توجه به منطقه و توپوگرافی خاصی که دارد با دقت بیشتری در دست احداث بوده به طوری که ۷۰ درصد از این پروژه در منطقه تپه ماهور و کوهستانی قرار دارد و برای اجرای آن باید ۱۷ کیلومتر تونل حفاری ک ده و پل های خاص احداث کنیم.
او افزود: برای اجرای این پروژه باید ۱۳۸ دستگاه پل خاص احداث کرده و همچنین ۵۹ تقاطع غیر همسطح هم در دست احداث بوده است همچنین در بخش ایستگاهی این مسیر دارای ۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است.
خطیبی یادآور شد: قطعه اول این مسیر به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیدو مابقی هم در حال برنامه ریزی هستیم که تا اوایل سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد.
معاون شرکت ساخت بیان کرد: براساس طراحی که انجام داده ایم سرعت اجرای این پروژه ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای بخش مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برساعت هم برای بخش باری بوده است.
وی ادامه داد: طراحی این پروژه به گونه ای است که در بخش باری امکان حمل ۷.۷ میلیون تن بار در طول سال را دارد و در بخش مسافری هم امکان جابه جایی ۲ میلیون نفر مسافر را دارد که بتوانیم از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم.
خطیبی تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه در حال حاضر به ۷۵ درصد رسیده و من تمامی موضوعاتی که در این حوزه اعلام شده بود پروژه دو سال متوقف شده را رد می کنم چراکه هیچ وقت این ابر پروژه تعطیل نبود بلکه تنها عملیات ریل گذاری به دلایل و مشکلاتی که مواجه شده با کندی رو به رو بود که در چند ماه گذشته هم با تخصیص ۲۰ همت علمیات ریل گذاری مجدد شروع شده وتاکنون ۲۸ کیلومتر عملیات ریل گذاری با همت همکاران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا شروع شده است.