اتمام راه آهن شلمچه بصره به عنوان استراتژیک ترین پروژه کشور تا پایان سال ۱۴۰۵
طبق اعلام مسئولان راه آهن شلمچه_بصره به عنوان یکی از استراتژیک ترین خطوط ریلی در کشور با اعتباری بالغ بر دو همت تا سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.
طبق اعلام مسئولان راه آهن شلمچه_بصره به عنوان یکی از استراتژیک ترین خطوط ریلی در کشور با اعتباری بالغ بر دو همت تا سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش میزان خطوط ریلی یکی از مهم ترین اقدامات و برنامه های است که زمینه ساز افزایش میزان حجم ترانزیت و همچنین جابه جایی مسافر در کشور می شود بنابراین تکمیل خطوط ریلی در این بین بسیار موثر و در نتیجه زمینه ساز تقویت بخش عمرانی و حمل ونقلی می شود.
یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقل ریلی در کشور که از سال های گذشته بر اجرای آن تاکید بسیار زیادی شده مربوط به راه آهن شلمچه_ بصره و راه آهن چابهار _ زاهدان است که اجرای این طرح خود نقش بسیار موثری در بهبودوتقویت ترانزیت و افزایش میزان حمل و جابه جایی مسافر در کشور دارد.
در خصوص راه آهن شلمچه _ بصره می توان گفت که اتصال ریلی ایران به عراق از اواخر دهه ۷۰ آغاز و اولین تفاهم نامه ها در سال ۸۲ بین دو دولت امضا شد؛ به دلیل مشکلات مختلف این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامیده و در آن سال تفاهم نامه جدیدی امضا شد. این تفاهم نامه شامل تعهداتی برای دو کشور بود که از آن جمله طراحی و احداث پل روی اروندرود (شط العرب) به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۲.۵ متر هست که به دلیل نیاز به کشتیرانی از نوع دهانه بازشو طراحی شد.
طبق آخرین آمارهای داودی معاون فنی راه آهن در حال حاضر مین روبی در عمق ۱۶ کیلومتری عراق و احداث خط ریلی به طول ۳۵ کیلومتر نیز جزو تعهدات ایران قرار گرفت؛ برای اتصال ریلی نیاز به پایانه باری و مسافری در نقطه صفر مرزی شلمچه وجود داشت که برای آن مجوزهای لازم اخذ و هماهنگی های لازم با عراق انجام شد.
داوودی عنوان کرد: در طی یک سال گذشته تمامی مراحل لازم انجام و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خرمشهر کلنگ زنی پروژه پایانه ریلی شلمچه آغاز شد؛ پیش بینی می شود که خط ریلی مسافری خرمشهر به بصره تا اربعین ۱۴۰۵ آماده بهره برداری و امکانات ایستگاه نیز تا نوروز ۱۴۰۵ به اتمام برسد.
در خصوص آخرین وضعیت اجرای این پروژه هم جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن گفت: در خصوص این پروژه راه آهن ایران سه تعهد دارد. اول تکمیل ایستگاه و خطوط ایستگاهی در شلمچه است که با هماهنگی منطقه آزاد اروند، اراضی فاز اول آن منطقه تملک و در اختیار راه آهن قرار گرفته است و پیمانکار برای آماده سازی، حصارکشی و احداث خطوط آماده شده است. امیدواریم بحث احداث ساختمان ایستگاه نیز به زودی توسط پیمانکار مربوطه شروع شود.
مین روبی ها در مسیر راه آهن شملچه _ بصره در دستور کار است
وی با بیان اینکه بخش دوم کار مین روبی در طول شلمچه تا بصره است. پیش بینی های اولیه به طول ۱۴کیلومتر به عرض ۶۰ متر است و راه آهن ایران و عراق پیگیر آن هستند گفت: تا کنون بیش از شش کیلومتر از این مسیر مین روبی شده که توسط دولت عراق تاییدیه مین روبی ها به تدریج در حال صدور است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به بخش سوم گفت:سومین بخش نیز احداث پل در شط العرب بوده که پل بزرگی است و خوشبختانه ۲۶ شمع کوبی انجام شده است و بعد از سفر رئیس جمهور به عراق نقدینگی مورد نیاز پروژه نیز تزریق شده است و امیدواریم تعهدات دولت ایران عملیاتی شود.
وی همچنین عنوان کرد: تعهدات دولت عراق نیز استقرار پیمانکار زیرسازی بوده که یک شرکت اسپانیایی قرارداد آن را بسته است و امیدواریم طی ماه آتی شاهد فعالیت اجرایی و آغاز عملیات زیرسازی در آن محور باشیم.
براساس این گزارش طبق آخرین اطلاعات به دست آمده اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه حدود دو هزار میلیارد تومان است که شامل یک هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط و سکوها و یک هزار میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه و محوطه سازی است؛ همچنین تأمین اعتبار برای مین روبی و پل نیز در نظر گرفته شد.
پیش از این فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که افزایش میزان خطوط ریلی یکی از مهم ترین اقدامات و برنامه های است که زمینه ساز افزایش میزان حجم ترانزیتو همچنین جابه جایی مسافر در کشور می شود بنابراین تکمیل خطوط ریلی در این بین بسیار موثر و در نتیجه زمینه ساز تقویت بخش عمرانی و حمل ونقلی می شود.
یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقل ریلی در کشور که از سال های گذشته بر اجرای آن تاکید بسیار زیادی شده مربوط به راه آهن شلمچه _ بصره و است که اجرای این طرح خود نقش بسیار موثری در بهبودوتقویت ترانزیت و افزایش میزان حمل و جابه جایی مسافر در کشور دارد.
در خصوص راه آهن شلمچه _ بصره می توان گفت که اتصال ریلی ایران به عراق از اواخر دهه ۷۰ آغاز و اولین تفاهم نامه ها در سال ۸۲ بین دو دولت امضا شد؛ به دلیل مشکلات مختلف این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامیده و در آن سال تفاهم نامه جدیدی امضا شد. این تفاهم نامه شامل تعهداتی برای دو کشور بود که از آن جمله طراحی و احداث پل روی اروندرود (شط العرب) به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۲.۵ متر هست که به دلیل نیاز به کشتیرانی از نوع دهانه بازشو طراحی شد.
طبق آخرین آمارهای داودی معاون فنی راه آهن در حال حاضر مین روبی در عمق ۱۶ کیلومتری عراق و احداث خط ریلی به طول ۳۵ کیلومتر نیز جزو تعهدات ایران قرار گرفت؛ برای اتصال ریلی نیاز به پایانه باری و مسافری در نقطه صفر مرزی شلمچه وجود داشت که برای آن مجوزهای لازم اخذ و هماهنگی های لازم با عراق انجام شد.
داوودی عنوان کرد: در طی یک سال گذشته تمامی مراحل لازم انجام و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خرمشهر کلنگ زنی پروژه پایانه ریلی شلمچه آغاز شد؛ پیش بینی می شود که خط ریلی مسافری خرمشهر به بصره تا اربعین ۱۴۰۵ آماده بهره برداری و امکانات ایستگاه نیز تا نوروز ۱۴۰۵ به اتمام برسد.
در خصوص آخرین وضعیت اجرای این پروژه هم جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن گفت: در خصوص این پروژه راه آهن ایران سه تعهد دارد. اول تکمیل ایستگاه و خطوط ایستگاهی در شلمچه است که با هماهنگی منطقه آزاد اروند، اراضی فاز اول آن منطقه تملک و در اختیار راه آهن قرار گرفته است و پیمانکار برای آماده سازی، حصارکشی و احداث خطوط آماده شده است. امیدواریم بحث احداث ساختمان ایستگاه نیز به زودی توسط پیمانکار مربوطه شروع شود.
مین روبی ها در مسیر راه آهن شملچه _ بصره در دستور کار است
وی با بیان اینکه بخش دوم کار مین روبی در طول شلمچه تا بصره است. پیش بینی های اولیه به طول ۱۴کیلومتر به عرض ۶۰ متر است و راه آهن ایران و عراق پیگیر آن هستند گفت: تا کنون بیش از شش کیلومتر از این مسیر مین روبی شده که توسط دولت عراق تاییدیه مین روبی ها به تدریج در حال صدور است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به بخش سوم گفت:سومین بخش نیز احداث پل در شط العرب بوده که پل بزرگی است و خوشبختانه ۲۶ شمع کوبی انجام شده است و بعد از سفر رئیس جمهور به عراق نقدینگی مورد نیاز پروژه نیز تزریق شده است و امیدواریم تعهدات دولت ایران عملیاتی شود.
وی همچنین عنوان کرد که تعهدات دولت عراق نیز استقرار پیمانکار زیرسازی بوده که یک شرکت اسپانیایی قرارداد آن را بسته است و امیدواریم طی ماه آتی شاهد فعالیت اجرایی و آغاز عملیات زیرسازی در آن محور باشیم.
اعتبار دوهزار میلیارد تومانی برای تکیمل راه آهن شلمچه_ بصره
طبق آخرین اطلاعات به دست آمده اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه حدود دو هزار میلیارد تومان است که شامل یک هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط و سکوها و یک هزار میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه و محوطه سازی است؛ همچنین تأمین اعتبار برای مین روبی و پل نیز در نظر گرفته شد.
افزایش سرعت سیر راه آهن خرمشهر _ شلمچه
براساس این گزارش پیش از این فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که عملیات اجرایی احداث پروژه اتصال ریلی ایران و عراق به عنوان یکی از مهمترین پروژه های ریلی کشور به صورت ویژه با احداث پایانه مرزی ریلی در مرز شلمچه و پس از دو دهه انتظار در سفر رییس جمهور پزشکیان به خوزستان آغاز شده است.
صادق با اشاره آغاز عملیات اجرایی پروژه ریلی اتصال شلمچه-بصره گفت: در مورد پایانه مرزی ریلی از همکاران تشکر می کنم که با جدیت و با عرق کار را پیش می برند زیرا این موضوع فقط یک پروژه کالبدی یا زیربنایی معمولی نیست، بلکه موقعیت جغرافیایی و ارتباطی که ایجاد می کند بسیار مهم است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران و عراق دو کشور دوست و برادر و همسایه هستند که پیامدهای جنگ، مقابله و اثرات آن را حس کردند. پایانه مرزی ریلی شلمچه را که امروز کلنگ می زنیم در پایان سال ۱۴۰۴ حتما افتتاح می کنیم. در جریان تردد ریلی تا شلمچه با ریل باس، بر نوسازی این مسیر ریلی از خرمشهر تا شلمچه تاکید کردم و خواستار قرار گرفتن افزایش سرعت سیر در بخشی از این مسیر تا اربعین سال آینده شده ام.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پایانه مرزی ریلی شلمچه به بهترین وجه شکل گرفته است، گفت: نوسازی مسیر اهواز تا شلمچه و خرمشهر، را در دستور کار داریم و امیدواریم روزی برسد که اعلام کنیم مسیر مشهد-کربلا به وسیله راه آهن به هم متصل شده اند.
براساس این گزارش با توجه به آنکه راه آهن شلمچه _ بصره به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های استراتژیک و ترانزیتی در کشور به شمار می رود بنابراین تکمیل این پروژه خود نقش بسیار موثری در بهبود ترانزیت و تکمیل کریدور شمال _جنوب و شرق _ غرب را دارد.
آقای داوودی ظرف یک هفته تاریخ اتمام پروژه را از 1404 به 1405 تغییر دادید اما من به شما می گویم شما حتی 1405 هم با آماده بودن منابع نمی توانید پروژه را تمام کنید گلوگاه اصلی شما همان پلی است که می فرمائید 26 شمع را زده اید برادر من شمع های اصلی پل را باید در آب بزنید اینها که شما زده اید در خشکی است که قطعا راحت است برای ساخت آن پل در بهترین حالت دوسال نیم زمان می خواهید که هنوز هم درست شروع نشده است پس اگر پروژه را 1406 تمام کردید هرجا هستید بفرمائید شخصا برای شما جایزه می فرستم ،بماند که شاید 1405 شما اصلا در راه آهن مسئول نباشید که پاسخ دهیدپس قول بدهیدمثل مابقی مسئولین .
پیامد های جنگ را احساس کرده اند؟
رژیم بعث عراق به خاک ایران تجاوز کرد و ما از خود دفاع کردیم.
طوری اینجا نوشته شده که این یک جنگ دو طرفه بوده و ما هم مقصر خرابی هستیم!