◄ برخورد با هرگونه گزارش تخلف از دستورالعملهای سازمان هواپیمایی
با هرگونه گزارش تخلف از دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری بدون اغماض برخورد میشود.
با هرگونه گزارش تخلف از دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری بدون اغماض برخورد میشود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، به دنبال طرح مسائلی غیرواقع دریکی از رسانههای صبحگاهی، سازمان هواپیمایی کشوری جهت تنویر افکار عمومی نکاتی متذکر میشود:
«سازمان هواپیمایی کشوری بهصورت مستمر نظارت بر شرکتهای هواپیمایی را در دستور کار خود دارد و در صورت مشاهده هر نوع مغایرتی در شرکتها با الزامات و استانداردهای این سازمان تا زمان اصلاح و رفع یافتههای پیگیریهای لازم در دستور کار قرار میگیرد، در غیر این صورت با محدودیتهایی از سوی سازمان مواجه خواهند شد.
در این راستا شرکت هواپیمایی سپهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت نظارت و بازرسیهای معمول و مستمر این سازمان قرار داشته و ازآنجاکه جز شرکتهای تازه تاسیس به شمار میآید هماکنون تحت نظارتهای مضاعف جهت اطمینان از کارآمدی ساختارهای حرفهای قرار دارد.
همچنین در مورد شرکتهای هواپیمایی، هرگونه گزارش تخلف از دستورالعملهای ایمنی که از طرق مختلف به سازمان گزارش شود بسیار جدی گرفته و در صورت اثبات برابر با مقررات برخورد میشود.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که گزارشاتی که به دنبال اختلافات بین شرکت و پرسنل به هنگام قطع رابطه کاری به شکل رسانهای و یا نامههای سرگشاده به گیرندههای متعدد ارسال میشود در فرهنگ هوانوردی جز گزارشات ایمنی به شمار نمیرود، بلکه نوعی افشاگری محسوب میشود اما علی ایحال تمام گزارشات طرف دعوی بهدقت برسی میشود.
از طرفی وقایعی که توسط فرد مدعی در برنامه مذکور به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش شد مربوط به گذشته (زمان تحت آموزش) بوده و باوجودآنکه این امکان وجود داشته و دارد که گزارشات بدون نام و بهصورت محرمانه ثبت شود اما متاسفانه طرح این موضوع در زمان مقرر صورت نگرفته و بعد از خاتمه همکاری ایشان با شرکت مربوطه ارسالشده که بنابر اعلام شرکت چنین ادعاهایی ناشی از عدم موفقیت در اتمام مراحل آموزشی بیانشده و نه واقعیات.
از طرفی دیگر تعدادی از وقایع مانند پرواز با ترمز نامناسب یا مشکل در ژنراتورهای هواپیما یا چراغهای نشاندهنده که اکنون به سازمان واصلشده، نشان میدهد هیچ نوع سابقهای از این گزارش تا قبل از اتمام فعالیت ایشان در سیستم سازمان به ثبت نرسیده است بااینوجود گزارشات ارسالی نیز جهت بررسی به بخشهای تخصصی ارجاع شده است.
در حال حاضر حدود 800 نفر از جوانان دارای مدارک پایه خلبانی در انتظار شغل مناسب در شرکتهای هواپیمایی هستند و تعدادی دیگر نیز در فرایندهای آموزش قرار دارند بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری علیرغم محدودیتهای موجود رسالت خود میداند حتی الامکان زمینه اشتغال و سرمایهگذاری برای تحصیلکردههای صنعت حملونقل هوایی را فراهم نماید.
در همین راستا جریان اینگونه بود که یکی از خلبانان جوان که دریکی از آموزشگاههای هوانوردی فعالیت میکرد و ازآنجاکه آن مرکز پس از مدتی به همکاری با ایشان خاتمه میدهد وی به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه و با پیگیریهای سازمان وارد فرایند آموزش میشود تا پس از طی مراحل مربوطه به مرحله کمکخلبانی ارتقا یابد، که متاسفانه برنامه آموزشی وی با موفقیت به پایان نمیرسد و معلم خلبان مهمان برنامه که اتفاقا یک خلبان خارجی بوده، ایشان را دارای صلاحیت ارتقا از سطح آموزشی به کمکخلبانی ندانسته و تمام فرایندهایی که مطرحشده در همین مرحله آموزشی بوده است.
اما موضوع دیگر در خصوص درآمد و حداقل حقوق فرد موردنظر است که باید توجه داشت در کشور ما خوشبختانه فردی که نقش خلبانی و کمکخلبانی را بر عهده میگیرد از درآمد خوبی برخوردار است و شرکتهای هواپیمایی برای تکمیل کادرهای خود چه در آموزش شبیهساز پرواز و چه فرایندهای عملیاتی هزینههای سنگینی را متقبل میشوند برای یک خلبانی که در حال آموزش است نیز هزینه زیادی را صرف میکنند اما بهمنظور توجه به مسائلی ازجمله بیمه و جنبههای حقوقی قراردادی بین دو طرف منعقد میشود و پس از گذراندن دورههای آموزش، قراردادها اصلاح و رقم با افزایش قابلتوجهی تغییر خواهد کرد و بهطور حتم حقوق و مزایای یک خلبان رقمی متفاوت است و بهطور حتم آنچه منعکس شد، نیست.
در همینحال سازمان هواپیمایی کشوری همواره از طریق رسانههای گروهی بهتمامی متخصصین هوانوردی اعلام میکند که ساختارهای گزارشدهی اجباری و داوطلبانه ایمنی بهخوبی در سازمان استقراریافته و اطلاعات آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرند و هیچ نوع مسامحهای در امر ایمنی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.
همگان آگاهی دارند که آمریکاییها و مخالفان این سرزمین هرلحظه دنبال بهانهای هستند تا نقشه زمینگیر کردن صنعت را با ابزار رسانهای و فضای مجازی دنبال کنند، لذا طرح موضوعاتی شخصی بیرون از چارچوبهای تعریفشده، نوعی بهانه دادن و ناامن جلوه دادن صنعت، در تضاد منافع ملی است.»