◄ یخزدگی بال هواپیما بهتنهایی علت سقوط نیست
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری از عدم توافق سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در بررسی سانحه سقوط پرواز یاسوج در یک مورد خبر داد.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری از عدم توافق سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در بررسی سانحه سقوط پرواز یاسوج در یک مورد خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از خانهملت، حسن رضاییفر گفت: کمیسیون اصل 90 معتقد است که هواپیما به علت یخزدگی بال هواپیما راندمان خود را ازدستداده و به کوه برخورد کرده است.
او در ادامه گفت: بر اساس نتایج بررسی سازمان هواپیمایی کشوری پرواز در ارتفاع غیرمجاز باعث شده تا جریانات پرقدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد.
این مقام مسئول در ادامه گفت: درست است هواپیما در مسیر پرواز یخزدگی را تحمل کرده است، اما یخزدگی بهتنهایی نمیتواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخزدگی و آبوهوای بد یکی از علل سانحه است.
رضاییفر تصریح کرد: با کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد اینکه هواپیما در مسیر یخزدگی بوده است موافق هستیم چون خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخزدا استفاده کرده است.
او در ادامه تاکید کرد: اما خلبان بعدازآنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخزدگی را تجربه کرده است، سیستم یخزدای هواپیما را خاموش کرده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت:کمیسیون اصل 90 معتقد است که پسازاین اقدام، یخزدگی کماکان ادامه داشته به همین دلیل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.
رضاییفر درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه نیز گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشرشده و به تمام مراجع رسمی ازجمله مجلس و قوه قضاییه ارسالشده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار میشدند، فراخوانده شدهاند.
او تصریح کرد: شرکت اِی.تی.آر پیشازاین امر، از شرکتهای خریدار ازجمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستمهای یخزدا اقدام کنند اما این مهم انجامنشده بود.