رییس سازمان هواپیمایی: هواپیمای برجامی فروختند، اما قطعه نمیدهند
رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه به دلیل تحریم از علم روز دنیا در صنعت هوایی عقب هستیم، گفت: آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما حتی نشریات و قطعات مربوطه را به ایران نمیدهند.
رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه به دلیل تحریم از علم روز دنیا در صنعت هوایی عقب هستیم، گفت: آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما حتی نشریات و قطعات مربوطه را به ایران نمی دهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد محمدی بخش صبح امروز (چهارشنبه) در نشست مشترک شرکت های هواپیمایی با موضوع بررسی مشکلات صنعت هوایی، گفت: شرایط ایران در جهان متفاوت است. صنعت هوانوردی امروز در لبه تکنولوژی است و سرعت رشد علمی این صنعت بسیار سریع است که باید خود را بالانس و تراز کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اداره صنعت باید از فناوری استفاده کنیم، اما به دلیل تحریم از علم و تجربه دنیا بی بهره ایم. جنگ نابرابر تحریم علیه بخش هوایی تا امروز ادامه یافته است و انتقال تکنولوژی به ایران رخ نداده است.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: در حالی که ایکایو می گوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری می کند.
وی ادامه داد: آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما نشریات و قطعات آن را نداند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ کنیم و صنعت را سرپا نگه داریم و به مردم سرویس دهیم.
وی خطاب به شرکت های هواپیمایی گفت: هر کس این پیام را درک کند باید خود را روزآمد کند. تنهایی هم انجام نمی شود. صنعت باید همدل و هماهنگ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نوسانات بازار ارز و جنگ تحریم ها و هم زمان موضوعاتی مثل کرونا باعث شده مدیریت چند وجهی را در صنعت هوایی یاد بگیریم. لازم است همه نقش آفرینان صنعت در جای خود نقش آفرینی داشته باشند تا به سمت رشد متوازن حرکت کنیم.
شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل زمینگیری هواپیماهای برجامی
رییس سازمان هواپیمایی از شکایت رسمی ایران علیه امریکا به ایکائو خبر داد و گفت: زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای برجام (ATR) سند رسمی شکایت ما برای مغایرت رفتار آمریکا با روح قوانین ایکائو( سازمان جهانی هوانوردی) است.
محمد محمدی بخش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار ایران برای پایان زمینگیری هواپیماهای برجامی، گفت: در ممیزی اخیر ایکائو از ایران این موضوع را (زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر) به عنوان سند رسمی شکایت از آمریکا اعلام کردیم.
وی افرود: وقتی دیدهبان حقوق بشر به ایران مراجعه کردند نیز در جلسه مشترک، تحریم آمریکا را اعلام کردیم. اکنون علیه امریکا شکایت رسمی کردیم که ادامه این رفتارها با روح قوانین ایکایو مغایرت دارد و به طور مستقیم ایمنی هوانوردی را تهدید میکند.
معاون وزیر راه وشهرساری گفت: اگر اجازه پرواز به هواپیماهای برجامی را نمیدهیم و شاهد زمنیگیری ۱۰ فروند هواپیما هستیم بخاطر «ایمنی» است و امیدواریم بتوانیم با تامین قطعه، هواپیماها را سرخط برگردانیم.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه آیا تا نوروز ۱۴۰۲ هواپیماهای برجامی سرخط بازمیگردند، گفت: امکان بازگرداندن تعداد قابل توجهی از هواپیماها تا ماه آینده وجود ندارد اما نهضت تعمیر قطعات را ادامه میدهیم.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: ۱۷۵ هواپیما را اکنون سرخط آوردهایم وتلاش داریم از طریق واردات ناوگان، تعداد هواپیماهای سرخط را افزایش دهیم.
محمدی بخش همچنین گفت: تا رسیدن به عدد ۵۵۰ فروند هواپیما، کسری ناوگان داریم و برای جبران آن از سه استراتژی استفاده میکنیم.
رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه هواپیماهای وارداتی، دست دوم است و عمر خود را کرده، گفت: اگر چکهای دورهای انجام شود امکان پرواز ایمن وجود دارد. کارخانه هواپیماسازی به ما هواپیما نمیفروشد و ما در این شرایط مجبور هستیم بر اساس دستورالعمل خود هواپیمای کارکرده وارد کنیم.
وی گفت: ایرلاین اصلی ما (ایران ایر) طی سالهای اخیر دچار چالش جدی بوده اما عملیات اربعین، حج، نوروز و جام جهانی را در هیمن شرایط سخت انجام شد. پروازهای اروپایی هما هم در حال انجام است. محدودیتها برای ما دغدغه است و باید به سرعت دغدغه تامین قطعه حل شود و بر همین اساس به ایکایو ارجاع دادیم و شکایت کردیم.
اقای محترم بی اطلاعی یا خودت را به بی اطلاعی زده ای مگر لوازم یدکی به هواپیماهایی که حتی قبل از انقلاب هم خریداری شده شرکتهای سازنده هواپیما به ایران می فروشند که شما مدعی شده ای که به هواپیماهای خریداری شده درمدت فعال بودن برجام نمی دهند این چه اطلاع رسانی است.اینها همه نتیجه کاغذ پاره دانستن قعطنامه های شورای امنیت است که ان دانشمند کشف نشده گفته بود.