بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

پرواز «ایران ۱۴۰» ایرانی تا پایان سال؛ ورود ایران به حوزه ساخت موتور هواپیما

محمد محمدی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می شود.

پرواز «ایران ۱۴۰» ایرانی تا پایان سال؛ ورود ایران به حوزه ساخت موتور هواپیما
تین نیوز |

محمد محمدی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران 140 خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می شود.

محمد محمدی بخش با یادآوری این که صنعت هوانورد ی جزو صنایع پیشرو و پیشران در دنیاست که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس این صنعت باید خود را با نرخ رشد علمی در دنیاهمراه و همگام کند. به دلایل مختلف که مهم ترین آن بحث تحریم بوده است ما در این سال ها از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلی کوپترسازی دنیا یا بی بهره یا کم بهره بوده ایم و این مهم ترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده ایم.

وی ادامه داد:در خصوص انتقال تکنولوژی، فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی هایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام می دهند و جزو وظایف اصلی آن ها براساس قوانین ایکائو است، اما ایران را تحریم کرده اند. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کرده اند و کارهای متعددی را در حوزه هوایی انجام داده اند که امروز علی رغم همه این فشارها و تحریم ها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و مأموریت خودش را انجام می دهد.

وی با بیان این که امروز ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور داریم که ۱۷۵ از آن ها فعال است، افزود: در دوران کرونا اقتصاد دنیا در حوزه هوایی آسیب جدی ای دید و طبیعتاً ما هم این آسیب را دیدیم؛ بنابراین به دلیل کاهش سفرها و موضوعاتی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، این میزان به کمترین مقدار خود رسید و عددی نزدیک به ۱۰۰ فروند هواپیما عملیاتی بود. بعد از کرونا و گشایشی که حاصل شد در این حوزه اقداماتی انجام شد برای مثال حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکت های دانش بنیان و راهبردهای چندگانه ای که برای صنعت گذاشته شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: براساس کار علمی متناسب با ۹۰ فرودگاه ما و ۸۰ میلیون جمعیتی که داریم، ۵۵۰ فروند هواپیما در تیپ ها و کلاس های مختلف مورد نیازمان است که بایستی در کشور فعالیت کنند.

محمدی بخش با اشاره به این که برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ ۸ ماده ای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است، اضافه کرد: برای این راهبرد چند تا محور تهیه کرده ایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات بود و بازگرداندن هواپیماهای زمین گیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیت های تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکت های دانش بنیان و یک کار علمی – پژوهشی که انجام شد، بخش اول ما در این حوزه بود.

وی گفت: بخش دوم نیز خرید هواپیماهای دست دوم بود که توسط شرکت های مختلف درحال انجام است. بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده است و با پیگیری هایی که رئیس جمهور محترم انجام داده اند، این کارگروه شکل گرفته است، همچنین وزارت دفاع متولی آن شده که در این راستا سازمان هواپیمایی کشور به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده است. فاز اول آن که نهایی کردن هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره برداری از آن در حوزه های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال ما فکر می کنیم که اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۴۰ را با هم داشته باشیم.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: طراحی های مفهومی، طراحی های اولیه سازه ها انجام شده است و ما اساساً دارای یک کارخانه هواپیماسازی هستیم. این مهمترین موضوعی است که در دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساخت های بسیار خوبی وجود دارد و شرکت هایی که به صورت دانش بنیان کار می کنند، شناسایی شده اند که شرکت های بسیار معتبری هستند. احتمال می رود با این کارگروه ما اوایل سال آینده می توانیم یک جدول زمان بندی دقیق برای شروع عملیات پروازی ارائه کنیم. البته راهبرد چهارم هم این است که اگر احیاناً بحث موضوعات گفتگوهای برجامی باز شود، ما با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته ایم یعنی آن فضا هم از آن ماست. در واقع بایستی خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان را داشته باشیم

محمدی بخش با بیان اینکه ۱۰ فروند الان زمین گیر است که به دلایل بدعهدی اروپایی هاست که هم دفترچه و هم قطعات را واگذار نکرده اند، ادامه داد: الان یکی از موضوعات دعاوی حقوقی که ما علیه امریکا و شرکت کارخانه های سازنده مطرح کرده ایم و داریم پیگیری می کنیم. این ۴ راهبردی است که همزمان دارد اتفاق می افتد و بایستی به صورت موازی با هم حرکت کند.

ماموریت مپنا برای ساخت موتور هواپیما

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مجموعه مپنا مأموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند، یادآور شد: مپنا در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفت های چشمگیری داشته است، از طرف دیگر با گواهینامه ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آن ها اعطا کرده است، کارهایشان را انجام می دهند در حوزه طراحی هم گام های بسیار خوبی برداشته اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به صورت تولید شده ارائه دهیم. البته آن چیزی که در نمایشگاه بین المللی هوایی ایران ارائه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارائه شد این بود که ما از این مدل می خواهیم موتور هواپیما تولید کنیم.

وی توضیح اداد: امروزه ما مجموعه های مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما کار می کنند. همچنین ریخته گری های متناسب با این کار را همراه با کارگاه های متناسب داریم، که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و با همت جوانان عزیز کاری را که شروع کرده ایم مثل همه پروژه هایی که برای خیلی ها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزه های مختلف عملیاتی خواهد شد.

محمدی بخش در خصوص مراکز دانش بنیان اظهار کرد: با استفاده از مراکز دانشگاهی، مراکز دانش بنیان و دیگر مراکزی که امروز دارند کار می کنند، بخصوص در حوزه رادار، روشنایی، باند، دستگاه های ناوبری، رادیوها، ارتباطات، مخابرات، پیشرفت های چشمگیری داشته ایم. ضمن اینکه ما استانداردهای لازم را هم براساس قوانین ایکائو داریم به صورت مستمر کنترل می کنیم. در فاز اول نیز بحث رادار بومی را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهره برداری خواهیم کرد در حوزه روشنایی باند و دستگاه های مخابراتی هم که در سال گذشته و امسال استفاده کرده ایم و عملیاتی کرده ایم.

وی افزود: بازار بخش هوایی متناسب با عرضه و تقاضا است و ما همیشه در این حوزه شرمنده مردم عزیزمان هستیم تا به آن عدد ۵۵۰ فروند برسیم، حتماً این نسبت عرضه و تقاضا نسبت متعادلی نخواهد بود. در شرایطی که درخواست سفر زیاد است و پاسخگوی نیازها نیست، بنابراین در بحث کمبود پرواز در این ایام پردرخواست ما شرمنده مردم خواهیم بود.

وی درخصوص قیمت ها تشریح کرد: در قانون پنجم توسعه ماده ای را گذراندند و ابلاغ کردند که متنوع سازی نرخ انجام شود و انجام هم شد که از سال ۹۵ به مرور این اتفاق افتاد. با توجه به شرایطی که در کرونا پیش آمد ما در دیماه پارسال یک ۱۵ درصدی را با هماهنگی شرکت های هواپیمایی کاهش داده ایم و انجام شد؛ اما به دلیل نوسات ارز درخواست متعددی که انجام شد، شرکت های هواپیمایی درخواست افزایش نرخ را داشتند. طبیعتاً مطابق با روال بایستی این اتفاق می افتاد، اما با دستوری که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد و به عنوان قانون مؤخر هم تلقی شد، مراحل دیگری را سپری کردیم که در شورای عالی هواپیمایی و در شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار مطرح شد. همچنین درخواست شرکت های هواپیمایی با یک جدول استاندارد ارائه شد و منتظریم ستاد تنظیم بازار قیمت را تعیین تکلیف کند.

افزایش ۲۰۰ درصدی پروازهای بین المللی

محمدی بخش یادآور شد: نسبت به پارسال ۲۰ درصد پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده است در فرودگاه های غیر از فرودگاه حضرت امام که ۲۰ فرودگاه است فرودگاه بین المللی ۱۰۰ درصد پرواز خارجی داشته ایم و فرودگاه امام نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پروازهای بین المللی داشته ایم، و این افزایش درخواست پروازهای بین المللی و پروازهای داخلی طبیعتاً نشان می دهد که ما جامعه هدف مان جامعه بزرگتری شده است درخواست به پرواز به مراتب بیشتر است و ما بایستی متناسب با این برنامه ریزی کنیم که بنا داریم تا پایان ۱۴۰۲ عددمان را به ۲۵۰ فروند برسانیم.

ایمنی پرواز دلیل تأخیر و لغو پروازها

وی در خصوص تأخیر پروازها گفت: طبیعتاً تأخیرها یا لغو پروازها دلایل متعددی دارد. مهم ترین موضوعی که برای ما خط قرمز است، بحث ایمنی است ما واقعاً اجازه نمی دهیم هیچ پروازی با نقص یا با اشکال پرواز کند بنابراین ترجیح ما و نظر ما اینکه آن پرواز انجام نشود تا اینکه بخواهد پرواز با نقص فنی باشد که در سه ماهه سوم ۱۴۰۱ تأخیرات ما به میزان ۱۵ درصد نسبت به سه ماهه دوم کاهش داشت.

رضایتمندی ۹۸ درصدی از پروازهای حج

رئیس سازمان هواپیمایی درباره پروازهای حج تشریح کرد: در سال ۱۴۰۱ ما ۴۰ هزار نفر را جابجا کردیم و با رضایتمندی ۹۸ درصدی انجام شد، به لطف خدا در عملیات حج کار بسیار بزرگی انجام شد و پیش بینی این است که ما با توجه به اینکه ۹۰ هزار نفر را برای سال بعد باید ببریم فقط هم باید از ناوگان ایرانی استفاده کنیم، محدودیت هایی داریم حتماً با استفاده از هواپیماهای پهن پیکر ما می توانیم این کار و زمان را کاهش پیدا کنیم و ما با حج و زیارت داریم تلاش می کنیم که این کار را با هم انجام دهیم. همچنین درخصوص اربعین هم سال قبل نزدیک به ۴۰ هزار نفر زائر اعزام شدند که امسال با رفت و برگشت ۲۵۷ هزار نفر و یکی از شاهکارهای خدمات رسانی بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی پاسخ

    اتم بومی، طیاره بومی، خیار محلی بومی، یعنی اینقدر که احساس غرور کاذب میکنیم که طراح آیرو دینامیک موتور تفاصلی ب۲ هیچ وقت به خودش اجازه اخلاقی نداده که بگه این طرح من بومی هست.آه، قلبم باید آتل ببندم.