بازدید سایت : ۴۶۸۸۳

سهم ناوگان حمل و نقل کشور در جابه جایی زوار اربعین؛ برنامه ها و تمهیدات

تمهیداتی اندیشیده شده تا سایر زائران بتوانند با ناوگان های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی، سفری هرچه راحت تر و ایمن تر داشته باشند.

سهم ناوگان حمل و نقل کشور در جابه جایی زوار اربعین؛ برنامه ها و تمهیدات
تین نیوز

مطابق پیش بینی ها امسال بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زائر اربعین حسینی خواهند بود، جدا از آن دسته از هموطنان و زوار که با خودروهای شخصی عازم این سفر معنوی خواهند شد، تمهیداتی اندیشیده شده تا سایر زائران بتوانند با ناوگان های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی، سفری هرچه راحت تر و ایمن تر داشته باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با نزدیک شدن به ایام کنگره عظیم اربعین حسینی، یک بار دیگر شور و شعور حسینی سرتاسر کشور را فرا می گیرد. در این میان سهولت سفر به کشور عراق و دسترسی آسان زوار به وسایل نقلیه زمینی، ریلی و هوایی از جمله دغدغه های مسئولان است که به این منظور برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

پیش بینی ها حاکی از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تعداد زائران اربعین حسینی نسبت به سال قبل است. مطابق پیش بینی ها امسال افزون بر چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در مراسم اربعین شرکت می کنند. در این زمینه برنامه ریزی لجستیکی وزارت راه و شهرسازی برای حدود ۹ میلیون مسافر و زائر است.

در ادامه نگاهی می اندازیم به تلاش ها و برنامه ریزی های انجام شده در حوزه های مختلف هوایی، زمینی، ریلی و دریایی که به منظور انتقال و جابه جایی زوار اربعین انجام شده است.

هواپیما

حوزه هوایی

امسال در مقایسه با سال گذشته پنج فرودگاه به عملیات پروازی اربعین اضافه شده است. امسال از ۲۶ مبدا فرودگاهی به فرودگاه های عراق پرواز داریم، به طوری که ۸۰ درصد پروازها به مقصد فرودگاه نجف و ۲۰ درصد به فرودگاه بغداد انجام شود که در این میان ترمینال «سلام» فرودگاه امام پذیرایی بیش از ۳۰ درصد پروازها خواهد بود.

در مذاکرات انجام شده با طرف عراقی، برای انجام سه هزار پرواز رفت و برگشت معادل ۷۰۰ پرواز هفتگی در ایام اربعین توافق شد. همچنین در روزهای پایانی عملیات اربعین نیز پروازهای فوق العاده اضافه خواهد شد.

همچنین بیش از ۸۲ درصد پروازهای اربعین فرودگاه امام خمینی (ره) از ترمینال سلام انجام می شود و برای چهار هزار پرواز از این فرودگاه آمادگی وجود دارد.

به زائران ایرانی توصیه شده با توجه به سخت گیری فرودگاه های بغداد و نجف باید بلیت رفت و برگشت تهیه کنند، زیرا اجازه ورود به این ۲ فرودگاه بدون داشتن بلیت برگشت به مسافران و زائران داده نمی شود.

برآورد می شود امسال تعداد پروازهای اربعین نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته باشد.

بلیت هواپیما

نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر فروش بلیت اربعین

در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری نظارت کامل بر عرضه بلیت ها خواهد داشت و به همراه سازمان تعزیرات حکومتی، با آژانس ها، شرکت ها یا هر واسطه ای در این زمینه ظلمی در حق مردم روا کند، برخورد خواهد کرد.

پیش بینی شده تا عرضه بلیت ها به صورت پلکانی و تدریجی انجام شود، همچنین ها برای هیات هایی که بخواهند به صورت کاروانی به عراق عزیمت کنند، سامانه ای در سازمان هواپیمایی کشوری راه اندازی شده که تا جای ممکن به تقاضای آنها پاسخ داده شود.

اتوبوس اربعین

۹ هزار دستگاه اتوبوس برای پوشش سفرهای اربعین

به گفته کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، سهم خودروهای شخصی از جابه جایی زوار ۶۲ درصد و سهم ناوگان حمل و نقل عمومی ۳۸ درصد خواهد بود.

برای پوشش سفرهای جاده ای اربعین امسال ۱۴ هزار اتوبوس دارای کارت هوشمند نیاز است که اکنون هفت هزار دستگاه از آنان در چرخه حمل و نقل هستند. برای هفت هزار دستگاه باقی مانده، سه هزار و ۵۰۰ دستگاه در اختیار دستگاه ها، نهادها، کارخانجات، پتروشیمی ها و ... است که پلاک عمومی دارند و مسئولان در حال پیگیری حضور آنها در چرخه اربعین هستند. همچنین یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر با پلاک های غیرعمومی در اختیار دستگاه هاست.

از مجموع ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس یاد شده، سه هزار دستگاه در چرخه حمل و نقل داخلی قرار خواهند گرفت و بقیه ۹ هزار دستگاه به خدمت زائران اربعین در خواهد آمد.

با وجود اینکه وزارت راه و شهرسازی مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس را از دولت اخذ کرده است، اما تاکنون بروکراسی اداری مانع کار شده و تنها تعداد کمی از این اتوبوس ها به عملیات اربعین امسال می رسد.

همچنین امسال به شرکت های حمل و نقل عراقی برای حضور ناوگان آنها در کشورمان به منظور جابه جایی زائران اربعین اجازه داده شده است تا از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و برخی دیگر از شهرهای بزرگ به مقصد کربلا و نجف زوار را جابه جا کنند. تعداد اتوبوس های عراقی به این منظور ۴۰۰ دستگاه عنوان شده است.

استفاده از تاکسی های اینترنتی دیگر گزینه پیش روی زائران اربعین خواهد بود. این تاکسی ها نرخ گذاری نداشته و خودشان به قیمتگذاری مسیرهای مختلف خواهند پرداخت.

زوار پاکستانی

زوار پاکستانی

برای امسال وزارت امور خارجه با پاکستان توافق کرد که خود پاکستانی ها بتوانند با اتوبوس هایشان وارد کشور شوند و پیش بینی می شود دست کم ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی به کشور وارد شوند.
بیشترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر روی عملیات بازگشت زائران خواهد بود که باید در مدت سه روز مدیریت شود.

سفر با قطار

پیش بینی جابه جایی ۶۰۰ هزار زائر با قطار

به گزارش ایرنا، با در نظر گرفتن قطارهای فوق العاده از مبدا زاهدان، ساری، تهران و مشهد به مقاصد خرمشهر و شلمچه، همچنین مجموع قطارهای بین شهری و شهری که در مسیر تهران کرمانشاه، مشهد کرمانشاه، اهواز خرمشهر و خرمشهر شلمچه پیش بینی شده، در مجموع ۶۰۰ هزار صندلی قطار به صورت رفت و برگشت برای جابه جایی زوار اربعین در نظر گرفته شده است.

امسال از ایستگاه خرمشهر به سمت نقطه صفر مرزی به طول ۲۰ کیلومتر، به صورت ۲۴ ساعته قطار پیش بینی شده که ظرفیت هر قطار آن ۴۰۰ نفر است و ۲ قطار به صورت کوپل استفاده می شود که سرویس آن برای زائران رایگان است.

کشتی

حرکت نخستین کشتی زائران اربعین از خرمشهر به بصره

طبق توافق با طرف عراقی، نخستین کشتی حامل زائران اربعین حسینی شنبه (۲۰ مرداد ماه مصادف با پنجمین روز از ماه صفر) از بندر خرمشهر به بندر بصره حرکت خواهد کرد.

در خصوص نرخ بلیت این کشتی ها نیز هادیانفر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که باید نرخ بلیت کشتی خرمشهر بصره طوری در نظر گرفته شود که استفاده از این خط دریایی مورد استقبال زوار قرار بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.