بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

فعالیت زیرپوستی سایت های تعلیق شده فروش بلیت هواپیما!

در حالی که اعلام شده بود ۱۴ سایت فروش بلیت هواپیما به علت گرانفروشی تعلیق شده اند، اما همچنان شاهد فعالیت برخی از این سایت ها هستیم.

فعالیت زیرپوستی سایت های تعلیق شده فروش بلیت هواپیما!
تین نیوز |

در حالی که اعلام شده بود ۱۴ سایت فروش بلیت هواپیما به علت گرانفروشی تعلیق شده اند، اما همچنان شاهد فعالیت برخی از این سایت ها هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با اتمام فصل تابستان و اوج گیری سفر ها شاهد آن هستیم که میزان تقاضا در سفر های هوایی بیشتر و با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی میزان تقاضا روبرو بوده ایم.

در همین راستا، افزایش میزان تقاضای سفر در بخش هوایی طی یک ماه گذشته زمینه ساز ایجاد بازار سیاه در بخش فروش بلیت و رشد قیمت بلیت ها شده؛ به طوری که گزارش های مردمی در این بخش حاکی از رشد قیمت بلیت به ویژه در مسیر های پرتقاضا بوده است.

 این در حالیست که در ابتدای تابستان با درخواست و پیگیری شرکت های هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شد و همین امر خود باعث رشد چندین برابری قیمت بلیت هواپیما شده بود.

بررسی های میدانی هم حاکی از آن است که در این ایام با توجه به اوج گیری سفر ها، نرخ های بلیت از سوی سایت های فروش افزایش یافته و بسیاری از این سایت ها اقدام به فروش بلیت با نرخ های پیش از نرخنامه انجمن شرکت های هواپیمایی کرده و برخی دیگر هم اقدام به فروش بلیت در قالب پکیج به مسافران می کنند.

آزادسازی نرخ بلیت بساط دلالان را جمع می کند  

پیش از این مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرده بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باعث می شود که بساط دلالی و سوداگری در بلیت هواپیما جمع شود.

به گفته او، به دلیل اعمال نرخ های دستوری شاهد شکل گیری بازار سیاه بودیم به طوری که یک عده دلال و واسطه وارد این بازار شده بودند و نرخ هایی که عرضه می شد نیز مورد تأیید شرکت های هواپیمایی نبود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بیان کرد: به طور قطع با اجرای رأی دیوان، به تدریج شاهد منظم تر شدن بازار و تعادل در آن خواهیم بود. تجربه سال ۹۴ و آزادسازی قیمت ها نشان داد با افزایش عرضه با کاهش قیمت ها مواجه شدیم و حتی می توان امیدوار بود شرکت ها با درآمد های کسب شده بتوانند هواپیما های زمین گیر خود را سر خط آورده و امکان گذاشتن پرواز های بیشتر را خواهند داشت.

وی گفت: در سال ۹۴ و با اجرای قانون، در مقطعی شرکت ها در کف قیمت با هم رقابت می کردند و نرخ ها به کمتر از قیمت تمام شده رسیده بود.

اما برخلاف این صحبت ها شاهد آن هستیم که در این ایام یک بازار سیاه در فروش بلیت از سوی سایت های فروش بلیت ایجاد شده که باعث اعتراض و گلایه بسیاری از مسافران شده است که همین امر زمینه ساز دستور تعلیق یک ماهه تعدادی از سایت های فروش بلیت از سوی سازمان هواپیمایی کشوری شد.

رصد و پایش سایت های فروش بلیت را دو برابر کردیم 

در همین زمینه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در روز های پایانی فصل تابستان شاهد افزایش تعداد پرواز ها هستیم گفت: همزمان با افزایش تعداد پرواز ها، نظارت سازمان هم بر روند فروش بلیت از سوی سایت ها تشدید شده است به طوری که با بازرسی های انجام شده از هفته های گذشته تاکنون ۱۴ سایت فروش بلیت هواپیما به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شدند که مهم ترین آنها «مستر بلیت» و «فلایتیو» بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش پرواز ها در روز های پایانی فصل تابستان، دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در ا دامه نظارت های مستمر خود به منظور حفظ مصالح عمومی و اطمینان از رعایت نرخ های تعیین شده، بطور ویژه در این ایام نسبت به پایش و رصد بازار فروش بلیت اقدام کرده است. 

یازرلو افزود: از همین رو، با استناد به مفاد مصرحه در ماده ۱۶ قانون هواپیمایی کشوری و نیز بدلیل عدم رعایت ماده ۳۰ آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی و با استناد به ماده ۳۱ آئین نامه اخیرالذکر، پروانه فعالیت این ۱۴ شرکت خدمات مسافرت هوایی به علت عرضه بلیت و نمایش نرخ بلیت هواپیما بالاتر از نرخ های تعیین شده، به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شد. 

یازرلو تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به صورت برخط و مستمر به پایش و رصد بازار فروش بلیت اقدام کرده و بازرسان این سازمان در فرودگاه ها مستقر بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از مسافران خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف نرخی در این ایام، مراتب را همراه با مستندات در سایت این سازمان به نشانی caa.gov.ir بارگذاری کنند.

برخی سایت های تعلیق شده همچنان بلیت می فروشند

اما بررسی های میدانی حاکی از آن است که برخی از سایت هایی که سازمان هواپیمایی دستور توقف یک ماهه آن ها را داده به صورت کامل در حال فروش بلیت هستند و به هیچ عنوان پلمب و یا دامنه فعالیت آنها مسدود نشده است.

این موضوع که سایت های متوقف شده در حال فعالیت هستند را از یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کردیم که وی اعلام کرد سازمان متبوعش حتما به این موضوع ورود کرده و علت فعالیت را پیگیری خواهد کرد.

او تاکید کرد: سایت های پلمب شده حق فعالیت ندارند و در صورت ادامه فعالیت، دامنه سایت آنها مسدود خواهد شد.

فروش بلیت خارج از نرخنامه انجمن تخلف است

همچنین محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما باید تمامی شرکت های ه واپیمایی و سایت های فروش بلیت براساس نرخنامه ای که در سایت انجمن شرکت های هواپیمایی قرار گرفته است اقدام به فروش بلیت کنند و هیچ شرکتی حق گرانفروشی بیش از نرخنامه تعیین شده را ندارد.

حال با توجه به اتمام سفر های تابستانی و افزایش تعداد پرواز ها باید تمامی شرکت های هواپیمایی نظارت های خود را بر روی سایت هایی که اقدام به فروش بلیت می کنند افزایش دهند و از سوی دیگر به مسافران هم توصیه می شود که جهت جلوگیری از گرانفروشی و کمک به کوتاه شدن دست دلالان و سوداگران از این بازار، از سایت خود شرکت های هواپیمایی اقدام به خرید بلیت کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.