بازدید سایت : ۴۶۵۷۴

◄ پس لرزه های خرید موتور هواپیما/ منع قانونی دخالت مدیران عامل ایرلاین های دولتی در خرید خارجی و داخلی

مدیران عامل ایرلاین های دولتی طبق قانون حق دخالت در هیچ گونه خرید خارجی و داخلی ندارند و این از مسئولیت روسای تدارکات خارجی و داخلی است که به وقت پاسخگویی باید به میدان آمده و دلایل محکمه پسند ارائه کنند.

پس لرزه های خرید موتور هواپیما/ منع قانونی دخالت مدیران عامل ایرلاین های دولتی در خرید خارجی و داخلی
تین نیوز |

هواپیمایی آسمان در جوابیه ای که در مورد خبر منتشر شده مبنی بر خرید موتور هواپیما با 100 درصد بالاتر از قیمت واقعی در فضای مجازی، عنوان کرده که تمام خریدهای مرتبط با موتور هواپیما، قطعات و... در شرکت هواپیمایی آسمان پس از انجام کارشناسی های لازم، به تایید مراجع ذی صلاح رسیده و بر اساس قوانین و مقررات صورت گرفته است با این حال یک مهندس تعمیرات و نگهداری هواپیما این پرسش را مطرح کرده که چه کسانی این خرید را تایید کرده و امضایشان پای قرارداد است؟

به گزارش تین نیوز، محمد حسین قربانی گفت: با توجه به تایید خرید موتور هواپیما، سوال این است که این خرید با چه سیستمی و‌ چه ابزاری بوده و چه کسانی این خرید را تایید و امضایشان پای قرارداد است؟

قربانی عنوان کرد: همراه هر موتور، باید حدودا ۶۰ گیگا بایت اطلاعات باشد، این گیگ نجومی اطلاعات فنی و سابقه موتورها چگونه به طور تفکیک بررسی و سپس مهر خرید خورده اند؟! ریمین سایکل هر موتور چند هزار ساعت بوده؟ آیا آیتم‌ ها و پارامترهای خاصی که روی قیمت موتورها موثر بوده اند، مورد تدقیق و موشکافی قسمت مهندسی موتور شرکت مربوطه قرار گرفته اند؟

این مهندس تعمیرات هواپیما، تاکید کرد: اگر مدارک وجود دارد، لازم است جهت نظر کارشناسی خبرگان موتور ارائه گردد. یک توضیح کوتاه که خرید کارشناسانه بوده، فرار رو به جلو و توهین به مخاطب متخصص است چرا که در این گونه خریدها پای دلالان و سودجویان در شرایط تحریم در میان است.

قربانی گفت: خریداران یا می‌ روند و یا می‌مانند، فقط موتورها هستند که می‌مانند و On Board عملکرد خودشان را نشان خواهند داد و نکند که موتورهای خریداری شده  بعد از صد ساعت پرواز به علت فنی زمینگیر گردند!؟

وی با بیان این که  همه مسائل مبتلا به خرید موتور و هواپیما از نظر کیفی و کمی قابل بررسی و ارائه نظر کارشناسی است، افزود: اصلا ما می‌گوئیم که خرید این موتور ها نیم درصد هم گران‌ تر از قیمت واقعی نبوده، برای اثبات باید حتما داکیومنت های مربوطه در اولین فرصت ارائه گردند وگرنه ممکن است ظن آن رود که تا ۲۰۰ در صد هم گران‌تر خریداری شده اند.

قربانی عنوان کرد: مدیران عامل ایرلان های دولتی طبق قانون حق دخالت در هیچ گونه خرید خارجی و داخلی ندارند و این از مسئولیت روسای تدارکات خارجی و داخلی است که به وقت پاسخگویی باید به میدان آمده و دلایل محکمه پسند ارائه کنند.

قربانی با تاکید بر این که البته بعید نیست که معاونان تدارکات یا با مدیران عامل همدست گردند و یا تحت فشار آنها برای خریدهای نجومی و دلاری غیر متعارف قرار گیرند که در هردو صورت مقصرند، گفت: هر موتور یک Log Book خاص و مربوط به خود دارد، یعنی سابقه و حتما هم این آیتم حیاتی در شاپی که موتور در آن ویزیت شده موجود است و قابل ارائه و خریدار حتما باید آن را از فروشنده قبل از خرید جهت بررسی بخواهد و سپس زیر بار قیمت برود.

این مهندس تعمیرات هواپیما افزود: آن شاپ هم باید یک شاپ معروف و قابل اطمینان باشدو نه هر شاپی! البته بایستی به وجدان خریدار رجوع نمود که اگر بخواهد برای خودش موتور بخرد آیا مو را از ماست نخواهد کشید؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.