◄ ماموریت دشوار خانلری ؛ هما با مدیرعامل جدید اوج می گیرد؟
حسین خانلری در حالی سکان هدایت ایران ایر را در دست خواهد گرفت که بزرگ ترین شرکت هواپیمایی ایران بیش از هر زمان دیگر با مشکلات ناشی از تحریم دست و پنجه نرم می کند و غلبه بر سایر چالش های این ایرلاین هم مستلزم توان مدیریتی بالا است.
حسین خانلری در حالی سکان هدایت ایران ایر را در دست خواهد گرفت که بزرگ ترین شرکت هواپیمایی ایران بیش از هر زمان دیگر با مشکلات ناشی از تحریم دست و پنجه نرم می کند و غلبه بر سایر چالش های این ایرلاین هم مستلزم توان مدیریتی بالا است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، حسین خانلری که گزینه اصلی جایگزینی شمس الدین فرزادی پور در هما محسوب می شود در اواسط دهه 1380 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بوده و از این رهگذر تجارب فراوانی در مدیریت کلان صنعت هوانوردی اندوخته است.
وی برای روبرو شدن با مشکلات و چالش هایی که ایران ایر سالهاست از آن رنج می برد به تمامی تجارب مدیریتی خود و حتی فراتر از آن نیاز خواهد داشت. شاید بزرگترین چالشی که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بعد از تحریم با آن دست به گریبان است، سیاسی اداره شدن این ایرلاین به جای مدیریت تخصصی و کارشناسی است.
طی سال های گذشته مدیرانی بر صندلی مدیرعاملی ایران ایر نشسته اند که بعضی از آنها سوابق مدیریتی قابل توجهی در صنعت هوانوردی نداشتند و شاید خود نیز بهتر می دانستند در حد و اندازه این جایگاه نیستند.
نتیجه مدیریت این افراد بر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، مشکلات انباشته ای است که همواره بر حجم آنها افزوده شده و تنها در برخی مقاطع با امتیازاتی که به این ایرلاین داده شده، سرپوشی موقت بر سوء مدیریت ها گذاشته شده است.
خانلری اکنون در حالی هدایت هما را به عهده خواهد گرفت که تحریم هایی که صنعت هوانوردی ایران را هدف گرفته اند در اوج خود دارند و برای نخستین بار مسیرهای پروازی این شرکت به معدود شهرهای مهم اروپایی نیز به طور کامل مسدود شده است.
مدیرعامل جدید هما باید در دوران مدیریت خود در این شرکت با این واقعیت نیز دست و پنجه نرم کند که طی سال های اخیر، در اختیار گرفتن مدیریت ایران ایر به شکل تام و تمام، توسط دولت و سیاسیون، و دخالت غیراصولی در رویه های مدیریتی این شرکت، به بهانه تقویت و حمایت از ایرلاینی که حامل پرچم کشور است صورت گرفته اما در عمل این دخالت ها نتیجه معکوس داشته و ایران ایر بیشترین فشار و محدودیت را به دلیل تحریم تحمل کرده و با وجود امتیازاتی که توسط دولت به آن اختصاص یافته، بدهی بر بدهی انباشته است.
فرسودگی ناوگان ایران ایر و محدودیت هایی که مانع نوسازی ناوگان است، بخش مهم دیگری از چالش های مدیریتی خانلری به شمار می رود که شاید وی بتواند برخلاف اسلاف خود راهکاری برای عبور از این معضل بیابد.
خانلری نمی تواند ایران ایر را نجات دهد. مشکلات ۴۰ سال انباشته شده اند!