◄ توضیحات وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون اصل 90 را هم برای واردات لکوموتیو قانع نکرد
توجیهات وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن برای واردات مستقیم لکوموتیو ساخته شده از کشور چین یا روسیه اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی را هم قانع نکرد و مقرر شد موضوع واردات مستیقیم لکوموتیو ساخته شده از دستور وزارت راه و شهرسازی خارج شود.
توجیهات وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن برای واردات مستقیم لکوموتیو ساخته شده از کشور چین یا روسیه اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی را هم قانع نکرد و مقرر شد موضوع واردات مستیقیم لکوموتیو ساخته شده از دستور وزارت راه و شهرسازی خارج شود.
به گزارش تین نیوز، در جلسه روز گذشته کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی( 24 اردیبهشت)، موضوع واردات 200 دستگاه لکوموتیو از چین و موضوع ظرفیت تولیدکنندگان داخلی و نحوه رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، سید مصطفی میرسلیم، ابوافضل ابوترابی و حسن شجاعی رئیس کمیسیون، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به همراه منوچهر منطقی معاون حمل و نقل این وزارتخانه و نیز دیگر مدیران زیر مجموعه، مدیرعامل شرکت راه آهن و مدیران زیر مجموعه و همچنین شرکت های تولید کننده ناوگان ریلی، در جلسه امروز کمیسیون اصل 90 حضور داشتند.
در نهایت بعد از استماع سوالات نمایندگان سوال کننده و نظرات شرکت کنندگان در جلسه، جمع بندی اولیه این شد که ابتدا به اندازه ظرفیت تولید داخل برای لکوموتیو، قراردهایی توسط شرکت راه آهن مدیریت و تنظیم شود و بعد از عقد این قراردادها و تکمیل ظرفیت های داخلی، اگر مجددا نیازی باقی ماند از طریق کشورهای خارجی اما صرفا توسط تولید کنندگان داخلی و با رعایت قانون سهم ساخت داخل و پیوست فناوری منطبق بر قانون اشاره شده، نسبت به رفع این قبیل نیاز ها اقدام گردد.
نکته قابل توجه جلسه این بود که قرار شد موضوع واردات مستقیم لکوموتیو ساخته شده از کشور چین و روسیه که در ماه های گذشته به دفعات و به طور جدی توسط مدیران وزارت راه و شهرسازی و صمت مطرح شده بود به علت عدم تطابق با قوانین و مقررات جاری کشور و مغایر بودن با سیاست های کلی نظام، از دستور کار کلا خارج شود.
همچنین تیم مشترکی متشکل از وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاونت حمل و نقل) متولی تعیین دقیق ظرفیت تولید کنندگان داخلی شدند تا بعد از احصاء دقیق ظرفیت تولید داخل برای حداقل پنج سال آینده و عقد قرارداد برای تکمیل و استفاده از این ظرفیت ها، موضوع تامین مازاد نیاز در صورتی که ظرفیت داخلی پاسخگوی رفع این نیاز نبود، توسط کنسرسیومی متشکل از سازندگان داخلی با هدایت یکی از شرکت های تولید کننده لکوموتیو که قبلا سابقه تولید در زمینه لکوموتیو را داشته است و از طریق منابع خارجی در دستور کار قرار گیرد.