◄ درخواست امدادی بخش خصوصی از مدیرعامل راه آهن
در حالی که با حضور مدیر عامل جدید راه آهن شاهد تحولات مثبت و رفع موانع ترانزیت ریلی بودیم و امیدها برای فعالان این صنعت زنده شده بود متاسفانه عدم تغییر نگرش در اداره کل بازرگانی خارجی و ادامه روند ایجاد تنش و بخشنامه های پی در پی در جهت ایجاد اصطکاک و بوروکراسی مضاعف کام فعالین را تلخ و موجب اختلال درعملکرد شرکت های فعال و هدر رفت ظرفیت های صادراتی و ترانزیتی شده است.
در حالی که با حضور مدیر عامل جدید راه آهن شاهد تحولات مثبت و رفع موانع ترانزیت ریلی بودیم و امیدها برای فعالان این صنعت زنده شده بود متاسفانه عدم تغییر نگرش در اداره کل بازرگانی خارجی و ادامه روند ایجاد تنش و صدور بخشنامه های پی در پی در جهت ایجاد اصطکاک و بوروکراسی مضاعف، کام فعالین را تلخ و موجب اختلال در عملکرد شرکت های فعال و هدر رفت ظرفیت های صادراتی و ترانزیتی شده است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل ریلی با بیان این مطلب افزود: این شرکت از مجموعه های فعال و با سابقه ۱۵ ساله در حمل و نقل و ترانزیت ریلی به شمار میرود و همواره در مقام نخست یا دوم فعالترین های ریلی در مسیر ترکیه و اروپا بوده، و همواره در صدد ایجاد مسیرهای جدید برای توسعه حمل و نقل ریلی و به تبع ان توسعه بازارهای صادراتی واحدهای تولیدی عمده کشور بوده است.
وی در تشریح سابقه مشکل ایجاد شده برای این شرکت بیان کرد: سال گذشته در ایام پیک صادرات و واردات، به دلیل کمبود کامیون و کشنده های جاده ای، تقاضا برای حمل بار ریلی افزایش یافت و عدم تطابق فیزیکی واگنهای ایرانی با سیستم حمل بار کشور ترکیه و درخواستهای مشتریان و همینطور عدم توجیه اقتصادی استفاده از این واگنها معضلاتی بودند که با آنها دست به گریبان بودیم.
این مدیر ریلی بخش خصوصی افزود: برای حل این مشکل از راه آهن ترکیه درخواست کردیم تعدادی واگن دولتی امدادی(واگن یک سر خالی از ترکیه به مقصد ایران) برای شرکت ما ارسال کند و راه آهن ترکیه به دلیل همکاری طولانی مدت با مجموعه ما با این درخواست موافقت کرد. ظاهرا همزمان با درخواست ما، اداره کل بازرگانی خارجی راه آهن ایران نیز درخواست مشابهی از راه آهن ترکیه داشت که از قرار اطلاع، راه آهن ترکیه به دلیل تقدم درخواست شرکت ما واگن های امدادی مورد درخواست شرکت ما را با اولویت ارسال کرد.
این فعال حمل و نقل ریلی ادامه داد: بعد از این اتفاق، اداره کل بازرگانی خارجی راه آهن از صدور مجوز و ورود واگن های امدادی ارسال شده از سوی راه آهن ترکیه برای شرکت ما جلوگیری کرند. این کارشکنی و مانع تراشی در مسیر ترانزیت ریلی در حالی بود که این شرکت مطابق بخشنامه راه آهن در این خصوص، فرآیند مختص این عملکرد را انجام و تضامین لازم به راه آهن ارائه داده بود که نهایتا با دشواری این موانع را پشت سر گذاشتیم و تعداد تقریبی 700 واگن امدادی دولتی طی یک بازه چند ماهه از طرف راه آهن ترکیه به ایران رسید و بحمدلله موجب گشایش صادراتی مناسبی نیز برای واحد های تولیدی عمده کشور گردید.
وی افزود: متاسفانه امسال هم در مقطعی که در پیک صادرات و واردات قرار گرفته ایم و مجددا نیازمند واگن های امدادی جهت کمک به صادرات کشور هستیم، باز هم شاهد تکرار این مانع تراشی ها از سوی اداره کل بازرگانی خارجی راه آهن هستیم و ریاست و معاونت این اداره کل که قاعدتا باید یار و یاور شرکت های ریلی و بخش خصوصی در راستای رفع مشکلات و تسهیل صادرات و ترانزیت ریلی باشند، باز هم مانع تراشی در این مسیر می کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر چندین روز است که واگن های امدادی درخواستی ما به تعداد ۱۰۰ واگن از طرف راه آهن ترکیه ارسال گردیده و واگن های مذکور به همراه درخواست مجوز این شرکت در باتلاق بوروکراسی و لجبازی این بزرگواران گرفتار و در مرز رازی در انتظار صدور مجوز ورود به کشور هستند.
این مدیر بخش خصوصی افزود: اداره کل بازرگانی خارجی راه آهن در این کار تعلل می کند و گویی آقایان مسئول فرصتی برای تصفیه حساب پیدا کرده اند و اتفاقات سال گذشته که نهایتا با دستورات شفاهی معاونت محترم بهره برداری وقت و خود این بزرگواران منتهی به صدور مجوز برای واگن های امدادی ترکیه شد را به زعم خود و برخلاف حقیقت ماجرا، تخلف قلمداد کرده و خواستار معرفی و بازخواست متخلفان از سوی راه آهن ناحیه آذربایجان شده و در مسیر ورود واگن های امدادی سنگ اندازی می کنند.
به گفته وی، این برخوردها، موجب اختلال مبادله مرزی در مرز رازی، نارضایتی راه آهن ترکیه و خدشه دار شدن اعتبار شرکت و زیان بخش خصوصی شده است.
این فعال حمل و نقل ریلی در پایان ضمن اشاره به این نکته که درخواست مجوز و درخواست ارسال واگن امدادی به راه آهن دو کشور ایران و ترکیه همزمان بوده و تایید ارسال و رسیدن واگن ها به مرز رازی با طی مسافت ۸۰۰ کیلومتری در کشور ترکیه و عدم اتمام بوروکراسی و صدور مجوز در کشور ایران طی مدت مشابه، دلیل متقنی بر مشکلات مورد اشاره این شرکت است، خواستار اصلاح نگرش بنیادین، پایان ایجاد فرآیندهای بوروکراتیک و پایان رفتارهای سلیقه ای و برخلاف منافع کشور در اداره کل بازرگانی خارجی راه آهن شده و از دکتر ذاکری مدیرعامل راه آهن درخواست کرد مستقیما به این موضوع ورود کرده و با دعوت از طرفین، ضمن کشف حقیقت، مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر ترانزیت ریلی ایران و ترکیه که موجب هدر رفت ظرفیت صادراتی فعالین کشور میگردد را به شکلی مدبرانه پایان دهد.
انتهای پیام
تین نیوز فقط روایت یک طرف ماجرا را انعکاس می دهد. عین بی انصافی !!!
سلام و درود
این ادعا کاملا کذب هست و بیشتر جهت استفاده از ابزار فشار رسانه ای برای پیشبرد اهداف مغایر با دستورالعملهای راه آهن در جهت حفظ برقراری عدالت بین شرکتهای حمل و نقل و جلوگیری از انحصار طلبی برخی از شرکتها مطرح شده است.
شوربختاته این شرکت از شرکتهای پرحاشیه و مساله دار هست
در حالیکه مجوز ورود ۱۰۰ دستگاه واگن داشته با همکاری اداره کل راه آهن آذربایجان اقدام به ورود بیش از ۷۰۰ دستگاه واگن به کشور و بدون رعایت تشریفات لازم و اخذ مجوز تمدید ورود واگن از بازرگانی خارجی نموده است.
در موضوع اخیر هم بدون مجوز راه آهن ایران اقدام به اعزام واگن از ترکیه به مرز رازی داشته و وقتی با سد محکم مبارزه با فساد مواجه گردیده با شانتاژ رسانه ای قصد تخریب افکار عمومی را دارد.
بهتر است مانند سایر شرکتها با رعایت دستورالعمل های راه آهن به
مشکل اصلی در این مورد، عدم هماهنگی بین ادارات مختلف راه آهن و در نتیجه ایجاد موانع غیرضروری در مسیر تجارت است. دلایل احتمالی این مشکل عبارتند از:
• تفسیرهای متفاوت از قوانین و مقررات: هر اداره ممکن است تفسیر متفاوتی از قوانین و مقررات داشته باشد که منجر به ایجاد اختلاف و تاخیر در انجام امور شود.
• رقابت بین ادارات: ممکن است رقابت ناسالم بین ادارات مختلف وجود داشته باشد که منجر به ایجاد موانع برای همدیگر شود.
• عدم شفافیت در فرآیندها: نبود شفافیت در فرآیندهای اداری و عدم اطلاعرسانی مناسب به شرکتهای خصوصی، باعث ایجاد سردرگمی و افزایش زمان انجام کارها میشود.
• ضعف در هماهنگی بینبخشی: نبود هماهنگی کافی بین بخشهای مختلف راه آهن، از جمله بخش بازرگانی خارجی و بهرهبرداری، باعث ایجاد گرههای کور در انجام امور میشود.
راهکارهای پیشنهادی:
1. تشکیل کمیته هماهنگی: تشکیل یک کمیته هماهنگی متشکل از نمایندگان تمامی ادارات مرتبط با ترانزیت ریلی، به منظور بررسی و حل مشکلات به صورت یکپارچه.
2. تدوین دستورالعملهای شفاف: تهیه و تدوین دستورالعملهای شفاف و یکپارچه برای تمامی فرآیندهای مرتبط با ترانزیت ریلی، به گونهای که تمامی کارکنان از آنها آگاه بوده و به آنها عمل کنند.
3. ایجاد سیستم الکترونیکی یکپارچه: ایجاد یک سیستم الکترونیکی یکپارچه برای مدیریت تمامی مراحل ترانزیت ریلی، از جمله ثبت درخواست، پیگیری مراحل و صدور مجوزها.
4. آموزش کارکنان: برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان ادارات مختلف به منظور افزایش آگاهی آنها از قوانین، مقررات و فرآیندهای جدید.
5. شفافسازی اطلاعات: انتشار اطلاعات مربوط به قوانین، مقررات و فرآیندهای ترانزیت ریلی در یک پایگاه اطلاعاتی عمومی و قابل دسترسی برای تمامی ذینفعان.
6. ایجاد مکانیزم رسیدگی به شکایات: ایجاد یک مکانیزم سریع و موثر برای رسیدگی به شکایات شرکتهای خصوصی و رفع مشکلات آنها.
7. تشویق همکاری بینبخشی: ایجاد انگیزه و تشویق برای همکاری بینبخشی و کاهش رقابت ناسالم بین ادارات مختلف.
8. برگزاری جلسات منظم: برگزاری جلسات منظم با نمایندگان شرکتهای خصوصی برای شنیدن نظرات و پیشنهادات آنها و رفع مشکلات موجود.
9. نظارت مستمر: نظارت مستمر بر عملکرد ادارات مختلف و ارزیابی عملکرد آنها بر اساس شاخصهای مشخص شده.
10. پاسخگویی سریع: پاسخگویی سریع به درخواستهای شرکتهای خصوصی و ارائه اطلاعات لازم به آنها.
مزایای اجرای این راهکارها:
• کاهش زمان و هزینه: با سادهسازی فرآیندها و حذف موانع غیرضروری، زمان و هزینه انجام امور کاهش مییابد.
• افزایش رضایتمندی: افزایش رضایتمندی شرکتهای خصوصی و بهبود فضای کسب و کار در حوزه حمل و نقل ریلی.
• افزایش رقابتپذیری: افزایش رقابتپذیری حمل و نقل ریلی ایران در سطح منطقهای و بینالمللی.
• جذب سرمایهگذاری: جذب سرمایهگذاریهای بیشتر در بخش حمل و نقل ریلی.
موارد تخصصیتر برای بررسی:
تحلیل ریشهای مشکلات: انجام یک تحلیل ریشهای برای شناسایی دقیق دلایل اصلی مشکلات و عوامل موثر بر آنها.
مقایسه با سایر کشورها: مقایسه فرآیندهای ترانزیت ریلی ایران با سایر کشورهای منطقه و جهان برای شناسایی بهترین روشها.
• ارزیابی اثربخشی راهکارها: ارزیابی اثربخشی راهکارهای پیشنهادی به صورت دورهای و اصلاح آنها در صورت نیاز.
• در نظر گرفتن منافع همه ذینفعان: در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان، از جمله دولت، بخش خصوصی، مصرفکنندگان و محیط زیست.
نتیجهگیری:
با اجرای این راهکارها و با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی کشور، میتوان به بهبود چشمگیر وضعیت ترانزیت ریلی در ایران امیدوار بود.