بازدید سایت : ۸۱۲۹۸

◄ چرا نرخ حمل ریلی محموله های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی واقعی نمی شود؟

واقعی نشدن نرخ حمل ریلی محموله های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، اقتصاد شرکت های ریلی را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده در 5 سال اخیر هیچ واگن مخزنداری به شبکه اضافه نشود و در ده سال اخیر تنها حدود 300 واگن مخزندار جدید به شبکه اضافه شده است.

چرا نرخ حمل ریلی محموله های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی واقعی نمی شود؟
تین نیوز |

حمل ریلی محمولات شرکت ملی پخش، از ابتدا در دستور کار راه آهن قرار داشته است. در اغلب مواقع شرکت راه آهن بارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را با الویت در شبکه سیر داده و به مقصد رسانده است.

گواه این موضوع وضعیت بهره وری واگن های مخزندار به سایر واگنهاست. با همه این تفاسیر، شرکت ملی پخش همواره بار ریلی خود را بسیار ارزان تر از جاده ای حمل کرده و به طور متوسط 50 درصد هزینه حمل جاده ای را به ریل پرداخت نموده است.

مدیران عامل راه آهن در ابتدای هر دوره ای با توجه به اشراف در این موضوع تلاش نموده اند تا نرخ حمل ریلی محمولات شرکت ملی پخش را واقعی سازی نموده و به نرخ حمل جاده ای آن برسانند و هر بار با شکست مواجه شده اند.

در حال حاضر راه آهن برای حمل محمولات شرکت ملی پخش در حدود 25 درصد زیر نرخ حمل سایر بارهای شبکه حق دسترسی دریافت می کند و این در حالیست که به صورت عادی با توجه به مخاطرات حمل بارهای نفتی باید حق دسترسی بیشتری را دریافت کند.

این موضوع اقتصاد حمل مواد نفتی از طریق ریلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث شده در 5 سال اخیر هیچ واگن مخزنداری به شبکه اضافه نشود و در ده سال اخیر تنها حدود 300 واگن مخزندار جدید به شبکه اضافه شده است.

طبق پیش بینی ها سالانه بیش از 500 نیمه یدک مخصوص حمل سوخت به شبکه سوخترسانی اضافه شده است و متاسفانه با توجه به عدم دسترسی به آمار نیمه یدک ها تعداد واقعی آن در دسترس نیست و طبق آخرین آمار منتشر شده در سال 98 تعداد آنها 9100 دستگاه بوده است و همین تعداد برای سال 94 تعداد 7600 دستگاه بوده است.

این در حالیست که در مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت ملی پخش، سهم کرایه بخش ریلی از کل حمل زمینی شرکت ملی پخش کاهشی بوده است. که جزئیات آن مطابق جدول ذیل است:

سال/هزینه حمل (میلیون ریال)

هزینه حمل ریلی

هزینه حمل جاده ای

هزینه حمل زمینی (ریلی + جاده ای)

سهم بخش ریلی

1399

5،602،439

33،199،987

38،802،426

14.4%

1400

9،882،902

62،928،551

72،811،453

13.5%

1401

12،260،320

131،297،650

143،557،970

8.5%

1402

14،012،955

189،172،798

203،185،753

6.8%

 

کاهش هر ساله سهم کرایه بخش ریلی از بخش جاده ای به صورت محسوس بوده است و این در حالیست که انتظار می رفت برای کاهش فاصله کرایه بخش ریلی با بخش جاده ای سهم دریافتی کرایه افزایشی باشد.

با این اوصاف به نظر می رسد دست های پنهان و دارای منافع خاص در شرکت ملی پخش، همواره مانع واقعی سازی نرخ بخش ریلی بوده و از همین طریق مانع توسعه حمل ریلی محمولات نفتی شده است.

شایان ذکر است؛ این امید وجود دارد در دوره پیش رو و با پیگیری های مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا که تاکنون صورت پذیرفته و مساعدت و موافقت سایر مراجع بالادستی یک بار و برای همیشه نرخ حمل ریلی با نرخ حمل جاده ای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همسان سازی شود.

انتهای گزارش

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.