◄ مشارکت ایران در ساخت آزاد راه شمال- جنوب ارمنستان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری ارمنستان آمادگی خود را برای همکاری با پیمانکاران ایرانی در ساخت کریدور ترانزیتی شمال- جنوب این کشور اعلام کرد.
خیرالله خادمی در دیدار امروز گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت های جمهوری ارمنستان از روند عملیات اجرایی منطقه دو آزادراه تهران- شمال با اشاره به برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با کشور ارمنستان در شهر ایروان در هفته گذشته گفت: این بازدید به دنبال تفاهم نامه همکاری مشترک دو کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی و استفاده از توان پیمانکاران ایرانی در احداث مسیر جایگزین و کریدور ترانزیتی میان ایران و ارمنستان و همکاری پیمانکاران ایرانی در تکمیل بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور ارمنستان صورت گرفت.
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر پیشرفت صنعت راهسازی کشور گفت: با توجه به توانمندی جامعه مهندسی کشور و اجرای بسیاری از ابر پروژه های راهسازی در حوزه آزادراهی، بزرگراهی و راه آهن هم اکنون با استقبال کشورهای همسایه در بهره مندی از تخصص و دانش ایرانی ها در توسعه شبکه حمل و نقل رو به رو هستیم.
خادمی در این بازدید با اشاره به صعوبت اجرای عملیات راهسازی در دل رشته کوه های البرز اظهار داشت: منطقه دو آزادراه دارای 59 رشته تونل در باند رفت و برگشت به طول 37 کیلومتر است و در واقع 70 درصد مسیر از تونل تشکیل شده است و تونل های سه قلوی البرز به عنوان بلندترین تونل خاورمیانه به طول 6.5 کیلومتر یکی از شاهکارهای مهندسی کشور در این آزادراه قرار دارد.
وی توان فنی، مهندسی و اجرایی مهندسان ایرانی را قابل توجه دانست و گفت: بیش از 1900 نفر نیروی انسانی و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات در 93 جبهه کاری در منطقه دو آزادراه تهران- شمال مشغول به فعالیت هستند و تمام عملیات اجرایی توسط مهندسان و پیمانکاران ایرانی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشرفت فیزیکی کل منطقه دو آزادراه تهران - شمال را بیش از 57 درصد اعلام کرد و افزود: باند اول این آزادراه 78 درصد و باند دوم 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادمی برآورد هزینه باند اول شامل باند غربی، تونل البرز شرقی و حفاری باند شرقی را 5 هزار و 535 میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: تاکنون قریب به 2900 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و برای اتمام این بخش به بیش از 2650 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل باند شرقی و تونل شرقی البرز را حدود 9 هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد.