بازدید سایت : ۷۹۱۸۴
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت اعلام کرد:

مذاکره با روسیه برای مشارکت در راه‌آهن رشت- آستارا

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به بازدید هیات کارشناسی-فنی روسی از پروژه راه‌آهن رشت- آستارا از انجام مذاکراتی برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی خبر داد.

تین نیوز |

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به بازدید هیات کارشناسی-فنی روسی از پروژه راه آهن رشت- آستارا از انجام مذاکراتی برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی خبر داد.

به گزارش تین نیوز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، ایران را دارای ظرفیت های بالای ترانزیت ریلی دانست و گفت: یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی ساخت و تقویت کریدورهای ترانزیتی ریلی درکشور است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور افزود: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به ایران و مذاکراتی که در سطح مقامات عالی رتبه دو کشور انجام شده و همچنین تاکید و دستور معاون اول ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در ساخت راه آهن رشت- آستارا، میزبان هیات کارشناسی-فنی از روسیه هستیم و این هیات برنامه انجام بازدیدها و مذاکرات برای همکاری در ساخت خطوط ریلی دارند.

خطیبی خاطر نشان کرد: هیات کارشناس-فنی روسی به بازدید جامع و کاملی از مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت- آستارا پرداخته و ارزیابی های فنی و کارشناسی انجام دادند.

وی افزود: این هیات روسی مشخصات فنی، آیین نامه ها، استانداردها و مصالح مورد نیاز این پروژه را نیز بررسی کردند و با توجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال-جنوب تمایل کشور روسیه به همکاری در تکمیل این خط ریلی را اعلام کردند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در ادامه مذاکرات، نحوه مشارکت روسیه طی جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در ادامه اعتبار مورد نیاز ساخت راه آهن رشت- آستارا را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریلگذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است.

خطیبی درباره زمان بهره برداری این پروژه نیز گفت: یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه ریزی شده که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح را در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای تامین مالی راه آهن رشت- آستارا از روش های مختلف داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد و به دنبال جلب مشارکت و حضور روس ها برای طراحی، احداث و تامین مالی در این پروژه به صورت مشترک هستیم.

خطیبی در خصوص استفاده از تکنولوژی روسیه در طرح های ریلی گفت: صنعت ریلی ایران در حوزه تکنولوژی به ویژه در مسیرهای ترانزیتی و باری به خودکفایی رسیده اما قطعا تیم های کاری دو کشور باهم مراودات فکری خواهند داشت و با توجه به اهمیت راه آهن رشت- آستارا، از تکنولوژی های جدید روسیه نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه کریدورهای ترانزیتی برای اقتصاد کشور و منطقه گفت: کریدور شمال- جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است و البته فعال سازی و تقویت همه کریدورهای کشور برای افزایش ترانزیت ضرورت دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    بهره برداری از این محور استراتژیک چهار سال دیگه نوشدارو بعد از مرگ سهراب هست. اون موقع که منابع محدود رو صرف راه آهن های بی بازده میکردید فکر امروز نبودید؟ کارشناسان هشدار ندادند که به محورهای ترانزیتی اولویت بدید؟ کارشناسان نگفتند که اتصال مراکز استان ها به ریل هدف گذاری خوبی نیست و منابع کشور رو به هدر میده؟