تکمیل کریدورهای آزادراهی؛ لازمه توسعه متوازن و فراگیر
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویت های اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی دانست و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخص های گفتمان دولت وفاق ملی است که بی تردید یکی از اولویت های مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویت های اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی دانست و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخص های گفتمان دولت وفاق ملی است که بی تردید یکی از اولویت های مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت، تکمیل کریدورهای ترانزیتی در بخش آزادراهی را اولویت دولت و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخص های گفتمان دولت وفاق ملی است که بی تردید یکی از اولویت های مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب ۷ طرح تشریح کرد و گفت: این کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غربی کشور در مجموع ۶ هزار و ۱۸۶ کیلومتر است که در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۶ کیلومتر از آنها به بهره برداری رسیده است، ۳۳۹ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و برای تکمیل بخش های باقیمانده بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی کریدور شماره یک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد یکی از مهمترین شریان های ترانزیتی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور از تهران آغاز می شود و با عبور از قم، اراک، خرم آباد و اهواز به بندر امام خمینی در جنوب متصل می شود.
بازوند ادامه داد: این کریدور ۸۱۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۵۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و ۱۴۵کیلومتر آن در قالب آزادراه قم-سلفچگان و اراک-خرم آباد در دست اجرا قرار دارد و به منظور تکمیل بخش های باقیمانده ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیل کننده ارتباط پایتخت با شمال غرب کشور دانست و اظهار داشت: این کریدور به طول ۹۱۴ کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمال غرب کشور طراحی شده است که در حال حاضر ۶۶۴ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و عملیات اجرایی ۹۲ کیلومتر شامل قطعه ۶ آزادراه ارومیه تبریز و آزادراه تبریز مرند در دست اجرا است.
بازوند در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور اظهار کرد: این کریدور به طول ۶۰۷ کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور می رسد. ۲۸۸ کیلومتر آن در حال حاضر زیر عبور قرار دارد و ۸۵ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال-جنوبی ۱ هزار و ۲۹۷ کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول ۳۱۲ کیلومتر به صورت آزادراه در دست بهره برداری قرار دارد و عملیات اجرایی ۹۸۵ کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تکمیل کریدور شماره پنج با هدف اتصال آزادراهی تهران-قزوین-رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویت های دولت دانست و ادامه داد: این کریدور ۵۲۰ کیلومتر است که در حال حاضر تا رشت به صورت آزادراهی زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی ۱۹۰ کیلومتر دیگر نیازمند ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
بازوند در ادامه از تکمیل شدن ۷۰۷ کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره شش خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران-قم-اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شده است و در حال حاضر حدود ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه مسیر تهران-چرمشهر-گرمسار-سمنان-مشهد-سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور ۹۵۴ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده است و به منظور اتصال آزادراهی پایتخت به شمال شرق کشور ۸۳۶ کیلومتر از آن باقیمانده است.
وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهره برداری رسیده است، ۷۶۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و ۱ هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این اولویت های آزادراهی به دنبال مشوق های لازم برای حضور بخش خصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهره مندی از مزایای آن هستیم.