◄ اتصال مترو به راهآهن در قالب ساخت تونل زیر زمینی / تدوین نقشه راه TOD
تیننیوز| معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی از اتصال ایستگاه مترو راهآهن در خط 3 به ایستگاه راهآهن تهران در قالب ساخت تونل زیرزمینی خبر داد و گفت: به دنبال تدوین نقشه راه TOD و سپس منتظر تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مهرداد تقیزاده در نشست خبری که صبح امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، عنوان کرد: معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی حدود 5 ماه گذشته ایجاد شد و هدف اصلی این معاونت یکپارچهسازی سیستمهای (حملونقل شهری، برونشهری و حومه) است.
وی در همین رابطه ادامه داد: تاکنون حملونقل و شهرسازی جدا از یکدیگر عمل میکردند، بهعنوان مثال در برخی از موارد بهصورت کاملا تصادفی ایستگاههای مشترک با هم داشتند که این موضوع در یکپارچهسازی سیستمهای حملونقل برطرف خواهد شد.
تقیزاده با اشاره به اینکه موضوع توسعه مبتنی بر حملو نقل همگانی (TOD) به صورت جدی دنبال میکنیم، گفت: نقشه راه TOD برای کل کشور تعریف شده و ما منتظر تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: کارگروه لجستیک در معاونت حملونقل وزارت راه تشکیل شده و از تمام ارگانهای مربوطه دعوت شده است تا در این کارگروه حضور داشته باشند، این کارگروه به صورت ماهیانه جلساتی را برگزار میکند.
معاون وزیر راه در خصوص ترافیک شهر تهران، عنوان کرد: متاسفانه ترافیک تهران معضل جدی شهروندان است و تمامی کشورهایی که توانستهاند مشکل ترافیک و آلودگی شهر خود را حل کنند از طریق سیستم حملونقل عمومی بوده است در همین راستا باید حملونقل شهری جذابیت، نظم، زمانبندی و سرعت خود را حفظ کند.
وی از تعامل عامل بین وزارت راه و شهرسازی با شهرداری برای ساخت تونل زیرزمینی در ایستگاه مترو خط 3 به داخل راهآهن تهران خبر داد و گفت: با احداث این پروژه شهروندان میتوانند به راحتی از ایستگاه مترو وارد ایستگاه راهآهن شوند، در همین رابطه توافقنامهای میان راهآهن و مترو برای ساخت این تونل صورت گرفته است.
تقیزاده با بیان اینکه «در بخش جادهای در 9 ماه نخست سال جاری 5 هزار و 673 تن کالا از کشور ترانزیت شده است، خاطرنشان کرد: از این میزان هزار و 214 تن آن غیرنفتی بوده است.
وی افزود: در بخش حملونقل ریلی در 9 ماهه اول سال 735 هزار تن کالای ترانزیتی از کشور عبور کرده است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص مکانیابی ایستگاه دوم راهآهن گفت: بحث مکانیابی ایستگاه دوم راهآهن تهران در اولویت قرار گرفته و بر اساس برنامه و رایزنیهای انجام شده، تا حدود ۶ ماه آینده چند مکان برای این ایستگاه از سوی مشاور بینالمللی پیشنهاد میشود.
جناب آقای تقی زاده لطفا بفرمایید منظور از مشاور بین المللی چیست؟ مشاور داخلی یا خارجی؟ جنابعالی با کدام پشتوانه علمی از اتصال خط سه مترو به داخل راه آهن صحبت می کنید اصلاً شرکت راه آهن به داخل شهر چکار دارد این ایستگاه راه آهن تهران باید به شهرداری تهران واگذار شود.