بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

غافلگیری در خط جدید مترو

دو روز بعد از آغاز به کار رسمی خط هفت متروی تهران، عده‌ای از شهروندان از وضعیت کنونی بهره‌برداری آن غافلگیر شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی دو روز گذشته عده‌ای از شهروندان که تصور می‌کردند خط هفت مترو تهران مانند سایر خطوط از ساعات اولیه صبحگاه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند، با مراجعه به ایستگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با کرکره بسته ورودی مترو روبه‌رو شدند و تصاویری از این وضعیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

غافلگیری در خط جدید مترو
تین نیوز |

دو روز بعد از آغاز به کار رسمی خط هفت متروی تهران، عده‌ای از شهروندان از وضعیت کنونی بهره‌برداری آن غافلگیر شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی دو روز گذشته عده‌ای از شهروندان که تصور می‌کردند خط هفت مترو تهران مانند سایر خطوط از ساعات اولیه صبحگاه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند، با مراجعه به ایستگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با کرکره بسته ورودی مترو روبه‌رو شدند و تصاویری از این وضعیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

 

پیگیری «دنیای اقتصاد» حاکی است، هفت ایستگاه افتتاح شده از مجموع 19 ایستگاه واقع در قطعه 22 کیلومتری خط هفت مترو که روز شنبه بهره‌برداری شد، تنها در بازه سه ساعته 10 تا 13 که جزو ساعات متعارف شروع و پایان کار نبوده در حال فعالیت است. هر چند شرکت بهره‌برداری مترو در اطلاعیه‌ای همزمان با مراسم افتتاح این موضوع را رسانه‌ای کرده بود، اما بسیاری از شهروندان از کیفیت بهره‌برداری خط هفت مطلع نبودند و به همین خاطر از تعطیلی بی‌وقت ایستگاه‌ها غافلگیر شدند. غافلگیری دوم مسافران در خط جدید مترو از زمان انتظار بسیار زیاد در ایستگاه نشات گرفته است.

 

سرفاصله قطارهای مترو در این خط طی فعالیت روزانه فعلی، 30 دقیقه اعلام شده بود که عملا در دو روز گذشته، این وعده محقق نشد و مسافران باید حدود 45 دقیقه برای رسیدن قطار، در ایستگاه انتظار بکشند. سرفاصله متعارف در سایرخطوط مترو تهران در ساعات پر استفاده، بین 4 تا 8 دقیقه است. تاثیر این زمان انتظار بالا حتی اگر برای مدت محدودی برقرار باشد، این است که مسافران خط هفت مترو یا از سفر با این ناوگان انصراف داده و ایستگاه را ترک می‌کنند یا اینکه در صورت ماندن برای استفاده از قطار، احتمال مراجعه دوباره آنها به این خط، نزدیک به صفر خواهد بود.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، موضوع اختلاف میان هزینه‌های اعلام شده احداث خط هفت مترو توسط مدیران شهری نیز در سه روز گذشته چالش برانگیز بوده است. دو رقم 3 هزار و 6 هزار میلیارد تومان که به‌عنوان هزینه احداث خط هفت اعلام شده اختلاف زیادی دارد که سوال‌برانگیز است. از آنجاکه هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو حدود 220 میلیارد تومان است، رقم 6 هزار میلیارد به واقعیت نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. اما دو سناریو درباره علت اینکه مدیرعامل شرکت مترو تهران روی رقم 3 هزار میلیارد تومان در مراسم افتتاحیه پافشاری کرده، وجود دارد. نخست اینکه نیمی از هزینه ساخت به‌صورت تهاتر و در قالب بودجه غیرنقد پرداخت شده که با توجه به درج ردیف‌های غیرنقدی در بودجه سالانه شهرداری، این احتمال بعید است. طبق سناریوی دوم، مدیریت شهری نیمی از هزینه ساخت مترو را از طریق تسهیلات بانکی تامین مالی کرده و معادل 3 هزار میلیارد تومان بر بدهی مدیریت شهری افزوده است اما از بیان شفاف این موضوع که به معنای بدهکارتر شدن شهرداری در دوره آتی است، خودداری می‌کند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.