خط ۶ مترو در آستانه گشایش
خط دیگری از متروی تهران بهزودی به بهرهبرداری میرسد تا طول خطوط افتتاح شده در نیمه اول سال ۹۶ به۶۱ کیلومتر برسد و پس از آن خط ۸ مترو در فهرست افتتاح قرار گیرد.
20خرداد بود که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح خط 7متروی تهران تصریح کرد: ما پیش از این بخش کوچکی از خط 6در حدود 5کیلومتر را با دستگاه تمام حفار اتوماتیک اجرا کرده بودیم اما کار باقی مانده بود. با وجود این در کمتر از 18ماه گذشته این خط بهصورت کامل حفاری، لاینینگ و ریلگذاری شد.
همچنین امروز کار ساخت همه ایستگاهها در خط6مترو بهعنوان طولانیترین خط در حال انجام است و بالای 85درصد پیشرفت فیزیکی دارند. پیشرفت فیزیکی خط 6حالا تا آن حد رشد داشته که مسئولان آن را برای افتتاح آماده میکنند. بدینترتیب این خط مترو رکورد کار و مدیریت را در مترو میشکند و در مردادماه افتتاح میشود.
- طولانیترین متروی تهران
خط 6مترو براساس برنامه اولیه 33کیلومتر بود که با اضافه شدن 6کیلومتر به بخش جنوبی، طول این خط به 39کیلومتر رسیده و طولانیترین خط متروی پایتخت محسوب میشود. این خط از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری تا ابتدای جاده امامزاده داوود امتداد دارد و از مرکز شهر و میادین مهم عبور میکند. خط مذکور مایه افتخار کشور است که بهدست مهندسان و تلاشگران ایرانی شکل گرفته است.
- ویژگیهای خط6
یکی از مهمترین کاربردهای هر خط مترو در جهان، تقاطعهایی است که آن را به دیگر خطوط مترو، خطوط اتوبوسرانی و نقاط پررفتوآمد شهر پیوند میدهد.خط 6مترو دارای 6ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط ریلی زیر زمینی است. این ایستگاهها شامل بزرگراه شهید محلاتی، میدان شهدا، میدان امام حسین، میدان هفت تیر، میدان ولی عصر و پل نصر است که میتواند توجه بسیاری از شهروندان پایتخت را برای استفاده از خود جلب کند. همچنین این خط از 6میدان پررفتوآمد شهر میگذرد و فاصله ترددی از شهر ری تا سولقان و شهران را به کمترین زمان ممکن میرساند.
- مترو، ستون فقرات شهر
مترو، مهمترین ستون فقرات شهر در بخش ترددی است و برای توسعه این شبکه حملونقل شهری، برنامهریزی لازم صورت میگیرد. از همین روست که شهرهای بزرگ جهان برای توسعه مترو و حملونقل ریلی خود طرحهای جامع طراحی میکنند. این طرحها با درنظر گرفتن استاندارد دسترسی به نزدیکترین ایستگاه حملونقل عمومی از هر نقطه شهر با شعاع 350متر تدوین میشوند.
همچنین پایانههای کاربردی نظیر اتوبوس و تاکسی برای فضای رو سطحی ایستگاههای مهم هر خط مترو راهاندازی میشود تا ترددها در سایر نقاط کور بدون امکان عبور مترو، ممکن و تسهیل شود. خط 6مترو نیز با تمرکز بر این مهم در فاصلهای مشخص از خط 7مترو در جنوب شرقی شهر گسترده شده و میتواند ظرفیت ترددهای روزانه را به بیش از یک میلیون سفر روزانه در مترو افزایش دهد.
- نیاز خطوط جدید
هماکنون خطوط 6، 7و 8متروی تهران در گامهای افتتاح و ابتدای بهرهبرداری هستند اما با تکمیل این خطوط و تأمین تجهیزات مورد نیاز، اگر دولت به تعهدات خود درخصوص مترو عمل کند، میزان مسافران خطوط متروی تهران روزانه به 10میلیون نفر افزایش مییابد. در این راه برای رسیدن به خدماترسانی مطلوب در متروی تهران باید 1200واگن به واگنهای امروز متروی تهران اضافه شود تا فاصله گذر حرکت قطارها در همه خطوط به 3تا 4دقیقه برسد و تعداد واگنها نیز به 2500واگن برسد.
این واگنها میتوانند نیمی از سفرهای درون شهری پایتخت را به زیر زمین منتقل کنند تا معضل ترافیک، آلودگی هوا و همه تبعات استفاده از خودروهای شخصی به کمترین حد ممکن برسد.
- مشخصات خط
- تعداد ایستگاه 31
- طول خط: 39کیلومتر
- ایستگاه تقاطعی:6
- زمان ساخت: 18ماه
موقعیت: شمال غربی تا جنوب شرقی
برآورد هزینه: 6500میلیارد تومان
حجم عملیات عمرانی: ٧٨ جبهه کاری
تعداد شغل ایجاد شده: 7742کارگر و مهندس