لزوم راه اندازی ۱۷ خط جدید مترو در پایتخت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: بر اساس جمعیت کنونی نهران میزان خطوط مترو باید از ۸ خط به ۲۵ خط افزایش یابد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: بر اساس جمعیت کنونی نهران میزان خطوط مترو باید از ۸ خط به ۲۵ خط افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجید فراهانی کمبود دسترسی شهروندان به امکانات حمل و نقل عمومی را مهم ترین عامل بروز ترافیک و در پی آن شدت گرفتن آلودگی هوا در پایتخت دانست و گفت: اگر شهروندان برای تردد در شهر نیازمند استفاده از خودروی شخصی نباشند، بی شک ترافیک در تهران معنایی ندارد، بنابراین یکی از مهم ترین چالش های پیش روی مدیریت شهری حل معضلات ناشی از میزان دسترس پذیری وسایل حمل و نقل عمومی است که رابطه مستقیمی با میزان ترافیک دارد.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا برای حل ترافیک به این مساله محوری توجه کرده اند که میزان دسترس پذیری خطوط مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی را تا حد ممکن افزایش دهند، تصریح کرد: اگر تهران را با سایر شهرهای دنیا مقایسه کنیم، درمی یابیم که سرانه اتومبیل هر خانواده در تهران نسبت به سایر کلانشهرهای جهان بسیار کمتر است، اما میزان ترافیک بسیار بیشتر است.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل وجود این ترافیک در تهران استفاده غلط از خودروی شخصی است که علت آن نیز عدم دسترسی آسان و سریع به ایستگاه های مترو در سراسر شهر است. چرا که تهران امروز به بیش از ۲۵ خط مترو نیاز دارد.
فراهانی با یادآوری اینکه فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی در کشور ما جا نیفتاده است، متذکر شد: برنامه ریزی ساخت ۸ خط متروی کنونی تهران مصوب سال ۸۰ است یعنی ۱۶ سال پیش، اما حال و هوا و میزان جمعیت کنونی تهران ایجاب می کند که برنامه ریزی جدیدی در دستور کار قرار بگیرد و میزان خطوط حداقل به ۲۵ خط افزایش یابد تا شهروندان نیازی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند.
عضو شورای پنجم شهر تهران به کارگیری سایر روش ها برای توسعه حمل و نقل عمومی همچون ساخت خطوط تراموا، مونوریل و اجرای طرح ال. آر. تی را از دیگر راهکارهای موثر در حذف ترافیک از چهره پایتخت برشمرد و گفت: متاسفانه هنوز در این زمینه ها شاهد توسعه چندانی نیستیم. در صورتی که با توجه به حجم ترافیک شهر تهران نیاز به توسعه این وسایط نیز خودنمایی می کند.
فراهانی با تاکید بر اینکه در شورای جدید شهر تهران یکی از دغدغه های اعضا توسعه حمل و نقل عمومی در تمامی ابعاد در پایتخت است، خاطرنشان کرد: باید به فکر درآمدهای پایدار باشیم و تنها با سرمایه گذاری های نوین گره ترافیک پایتخت باز خواهد شد.
با توجه به وسعت 720 کیلومتر مربع شهر تهران و لزوم اتصال ریلی مترو به شهرهای اقماری 17 خط نیاز هست .
اما بحث مهمتر چگونگی تامین هزینه ساخت ان هست هر خط مترو میانگین دو میلیارد دلار هزینه در برداشته.
یعنی حداقل اگر گرانی متروهای اکسپرس کنار بگذاریم .چیزی حدود 35 میلیارد دلار نیاز سرمایه گذاری داریم حال این جدای هزینه تامین ناوگان و نیروی انسانی هست.
طرح هایی مانند LRT بنظر شخص بنده باید اجرا شوند. چون برقی هستند الایندگی ندارند.
همینطور خطوط بی ارتی مانند ازادی تهرانپارس و میدان راه اهن تجریش بطورکل اشباع شدند و بی ارتی دیگر جوابگو نیست .جا برای سوزن انداختن نیست.
از نظر گردشگری هم کمک شایانی به تهران خواهد کرد جذابیت خاصی به شهرمان خواهد داد.