رسیدن متروی اصفهان به خط دوم
پس از موفقیت خط اول قطار شهری در اصفهان، عملیات حفاری دومین خط متروی این شهر آغاز شد. قرار است حفاری تونلهای خط دو مترو از دو جبهه آغازشده و در میدان امام علی (ع) به یکدیگر وصل شوند، اولین جبهه در شمال شهر از پایانه زینبیه و دیگری در غرب شهر از کهندژ آغاز میشود و در یک نقطه به هم میرسند. طول هر یک از این جبههها حدود هفت کیلومتر است.
پس از موفقیت خط اول قطار شهری در اصفهان، عملیات حفاری دومین خط متروی این شهر آغاز شد. قرار است حفاری تونلهای خط دو مترو از دو جبهه آغازشده و در میدان امام علی (ع) به یکدیگر وصل شوند، اولین جبهه در شمال شهر از پایانه زینبیه و دیگری در غرب شهر از کهندژ آغاز میشود و در یک نقطه به هم میرسند. طول هر یک از این جبههها حدود هفت کیلومتر است.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در اجرای این طرح از دانش و تجربه خط اول متروی اصفهان استفادهشده و میتوان به شاخصههایی نظیر ایجاد ایستگاه در زیرزمین و سپس حفاری تونل برای کاهش هزینهها، حفاری ایستگاهها از زیر برای کاهش آلودگیهای سمعی، بصری و زیست محیطی اشاره کرد. این خط مترو حدود سه کیلومتر از خط یک مترو طولانیتر است و سه ایستگاه بیشتر دارد و نقاط محروم اصفهان را در برمیگیرد که این مورد محرومیتزدایی را در پی خواهد داشت.
اکبری، معاون برنامهریزی استانداری اصفهان که در رویداد آغاز اجرای این طرح حضور داشت، درباره بودجه موردنیاز برای مواردی نظیر مترو گفت: شرایط بودجه در حوزه حملونقل از دو سال پیش تاکنون بهبود پیداکرده و قول میدهیم که تا سال ۱۴۰۲ از خط ۲ بهرهبرداری لازم صورت بگیرد.
نوروزی، شهردار اصفهان نیز با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه این طرح گفت: این حفاری باید چندهفتهای زودتر انجام میشد، اما با توجه به مشکلاتی که در گمرک برای تحویل گرفتن لوازم موردنیاز این حفاری داشتیم، این رویداد به تعویق افتاد.
شهردار اصفهان ادامه داد: تجربه و علم فعلی را اگر در خط یک مترو نیز به کار میبستیم، هر کیلومتر از آن حدود ۲۰ میلیارد تومان کمتر هزینه ایجاد میکرد.
او با اشاره به افزایش مسافران قطار شهری گفت: این موضوع نشان میدهد که باید تعداد و سرعت قطارهای خط یک افزایش پیدا کند و از همه دعوت میکنم که اگر در مسیر مترو هستند، از آن استفاده کنند. قرارداد عملیات حفاری تونلها که با شرکت سابیر بینالملل منعقد شده، به حدود ۲ هزار میلیارد ریال میرسد.