توسعه حملونقل عمومی و جریان روان زندگی
ضرورت دستیابی به حملونقل عمومی موضوعی است که وجود آن از زمانی که «طهران» برای راهاندازی واگن اسبی و تراموا تلاش میکرد، احساس شد.
ضرورت دستیابی به حمل ونقل عمومی موضوعی است که وجود آن از زمانی که «طهران» برای راه اندازی واگن اسبی و تراموا تلاش می کرد، احساس شد. با این تفاوت که امروز بیش از پیش می دانیم زندگی پرشتاب و مدرن امروز، بدون اولویت قرار دادن انسان به عنوان محور اصلی هر آنچه توسعه باید برای او رخ دهد، به دشواری فرساینده بدل می شود.
توسعه حمل ونقل عمومی و جریان روان زندگی
شتاب زندگی امروز اگر با تلاش برای گسترش تعاملات اجتماعی و ایجاد مولفه های هویتی برای تعلق خاطر به محیط زندگی همراه نباشد سلامت روان و اجتماع در خاموشی سریع به یغما می رود.در این میان توسعه حمل ونقل عمومی یکی از مهم ترین راه حل های جریان روان زندگی در کلان شهرهای شلوغ و پرجمعیت و حفظ انرژی، هزینه و وقت برای مردمی است که در این گستره پرشتاب امروز بی تاب اندکی وقت و انرژی هستند که برای خودشان ذخیره کنند.توسعه مترو در کلان شهرها در کنار سایر مُدهای حمل ونقل می تواند یکی از مهم ترین راهکارهایی باشد که اجرای سیاست های توسعه شهر را بر پایه رضایت و رفاه انسان ها پیش می برد.
به همین منظور ضرورت احداث و توسعه متروی تهران به عنوان پایتخت کشورمان برای اولین مرتبه در سال ۱۳۴۷ و در قالب اولین طرح جامع شهری دیده شد و آنچه امروز دوم آذر ماه و در چهل و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) مشاهده می کنیم بیانگر سال ها تجربه اندوزی و تلاش خانواده صنعت ساخت مترو در پایخت ایران است.
ساخت و راه اندازی ۷ خط مترو در این چهار دهه در تهران متخصصان و افراد زبده ای را در این صنعت برای کشورمان تعلیم داده، به گونه ای که امروز با افتخار می توانیم بگوییم متروی تهران موضوعی ملی و متخصصان آن همچون گذشته آماده انتقال آموخته های ارزشمندشان به سایر شهر های کشور عزیزمان هستند.
اما اثرگذاری که توسعه این خطوط در کاهش آشکار آلودگی هوا و گره های ترافیکی و کاهش پنهان انواع بیماری های ناشی از آلودگی هوا و نیز حفظ محیط زیست زندگی مان داشته دستاوردی است که سهل انگاری در آن را هیچ تلاش دیگری جبران نمی کند. ممکن است از سال های گذشته تا کنون متناسب با تلاش های شبانه روزی خانواده بزرگ مترو در پایتخت به دلیل شرایط سخت تحریم ها و سیاست گذاری های ناصحیح در تخصیص بودجه مترو آنچنان که در قدر و لیاقت مردم عزیز تهران است امکان توسعه خطوط میسر نشده باشد اما یادآوری تلاش ها و جانفشانی های هزاران زحمتکش خانواده بزرگ مترو ما را وامی دارد با افتخار چهل و چهارمین سالگرد تاسیس این صنعت کاربردی و ارزشمند را در پایتخت میهن عزیزمان گرامی بداریم و تلاش هایمان را برای تکمیل و توسعه خطوط با رعایت بالاترین استانداردهای جهانی دوچندان کنیم.
روزی را با استعانت از توفیقات الهی پیش چشم داریم که در افق طرح جامع حمل ونقل ریلی تهران بزرگ، شبکه کامل شده و خطوط متروی تهران لااقل متکفل ۱۰ میلیون سفر روزانه شهروندان عزیز باشد. باید بدانیم که تلاشگران مترو در زیر پوست شهر با سختی دوچندان نسبت به سال های گذشته فعالیت می کنند اما همان قدر که به همت خود برای تکمیل و توسعه خطوط جدید در قالب اتصال حلقه های خطوط و گسترش پوشش کامل ریلی برای شهروندان ایمان دارند، نسبت به همراهی سیاست های کلان کشور و نگاه ویژه مسوولان برای حل مشکلات شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حوزه تامین منابع مالی چشم امید دارند.
بدون شک آنچه منجر به ثمر دادن هر نوع حمایت، همراهی و همدلی در هر ساختار سازمانی است، وجود سرمایه انسانی است. بنابراین زنان و مردانی که در سال های گذشته ایام عمرشان را در مسیر توسعه حمل ونقل عمومی به ویژه مترو قرار داده اند شایسته تقدیرند. هر چند که دست و زبانمان قاصر است از بزرگداشت شایسته و در خور کسانی که از جان یا سلامتی خود در گذشته، حال و آینده برای توسعه حمل ونقل عمومی در جای جای میهن عزیزمان گذشته اند و همچنان می گذرند. شاید اگر فداکاری این زحمتکشان نبود امروز نمی توانستیم افق تلاش هایمان را در آینده نه چندان دور دستیابی به حمل ونقل انسان محور قرار دهیم. برای تک تک اعضای خانواده بزرگ و عزتمند مترو آرزوی سلامتی و توفیق دارم.
*مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه