بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

۱۷ بانک نهضت ملی مسکن را تحریم کردند​

تازه ترین آمار از عملکرد نظام بانکی در این بخش نشان میدهد سهم ۱۷ بانک از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همچنان صفر است.

۱۷ بانک نهضت ملی مسکن را تحریم کردند​
تین نیوز |

درحالی قانون جهش تولید مسکن بانک ها را مکلف کرده است که حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، که تازه ترین آمار از عملکرد نظام بانکی در این بخش نشان میدهد سهم ۱۷ بانک از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همچنان صفر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک ها در بخش مسکن نشان می دهد که جمع تسهیلات مسکن پرداخت شده توسط 25 بانک 2.252.649 میلیارد ریال بوده است.

این آمار مربوط به تسهیلات پرداختی در تسهیلات خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه می باشد. هرچند آمار بانک مرکزی درباره عملکرد 26 بانک دولتی و خصوصی در حوزه مسکن است ولی نکته اینجاست که عملکرد بانک سرمایه در تمام بخش ها صفر بوده است.

بانک های دیگر هم در حوزه هایی مانند نهضت ملی مسکن، ودیعه مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی و ... عملکرد صفر داشته اند که در ادامه گزارش اسامی آنها را مشاهده خواهید کرد.

درحالی قانون جهش تولید مسکن بانک ها را مکلف کرده است که حداقل 20 درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، که تازه ترین آمار از عملکرد نظام بانکی در این بخش نشان میدهد سهم 17 بانک از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همچنان صفر است.

عجیب اینجاست بانک هایی که طبق آمار بانک مرکزی حتی یک ریال هم تسهیلات در این بخش پرداخت نکرده اند مدعی هستند که به وظایف خود در این حوزه عمل کرده و تسهیلات را پرداخت کرده اند.

تازه ترین گزارش از عملکرد بانک ها در قانون جهش تولید مسکن تا 31 تیر ماه نشان می دهد که 17 بانک در نهضت ملی مسکن حتی یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکرده اند.

در گزارشهای قبلی هم عملکرد بانک ها در نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف ارزیابی شده بود و در گزارش فعلی نیز این وضعیت تکرار شده است؛ مانند آمارهای قبلی از بین 26 بانک، 17 بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک هایی بودند که در تاریخ منتهی به 31 تیر ماه امسال جمعاً 748.717 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده اند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ مورد گزارش، 629.576 میلیارد ریال، بانک سپه 12.941 میلیارد ریال، بانک ملی 34.362 میلیارد ریال، تجارت، 22.482میلیارد ریال، ملت 46.504میلیارد ریال، صادرات 90میلیارد ریال، صنعت و معدن 750 میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران 1.520 میلیارد ریال بوده است. گفتنی است عملکرد بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات در ماه گذشته در این بخش بدون تغییر بوده است.

بانک سینا در گزارش های قبلی عملکرد صفر داشت ولی دربررسی جدید 491 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است. بنابراین با پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در گزارش جدید آمار بانک هایی که این تسهیلات را پرداخت نمی کنند از 18 به 17 بانک کاهش یافته است.

عملکرد بانک های اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به روایت تازه ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.

آمار بانک مرکزی

کم کاری بانک ها در حالی در نهضت ملی مسکن ادامه دارد که بارها هشدارهایی درباره اخذ جرایم از بانک های متخلف از سوی دستگاه های مسئول داده شده است؛ اخیراً هم مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اعلام این که جریمه مالیاتی بانک هایی که تسهیلات مسکن ندادند، طی سالهای 1400، 1401 و 1402 حدود 250هزار میلیارد تومان است، گفته بود: بانک ها با روش های حقوقـی به دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند.با این حال اما بانک ها باز هم از عمل به تعهدات خود در این بخش سر باز می زنند و بهانه هایی مانند عدم ارسال مشخصات متقاضیان به بانک ها از سوی وزارت راه و شهرسازی را مطرح می کنند.

* کدام بانکها یک ریال هم وام مسکن ندادند؟

گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک ها در بخش مسکن نشان می دهد که جمع تسهیلات مسکن شهری پرداخت شده توسط 26 بانک 1.225.706  میلیارد ریال بوده است، البته در این مورد هم 5 بانک (گردشگری، پاسارگاد، کشاورزی، خاورمیانه، سرمایه) عملکردشان صفر بوده است.

در حوزه مسکن روستایی هم تنها 9 بانک (مسکن، پست ایران، سپه، رفاه، ملی، تجارت، ملت، صادرات و کشاورزی) نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان این بخش اقدام کرده اند؛ مجموع تسهیلات پرداختی در مسکن روستایی توسط بانک ها 515.151 میلیارد ریال بوده است.

بر همین اساس نیز بانک مسکن 56.202 میلیارد ریال، پست بانک 8,563 میلیارد ریال، بانک سپه 52,010 میلیارد ریال، بانک رفاه کارگران 36.464 میلیارد ریال، بانک ملی 50.798 میلیارد ریال، بانک تجارت 71.508 میلیارد ریال، بانک ملت 67.978 میلیارد ریال، بانک صادرات 61.070 میلیارد ریال و بانک کشاورزی 21.587 میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی را پرداخت کرده اند.

مجموع تسهیلات ودیعه مسکن پرداختی توسط بانک ها تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نیز 438.881 میلیارد ریال بوده است؛ در این بخش هم عملکرد تعدادی از بانک ها صفر بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.