حقایقی جالب از هواپیما و سفرهای هوایی
در مورد سفرهای هوایی راز و رمز هایی وجود دارد که به غیر از خدمه پرواز و ایرلاین ها کمتر کسی از آنها با خبر است.
در مورد سفرهای هوایی راز و رمز هایی وجود دارد که به غیر از خدمه پرواز و ایرلاین ها کمتر کسی از آنها با خبر است.
به گزارش بازار خبر، شغلهای موجود در صنایع هوایی و ایرلاین ها در بسیاری موارد جزء مشاغل باپرستیژ محسوب شده و بسیاری از افراد علاقهمند به وارد شدن در حرفههای این صنعت هستند.
افرادی که مسافرتهای هوایی زیادی انجام میدهند همیشه دوست دارند تا از پشت پرده جزئیات پرواز و نحوه کار خدمه پرواز و مسائل دیگر آگاه شوند.
در یک مصاحبه جامع از افراد شاغل در این زمینه ازجمله مهمانداران، خلبانها؛ مهندسین پرواز و غیره سؤالاتی در مورد جزئیات کارشان پرسیده شد و پاسخهای دریافتی بسیار جالب و در برخی موارد بسیار تعجببرانگیز بودند.
در ادامه به برخی از اطلاعاتی که در مورد هواپیما و سفرهای هوایی از این مصاحبهها بهدستآمده را در کنار حقایقی جالب در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
چرا چراغهای داخل هواپیما قبل از نشستن کم نور میشوند؟
هنگامی که هواپیما برای فرود در شب آماده میشود خلبان چراغهای داخل را کم نور میکند. دلیل این کار محیا کردن محیط برای خواب مسافران نیست! با این کار مسافران برای خروج از هواپیما آماده میشوند. با کم شدن نور داخل چشمان مسافران به نور کم عادت میکند و هنگام خروج از درب هواپیما به دلیل تاریکی شب با مشکلی مواجه نمیشوند.
قفل سرویس بهداشتی هواپیما را میتوان از بیرون بازکرد!
قفل سرویس بهداشتی هواپیما را میتوان از بیرون بازکرد. به منظور باز کردن درب سرویس بهداشتی توسط خدمه در شرایط اضطراری معمولاً یک مکانیسم قفل مخفی در پشت نشان عبارت سیگار نکشید بر روی در قرار دارد. کافی است تا علامت را کنار زده تا بتوانید قفل درب را بازکنید.
شما در حین پرواز هوای موتور هواپیما را تنفس میکنید
هوایی که در داخل کابین حین پرواز تنفس میشود در واقع هوای فشرده شده موتور هواپیما است. حدود 25 تا 50 درصد هوای موتور از قسمت عرشه خارج میشود و مابقی به داخل کابین و برای مسافران هدایت میشود. و از حفره ای در انتها خارج میشود. البته جای نگرانی نیست. زیرا این هوا کمپرسورهای موتور هواپیما است و هوای تولید شده توسط اگزوزها به داخل کابین راه پیدا نمیکنند.
بالش و پتوهایی که در اختیار شما قرار میگیرد تا به حال شسته نشدهاند!
بسیاری از پتوها و بالشهایی که در اختیار مسافران قرار میگیرد مدت های زیادی است که شسته نشدهاند و در پروازهای متعدد مورداستفاده قرار میگیرند. تنها در پروازهای فرست کلاس پتوها و ملحفهها یک بار در روز شسته میشوند. یکی دیگر از آلودهترین محیطها که در دسترس مسافرین قرار دارد. سینی تاشوی رو به روی آنها است. نظافت و ضد عفونی کردن آنها نیز در بازههای زمانی بسیار طولانی مدت انجام میشود.
کاپیتان پرواز میتواند شما را بازداشت کند!
هنگامی که درهای هواپیما بسته میشود؛ کاپیتان پرواز اختیارات نامحدودی دارد و میتواند در بسیاری از موارد تصمیم گیری کند. خلبان ارشد پرواز حتی میتواند در صورت نیاز هنگام فرود نیروی پلیس را برای دستگیری فردی خاص خبر کند.
بعد از بلند شدن از زمین مهمانداران میتوانند شما را به بخش فرست کلاس ببرند
بعد از بسته شدن درها خدمه پرواز میتوانند شما را به بخشهای دیگر هواپیما مانند بخش فرست کلاس منتقل کنند. البته این اتفاق به ندرت میافتد زیرا د این صورت خدمه مجبورند گزارش و دلیل این انتقال را به ایرلاین مربوطه اعلام کنند. یکی از دلایل دیگری که خدمه افراد را به بخشهای بهتر منتقل نمیکنند این است که غذای کافی در آن بخش وجود ندارد و یا اصلا جای خالی وجود ندارد.
خلبانها هنگام پرواز به خواب میروند
بین 43 تا 54 درصد خلبانهایی که در انگلیس، نروژ، سوئد مورد مطالعه قرار گرفتهاند اعتراف کردهاند که هنگام هدایت هواپیماهای مسافربری به خواب رفتهاند. در پروازهای طولانی مدت خلبانهای ارشد زمانهای تعیینشدهای را برای استراحت کردن و سپردن پرواز به کمکخلبان دارند. اما بسیاری از خلبانان در هنگام پرواز بهطور ناخواسته به خواب میروند.
دستگیرههای بزرگ روی درها برای پرتاب نشدن خدمه به بیرون است
دفعه بعدی که سوار هواپیما میشوید به دستگیرههای بزرگ بر روی سطح داخلی دربهای هواپیما توجه کنید. به نظر شما این دستگیرههای بزرگ و به نظر بیمورد برای چه بر روی درها قرار دارد؟ در زمان تخلیه اضطراری هنگامی که خدمه راه خروج را به مسافران نشان میدهند ازدحام و عجله مسافرین ممکن است باعث شود که خدمه به بیرون پرتاب شوند. دستگیرههای بزرگ بر روی درها به همین منظور در نظر گرفتهشده تا از پرتاب شدن خدمه بهصورت ناخواسته به بیرون جلوگیری شود.
ماسکهای اکسیژن موجود در پروازها تنها 15 دقیقه دوامدارند
هنگامی که ماسکهای اکسیژن به پایین میافتند تنها برای 15 دقیقه اکسیژن لازم را میتوانند برای مسافرین مهیا کنند. البته این مقدار زمان معمولاً برای اینکه خلبان هواپیما را به یک ارتفاع مناسب برای تنفس راحت مسافران برساند کافی است. هنگامی که تغییرات ناگهانی در فشار هوای کابین هواپیما صورت میگیرد خلبان تا جای ممکن ارتفاع را کم میکند تا شرایط تنفس طبیعی برقرار شود. طی این مدت ماسکهای اکسیژن تنها 15 دقیقه دوامدارند.
گاهی مهمانداران به امید اینکه مسافران به خواب بروند در دادن غذا تعلل میکنند
در پروازهای شبانه که بعد از نیمهشب انجام میشود گاهی اوقات مهمانداران به امید اینکه مسافران به خواب بروند، در سرو غذا تعلل میکنند تا زحمت کمتری را داشته باشند.
به آب آشامیدنی داخل هواپیما لب نزنید
هیچگاه در داخل هواپیما تقاضای آب آشامیدنی نکنید مگر اینکه آبمعدنی و بطری شده را برای شما بیاورند. زیرا در بسیاری از هواپیماها لولهها و مخزن آب آشامیدنی بافاصله بسیار کمی از لولهها و مخزن سرویس بهداشتی هواپیما قرار دارد. و در بسیاری از موارد هم هردو توسط یک شخص سرویس میشود. با وجود اینکه پروسه پر کردن مخازن آب خوردن در ایرلاین های مختلف متفاوت است، نشریه وال استریت ژورنال در سال 2005 آزمایشی را انجام داد و آب آشامیدنی 14 پرواز مختلف را مورد برسی قرار داد. میزان جرم و باکتری موجود در این آبها دهها و برخی صدها برابر بیش از میزان استاندارد بود.
به خلبانها غذاهای جداگانه داده میشود
در طول پرواز به خلبانها غذاهای جداگانه داده میشود و هیچ کدام حق ندارند از غذای یکدیگر بخورند. این کار به دلیل احتمال مسمومیت غذایی انجام میشود. این کار جزء قوانین صنایع هوایی نیست اما بسیاری از خطوط هوایی غذاهای جداگانه به خلبانها میدهند تا در صورتی که یکی از آنها مسموم شد دیگری بتواند کنترل هواپیما را در دست داشته باشد. در مورد قوانین لازم برای مسافران خدمه پرواز در بسیاری موارد قانون خاموش بودن دستگاههای فرستنده و گیرنده مانند موبایل را رعایت نمیکنند.