◄ گسترش و توسعه مترو
ساخت مترو نیازمند صرف هزینه و حجم بالایی از منابع عمومی است که به آسانی قابل تامین نیستند.
از مشکلات عمده کلانشهرها بحث ترافیک است. در جهت حل این مشکل مراجع مسئول دربرنامهریزی کلانشهرها مطالعات جامع حمل و نقل را برای چند ده سال آینده انجام داده و پلان کلی ترافیک را ترسیم میکنند.
مترو به عنوان پرظرفیتترین سیستم حمل و نقل همگانی انبوه، یکی از ملزومات کلانشهرهای پرجمعیت به شمار میرود. هدف از طراحی و ساخت آن جابهجایی سریع و ایمن و درعین حال حجم زیاد مسافر است.
از همین نویسنده بخوانید: مزیت اجرای قطار شهری در کشور
گسترش و توسعه مترو نیازمند پاسخگویی برخی سؤالات است به عنوان مثال:
- آیا شهر مورد نظر نیاز مبرمی به جابهجایی حجم قابل ملاحظهای مسافر دارد؟ در کشورهای در حال توسعه حجم مسافران زیاد است و بیشتر هم خواهد شد اما در کشور صنعتی این آمار واضح نیست.
- آیا در کلانشهرها کریدورهای خاصی برای این خدمترسانی وجود دارند ؟ البته، ولی در حال حاضر بیشتر فرصتهای آشکار در غرب فراهم است.
- چه کسی میتواند از عهده این هزینه قابل ملاحضه برآید؟ احتمالاً هیچ شهری به تنهایی نمیتواند از عهده هزینه این سیستم برآید اما منابع خارجی و یا ملی میتوانند به این پروژهها کمک کنند.
- آیا باید به محاسبات میزان اثربخشی هزینهها که امروزه در تصمیمگیریها موثر هستند توجه کنیم (برآورد تعداد مسافرانی که از سیستم جدید استفاده میکنند در مقابل هزینه احداث آن)؟ البته، ولی باید اجازه داده شود تا بعضی از دیدگاهها و انتظارات در بلند مدت بر آورده گردند.
- آیا تمایلات سیاسی و شهروندی برای تخصیص یک سرمایه عظیم در خصوص ایجاد یک زیرساختار مناسب درآینده وجود دارد؟
میتوانیم این طور فکر کنیم:
در حالی که هر فرد منطقی با کمی تفکر، تعریف نیازها، درک اثرات و ارائه سلسله پیشنهادهای منطقی با توجه به روشهای مختلف حمل و نقل میتواند راجع به مترو تصمیمگیری کند. اما عناصر فنی پیچیده و گزینههای متفاومت، لزوم وجود تخصص فنی در این زمینه را آشکار میسازد.
با توجه به موارد بالا، ساخت مترو نیازمند صرف هزینه و حجم بالایی از منابع عمومی است که به آسانی قابل تامین نیستند.
* کارشناس مرکز کنترل و فرمان متروی تهران