◄ وضعیت ناوگان سریع السیر جهان در سال 2023
بر اساس اطلس راه آهن سریع السیر 2022 UIC از 59 هزار کیلومتر خطوط سریع جهان 40 هزار کیلومتر متعلق به چین است.
میزان جابجایی مسافر در قطارهای سریع السیر بر اساس آمار 2023 UIC مبتنی بر آخرین گزارشات راه آهن های جهان به ترتیب بیشترین میلیارد نفر کیلومتر عبارت است از: 1) چین 439، 2) فرانسه 65، 3) ژاپن 44، 4) آلمان 34، 5) کره جنوبی 10، 6) اسپانیا 10، 7) تایوان 9، 8) روسیه 5، 9) مراکش 1 و سایر کشورهای اروپایی جمعا 31 (پرتقال، لهستان، سوئد، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، ...).
همچنین بر اساس آمار اتحادیه جهانی راه آهن ها، 6187 قطار سریع السیر (کل قطارها 6558) در 196 نوع با 58062 واگن که غالبا خودکشش هستند در آمار 2023 حمل و نقل مسافر سریع السیر را برعهده داشتند که به ترتیب فهرست عبارتند از:
(توضیح: تعدادی از قطارها در جدول بین دو کشور تردد می کنند که در اینجا منظور نشده است، اعداد گرد شده اند، عرض واگن ها از 2800 میلی متر تا 3450 (سوئد)، ژاپن غالبا 3380، چین هم غالبا 3380، 4 نوع قطارهای انگلیس برقی دیزلی، و بر اساس اطلس راه آهن سریع السیر 2022 UIC از 59 هزار کیلومتر خطوط سریع جهان 40 هزار کیلومتر متعلق به چین است، خطوط سریع السیر به خطوط اختصاصی با سرعت 250 به بالا یا خطوط معمولی ارتقا یافته با سرعت بالای 200 گفته می شود).
-
اتریش آغاز 2008، تنوع 2، سرعت 230، بارمحوری 23، توان به وزن 12، سازنده زیمنس، ردیف 1 تا 2، 1 لکوموتیو 6 واگن
-
فرانسه 1981، تنوع 12، سرعت 350-270، بارمحوری 17 تا 22، توان به وزن 22-15، آلستوم، ر21-3، غالبا با 2 لکوموتیو و ...
-
آلمان 1991، تنوع 12، سرعت 330-200، بارمحوری 14 تا 20، توان به وزن 18-10، زیمنس، ردیف 36-22، غالبا خودکشش
-
ایتالیا آغاز 1988، تنوع 10، سرعت 360-250، بارمحوری 12 تا 17، توان به وزن 20-12، آلستوم، هیتاچی، ردیف 48-37
-
لهستان آغاز 2014، تنوع 1، سرعت 250، بارمحوری 21، توان به وزن 17، آلستوم، ردیف 49، تیلتینگ 7 واگنه ED250
-
اسپانیا آغاز 1992، تنوع 16، سرعت 330-200، بارمحوری 16 تا 18، توان به وزن 24-13، کف، تالگو ، آلستوم، ردیف 65-50
-
پرتقال آغاز 1999، تنوع 1، سرعت 220، بارمحوری 12، توان به وزن 14، آلستوم، ردیف 66، تیلتینگ 6 واگنه CPA4000
-
سوئیس آغاز 2000، تنوع 2، سرعت 250-200، بارمحوری 13، آلستوم، اشتدلر، ردیف 68-67، خودکشش 7 و 11 واگنه
-
انگلیس آغاز 1976، تنوع 14، سرعت 360-200، بارمحوری 18، توان به وزن 12-9، برل، آلستوم، هیتاچی، زیمنس، ر 82-69
-
چک آغاز 2003، تنوع 4، سرعت 249-200، بارمحوری 15 تا 22، توان به وزن 12-10، زیمنس، آلستوم، اشکودا، ر 86-83
-
روسیه آغاز 1974، تنوع 3، سرعت 250-200، بارمحوری 17 تا 18، توان به وزن 13-12، زیمنس و ...، ردیف 90-88
-
فنلاند 1995، تنوع 1، سرعت 220، بارمحوری 14، توان به وزن 12، آلستوم، ردیف 91، خط عریض 1520، خودکشش 6 واگنه
-
نروژ آغاز 1997، تنوع 2، سرعت 210، بارمحوری 17، توان به وزن 11-9، آلستوم، ردیف 94-93، خودکشش 3 و 4 واگنه
-
اسلونی آغاز 1980، تنوع 1، سرعت 200، بارمحوری 15، توان به وزن -، آلستوم، ردیف 95، خودکشش 3 واگنه ETR310
-
یونان آغاز 2022، تنوع 1، سرعت 200، بارمحوری -، توان به وزن -، آلستوم، ردیف 96، خودکشش 10 واگنه ETR470
-
سوئد آغاز 1990، تنوع 7، سرعت 250-200، بارمحوری 19، توان به وزن 11، آلستوم، ردیف 103-97، X2000 و خودکشش
-
چین 2006، تنوع 45، سرعت 400-200، بارمحوری 14 تا 17، توان به وزن 20-11، آلستوم، کاوازاکی، زیمنس، ر 148-104
-
تایوان 2007، تنوع 1، سرعت 300، بارمحوری 14، توان به وزن 18، هیتاچی، کاوازاکی ...، ردیف 149، عریض 12 واگنه
-
ژاپن آغاز 1964، تنوع 31، سرعت 320-220، بارمحوری 16 تا 11، توان به وزن 27-12، هیتاچی، کاوازاکی، ردیف 180-150
-
کره آغاز 2004، تنوع 8، سرعت 350-286، بارمحوری 15 تا 17، توان به وزن 19-17، آلستوم، هیوندایی-روتم،181-188
-
ترکیه 2009، تنوع 3، سرعت 320-250، بارمحوری 17، توان به وزن -، کف، زیمنس، ر 191-189، خودکشش 6 و 8 واگنه
-
عربستان آغاز 2018، تنوع 1، سرعت 350، بارمحوری -، توان به وزن -، تالگو، ردیف 192، تالگو 350 با دو لکوموتیو 13 واگن
-
مراکش آغاز 2018، تنوع 1، سرعت 320، بارمحوری -، توان به وزن -، آلستوم، ردیف 194، 2 لکوموتیو 8 واگن با 533 صندلی
-
آمریکا آغاز 2000، تنوع 2، سرعت 300-241، بارمحوری 23، توان به وزن 16، آلستوم، ردیف 196-195، دو لکوموتیو 6 واگن
برای دریافت اطلاعات بیشتر روی عبارت دانلود فایل در پایین همین مطلب کلیک کنید.
داده ها چقدر مغشوش و بینظم ارائه شده!!!
با سلام و تشکر از توجه شما
تقلید به کوتاه و مختصر بودن یادداشتها در کنار محدودیت وقت سبب اینگونه کاستیها میشود که از جنابعالی و سایر خوانندگان بدینوسیله عذرخواهی میکنم