بازدید سایت : ۳۶۳۶۲

◄ چالش های حمل و نقل جاده ای/ فعالیت بیش از 150 هزار کامیون بالای 20 سال

راساس آمارها از مجموع 430 هزار کامیون دارای کارت هوشمند تردد بیش از 150 هزار کامیون بالای 20 سال سن دارند که این امر باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش سطح ایمنی بخش عمده ای از ناوگان باری شده است.

چالش های حمل و نقل جاده ای/ فعالیت بیش از 150 هزار کامیون بالای 20 سال
تین نیوز

با توجه به آغاز به کار دولت چهاردهم سعی براین است در سلسله یاداشت هایی به موضوع مسائل و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل اعم از جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی و همچنین ارائه پیشنهادهایی برای رفع مشکلات پرداخته شود.

 الف ) بخش جاه ای

افزایش سوانح رانندگی  در سه سال گذشته، فرسودگی و کمبود ناوگان باری و مسافری، مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری در ترانزیت کالا، راننده محور بودن ناوگان باری، رشد سالیانه طرح های عمرانی بدون در نظر گرفتن تامین منابع مالی آنها، رشد بالای هزینه نگهداری راه ها، رشد تورم و استفاده دولت از اسناد خزانه برای پاسخگوی به مطالبات پیمانکاران  از جمله مسائل و مشکلاتی است که بخش جاده ای با آن روبرو است. 

به عنوان مثال هزینه نگهداری شبکه راه ها چنان بالا رفته که در حال حاضر برای نگهداری و ارتقای سطح شبکه راه های کشور به اعتباری بیش از 200 هزار میلیارد تومان است و با توجه به خرابی های هر روزه و تورم لحظه ای این مقدار هزینه به صورت تصاعدی در حالا بالا رفتن است. همچنین براساس آمارها از مجموع 430 هزار کامیون دارای کارت هوشمند تردد بیش از 150 هزار کامیون بالای 20 سال سن دارند که این امر باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش سطح ایمنی بخش عمده ای از ناوگان باری شده است. مشکلات تحریم و ممنوعیت واردات خودرو در سال های اخیر مشکلات این بخش را دوچندان کرده است. این در حالی است که براساس برنامه هفتم توسعه که اخیرا ابلاغ شده است میزان ترانزیت زمینی کالا  می بایست تا پایان برنامه 40 میلیون ( سال اول 16 میلیون و هرسال با رشد 6 میلیونی ) افزایش یابد. علاوه بر این نوسازی 110 هزار دستگاه کامیون باری پیش بینی شده است.

به نظر می رسد اولویت بندی طرح های احداث راه ها بر اساس طرح جامع حمل و نقل، توسعه و ارتقای روش های نرم افزاری، نوسازی ناوگان باری و مسافری با مشارکت کارخانه های داخلی و بین المللی و تامین منابع لازم از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت و مشارکت سایر مرتبطین از جمله شرکت های بیمه و شرکت های حمل و نقلی، انعقاد تفاهم نامه های بین المللی در حوزه ترانزیت پایدار، وضع عوارض منطقی بر صادرات قیر، پایش مستمر وضعیت راه های کشور، اخذ عوارض جاده ای، خودرویی و سوختی  و قیر به عنوان اصلی ترین ماده نگهداری راه ها برای هزینه کرد در حوزه ارتقای راه ها، تنوع بخشی به منابع اعتباری نوین از طریق تدوین مدل های جدید تامین مالی، توسعه نگاه برنامه محوری بجای پروژه محوری و اجرای کامل طرح جامع حمل و نقل و لجستیک از جمله راهکارهایی است که می تواند در توسعه و بهبود حمل و نقل جاده ای مثمر ثمر باشد. 

ادامه دارد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.