بازدید سایت : ۹۰۰۶۷

◄ ویژگی های طبقات سرعت راه آهن سریع السیر چین

چین مجموعه ای جامع از استانداردها را برای سیستم قطار سریع السیر خود توسعه داده است که جنبه های مختلف طراحی، ساخت، بهره برداری و نگهداری را پوشش می دهد.

ویژگی های طبقات سرعت راه آهن سریع السیر چین
تین نیوز |

شبکه قطار سریع السیر چین به سه طبقه اصلی سرعت تقسیم می شود: 1- طبقه 1، ۲۰۰-۲۵۰ کیلومتر بر ساعت: اغلب به عنوان قطار "نیمه سریع السیر" یا "زیر سریع السیر" شناخته می شود، معمولاً شهرهای کوچکتر را به هم متصل می کند یا به عنوان تغذیه کننده کریدورهای اصلی سریع السیر عمل می کند. 2-طبقه2،  ۲۵۰-۲۹۹ کیلومتر بر ساعت: این دسته نماینده قطار سریع السیر استاندارد است، بخش قابل توجهی از شبکه را تشکیل می دهد و شهرهای بزرگ را به هم متصل می کند. 3- طبقه 3 ۳۰۰-۳۵۰ کیلومتر بر ساعت: دسته بسیار سریع السیر، طراحی شده برای سفرهای طولانی بین مراکز اقتصادی عمده.

تا سال ۲۰۲۴، طول تقریبی هر دسته عبارت است از: طبقه 1، ۲۰,۰۰۰ کیلومتر، طبقه 2 و 3 هرکدام 10000 کیلومتر 

الف) نوع خطوط: طبقه1، اغلب از ترکیبی از مسیرهای بالاستی و دال بتنی استفاده می کنند. طبقه 2، عمدتاً از مسیرهای دال بتنی استفاده می کنند. طبقه 3، تقریباً منحصراً از مسیرهای دال بتنی استفاده می کنند. تغییر به سمت مسیرهای دال بتنی برای سرعت های بالاتر به دلیل ثبات بهتر، نیاز به نگهداری کمتر، عمر طولانی تر، راحتی سواری بهتر و توزیع بار بهتر است.

ب) شعاع قوس ها: طبقه 1، حداقل شعاع ۲,۵۰۰-۳,۵۰۰ متر. طبقه2، ۳,۵۰۰-۵,۵۰۰ متر، طبقه 3، ۵,۵۰۰-۷,۰۰۰ متر و بیشتر

ج) سایر مشخصات: حداکثر شیب از ۳۰ درهزار برای سرعت های پایین تر تا ۱۲ در هزار برای بالاترین سرعت ها

وزن ریل در همه دسته ها به طور ثابت ۶۰ کیلوگرم بر متر است و برخی خطوط بسیار سریع که از ریل های ۷۵ کیلوگرم بر متر 

فاصله تراورس ها در مسیرهای بالاستی ۶۰-۶۵ سانتی متر. پابندها در سرعت های بالاتر پیچیده تر می شوند، با الاستیسیته بیشتر. 

استانداردهای فنی: چین مجموعه ای جامع از استانداردها را برای سیستم قطار سریع السیر خود توسعه داده است که جنبه های مختلف طراحی، ساخت، بهره برداری و نگهداری را پوشش می دهد.

چند نمونه از استانداردهای کلیدی شامل موارد زیر است:

TB 10621، کد طراحی قطار سریع السیر" - استاندارد اساسی برای طراحی قطار سریع السیر در چین. TB/T 3299، کد طراحی ساختار مسیر بدون بالاست برای قطار سریع السیر- TB/T 3485، سیستم کنترل قطار برای قطار سریع السیر

TB 10009 ، کد طراحی برق رسانی راه آهن،  TB/T 3139، مشخصات فنی برای قطارهای خودکشش الکتریکی سریع السیر 

 TB/T 10001، قوانین نگهداری قطار سریع السیر،  HJ 453دستورالعمل های فنی برای ارزیابی اثرات زیست محیطی 

این استانداردها به طور منظم به روزرسانی می شوند تا فناوری های جدید و بهترین شیوه ها را در بر بگیرند. آنها اغلب به دلیل مقیاس و سرعت شبکه قطار سریع السیر چین، سختگیرانه تر از استانداردهای بین المللی هستند.

ویژگی های سیستم و نوآوری ها با چندین ویژگی مشخص می شود: 1- استفاده گسترده از پل ها و تونل ها برای حفظ مسیرهای مستقیم و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی، 2- سیستم های علائم پیشرفته، از جمله CTCS (سیستم کنترل قطار چینی)، که مشابه ETCS اروپایی است، 3- سیستم های پیشرفته نظارت بر آب و هوا برای اطمینان از عملکرد ایمن در شرایط مختلف، 4- توسعه مدل های بومی قطار سریع السیر، مانند سری های فوشینگ و هکسی، 5- ایستگاه های بزرگ و مدرن طراحی شده برای مدیریت کارآمد حجم بالای مسافر، 6- تحقیق وتوسعه مداوم در زمینه هایی مانند فناوری مگلو برای سرعت های بالاتر.

این سیستم برای بهره وری انرژی در مقایسه با حمل و نقل هوایی یا جاده ای برای سفرهای معادل طراحی شده است. رویکرد لایه بندی شده به طبقات سرعت به چین اجازه می دهد تا خود را با نیازهای منطقه ای خاص و ملاحظات اقتصادی تطبیق دهد.

چالش ها و توسعه های آینده: علی رغم گسترش سریع و پیشرفت های فناوری، سیستم قطار سریع السیر چین با چندین چالش روبرو است: هزینه های بالای ساخت و نگهداری، ایجاد تعادل بین سرعت با بهره وری انرژی و هزینه های عملیاتی، تضمین ایمنی در سراسر شبکه گسترده، به ویژه در مناطق بلایای طبیعی، رسیدگی به نگرانی های زیست محیطی، به ویژه در مناطق حساس.

با بررسی عمیق تجربیات چین نکات مهمی از حکمت ها در تصمیمات احداث راه آهن سریع السیر آشکار می گردد که در انتخاب سرعت بهینه و کاهش هزینه و زمان احداث کمک نموده و اتلاف وقت و زمان و تعارضات حقوقی و قراردادی را خواهد کاست.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.